1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. درس هایی که جنرال موتورز باید از تویوتا بیاموزد

درس هایی که جنرال موتورز باید از تویوتا بیاموزد

5 خرداد 1393
  • 2

جیم لنتز مدیر عامل تویوتای آمریکا بدون آن که اشاره مستقیم به بحران فراخوان جنرال موتورز کرده باشد صحبت از درس هایی کرد که خودروسازان باید از فراخوان بگیرند. مدیر عامل تویوتای آمریکا گفت: شنیدن حرف مشتری کافی نیست باید به حرف مشتری گوش کرد و در این کار باید سرعت عمل به دست آورد.

لنتز با اشاره به نقص فنی خودروهای تویوتا در 5 سال گذشته که به طور ناخواسته شتاب می گرفتند و کار را تا جایی پیش برد که مدیر عامل گروه خودروسازی تویوتا در کنگره آمریکا از مردم این کشور عذرخواهی کرد در این خصوص گفت: بحران فراخوان تویوتا به خودروسازان آموخت که «باید شفاف سازی کنند، هم در درون و هم در بیرون کمپانی».

از ابتدای سال 2014 تا به حال یعنی کمتر از 5 ماه جنرال موتورز 13.8 میلیون صاحب خودروهای این شرکت در آمریکا را فراخوانده تا عیب موجود در خودروهایشان را رفع کند. در سرتاسر دنیا هم 15.8 میلیون خودروی جنرال موتورز به این نقص فنی مبتلا هستند که برای آنها هم فراخوان داده شده است.

شرکت تویوتا هم بین سال های 2009 تا 2010 در اوج بحران فراخوانش مجبور به رفع عیب 16 میلیون خودرو شد. تویوتا از همان زمان این را آموخت که در مورد مسائل ایمنی خودرو که با جان مشتری سر و کار دارد باید به سرعت عمل کند قبل از آن که یک مسئله به یک بحران تبدیل شود. برای همین است که از سال 2009 تا به حال فراخوان های تویوتا نه تنها کم نشده بلکه زیادتر شده اما مسیر صحیح آن را در این 5 سال آموخته است. اکنون تویوتا با سرعت خیلی بیشتری عیب های خودروهایش را تشخیص می دهد و به موقع فراخوان می دهد که این نواقص فنی خودرو که غیرقابل اجتناب هم هست منجر به مرگ نشوند.

در خصوص بحران فراخوان تویوتا چون اولین بار بود که با چنین وضعیتی رو به رو بود به دلیل دیر جنبیدن 1.2 میلیارد دلار به سیستم دادگستری آمریکا خسارت داد و 50 میلیون دلار هم پرداخت کرد تا زیان خسارت دیدگان را جبران کند. نقص فنی تویوتا در حد عوض کردن کف پوش زیر پدال گاز بود و اگر کمی زود جنبیده بود این همه خسارت نمی دید.




نظرات

  • تنبور تنبور (14 مهر 1393 ساعت 12:07)

    واقعا خودرویی مثل تویوتا عیب داره وای به حال ماشین های ایرانی(چینی)

  • تنبور تنبور (14 مهر 1393 ساعت 12:06)

    چه پیشرفتی کرده این تویوتا