1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

10 آبان 1394
  • 0

در چشم‌انداز امروز اتومبیل‌ها، پیشرانه‌ها هر روز قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوند. به‌عنوان مثال، جدیدترین مدل کمری V6 سریع‌تر از خودروهای اسپرت دههٔ هفتاد است. در حال حاضر میانگین قدرت خودروهای اسپرت بین 300 تا 400 اسب بخار است و برای سوپراسپرت ها به‌راحتی بالای 600 اسب بخار می‌باشد.

ما حتی ماشین‌هایی نظیر بوگاتی ویرون، فراری لافراری، پورشه 918، مک‌لارن P1 و کونیخزگ One:1 را دیده‌ایم که قدرت‌هایی بالای 1000 اسب بخار دارند. بوگاتی می‌تواند به سرعت 418 کیلومتر بر ساعت برسد و همگی خودروهای نام برده شده می‌توانند در زیر 3 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابند.

افزایش قدرت و پرفورمنس خودروهای امروزی تا اکنون ادامه داشته اما این روند تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند؟

رئیس بخش M Power ب‌ام‌و، فرانک ون مل (Frank Van Meel)، اخیراً دربارهٔ احتمال AWD بودن M5 بعدی صحبت کرده و این ناشی از این حقیقت است که نسل بعدی M5 بیش از 600 اسب بخار خواهد داشت که به همین دلیل به تراکشن (کشش) بیشتر نیاز دارد.

اما نسل فعلی M5 در حال حاضر توانایی کسب شتاب صفر تا 96 را در کمتر از 4 ثانیه دارد، واقعاً چقدر دیگر باید سریع‌تر باشد؟

من این موضوع را درک می‌کنم که کمپانی‌های خودروسازی باید با یکدیگر رقابت کنند و ما روزنامه‌نگاران حتی از هزارم ثانیه‌ها هم در آمار و ارقام عملکرد کمپانی‌ها چشم‌پوشی نمی‌کنیم، اما چه موقع این موضوع پایان می‌یابد؟

معمولاً، اتومبیل‌های با عملکرد بالا در جهان، بدون در نظر گرفتن هزینه‌هایشان، راه را برای قدرتمندتر کردن ماشین‌های ارزان‌قیمت باز می‌کنند. پس تنها مسئله زمان است قبل از اینکه یک پورشهٔ 911 معمولی 0-60 مایل را در کمتر از 3 ثانیه پر کند.

عجب، پورشه 911 توربو اس همین الآن می‌تواند این کار را انجام دهد. پس ما داریم به سمتی حرکت می‌کنیم که ببینیم سوپراسپرت ها می‌توانند از 96 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 2 ثانیه عبور کنند. اصلاً همچین چیزی ممکن است، یا که اصلاً نیاز است؟

در مورد حداکثر سرعت چطور؟ آیا 300 مایل بر ساعت (482 کیلومتر بر ساعت) برای یک سوپراسپرت، یک هدف واقع‌بینانه است؟ آیا دستیابی به ۳۰۰ مایل بر ساعت ارزشش را دارد همان‌طور که استفادهٔ واقعی از آن تقریباً غیرممکن است؟

من فکر می‌کنم که قدرت و پرفورمنس به‌زودی به روشی متفاوت اندازه‌گیری خواهد شد. همان‌طور که ما برای قوانین تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت وارد دورهٔ سخت‌گیرانه‌تری می‌شویم، پرفورمنس ممکن است این‌گونه اندازه‌گیری شود که یک خودرو چقدر می‌تواند سریع حرکت کند وقتی حفظ سطح مصرف سوخت یا جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای یک امتیاز ویژه است؟ مخصوصاً اینکه خودروهای الکتریکی دارند بیش‌ازپیش عادی می‌شوند و عملکرد خودروها بر اساس میزان بهره‌وری آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

این به نظر می‌رسد که ما داریم به نقطهٔ می‌رسیم که قدرت و پرفورمنس دیگر نمی‌تواند بالاتر برود؛ اما همچنین احتمالاً در دهه‌های قبل در مورد ماشین می‌گفتند که ماشین‌ها می‌توانند در کمتر از ۶ ثانیه از ۶۰ مایل بر ساعت عبور کنند.

بنابراین پرفورمنس تا کجا می‌تواند پیش برود؟ آیا 0-60 مایلِ کمتر از 2 ثانیه و یا حداکثر سرعت 300 مایل بر ساعت را خواهیم دید؟ یا سنجش‌های عملکرد و پرفورمنس ما به چیزی کارآمدتر تبدیل خواهد شد؟ همچنین دیدن آیندهٔ خودروهای پرفورمنس داخل فروشگاه‌ها جالب خواهد بود و اینکه این افزایش عملکرد تا کجا ادامه خواهد یافت قبل از اینکه به‌طور کامل تغییر کند. فقط زمان است که می‌تواند پاسخ دهد.

اما من فکر می‌کنم که سنجش پرفورمنس خودرو به‌زودی به‌طور کامل تغییر خواهد کرد.

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

 آینده قدرت و پرفورمنس خودروها

منبع پدال


نظرات