1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

25 بهمن 1394
  • 1

مزدا وقتی در نمایشگاه موتور شوی توکیو در سال گذشته، کانسپت RX-ویژن را به نمایش گذاشت، سر و صدای زیادی در بین هواداران ایجاد کرد. حالا هم با اشاره به امکان استفاده از یک موتور دورانی با توربوشارژر برای خودروی اسپورت تولیدی در آینده، به شور و اشتیاق موجود افزوده است.

بسیاری از طرفداران مزدا، مدت‌هاست که انتظار یک جانشین شایسته برای مدل اسپورت نمادین RX-7 را می‌کشند. در حال حاضر، تنها چیزی که می‌دانیم این است که این مدل ۲ در برای پیشرانه از یک موتور اسکای‌اکتیو دورانی استفاده خواهد کرد. ولی اکنون تتسوشی ماروتانی (Tetsushi Marutani)، معاون مدیریت نیرومحرکه و پیشرانه از برخی جزئیات شرایط موتور جدید خبر داده است.

«ماروتانی» به این موضوع اشاره می‌کند که پیشرانه‌های دورانی دارای مشکل در ارائه یک گشتاور بهینه در سرعت‌های پایین‌تر هستند و استقاده از یک توربوشارژر (یا حتی یک جفت از آنها) این مشکل را حل خواهد کرد. «القای اجباری» در حال حاضر، تبدیل به یکی از استانداردهای صنعت خودروسازی برای بهبود عملکرد موتورها با حجم کوچکتر شده است. بر این اساس، مزدا در حالی که به استفاده از چنین تنظیماتی برای رودسترش، یعنی MX-5 میاتا اصرار دارد، احتمالاً نسل بعدی مزدا اسپید3 هاچ‌بک نیز از توربوشارژر بهره خواهد برد.

بدون هیچ‌گونه جزئیات بیشتر در مورد عملکرد مدل تولیدی RX، می‌توان تنها به شنیده‌ها اتکا کرد که از قدرتی بالاتر از ۴۰۰ اسب‌بخار برای یک موتور ۱/۶ لیتری حکایت دارند. مسلماً این میزان از قدرت برای یک موتور جمع‌وجور با توربورشارژر نیز قابل‌توجه است، ولی اینکه این موتور به صورت تنفس طبیعی باشد، اندکی مشکوک است.

البته مزدا هنوز در مورد زمان ارائه جانشین RX سخنی به میان نیاورده است، ولی با توجه به اینکه سال آینده، پنجاهمین سالگرد موتور دورانی این برند است و صدسالگی کمپانی مزدا را نیز در سال ۲۰۲۰ در پیش داریم، حتماً زمان مناسبی برای رونمایی از یک «مدل با اهمیت» خواهد بود.

در همین حال، «ماروتانی» تأیید کرده که هر دوی این تاریخ‌ها، با معرفی‌ها تکنولوژی‌های جدید و از جمله، موتورها، گیربکس‌ها و یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک جشن گرفته خواهد شد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، کانسپت RX-ویژن زیبایی بسیار چشمگیری دارد و اگر استایل آن به مرحله تولید راه پیدا کند، مطمئناً نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب خواهد کرد. همچنین خوشبختانه مزدا هیچ‌گاه خودروسازی نبوده که تجربه رانندگی را در محصولات جدیدتر فدا کند.

 اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

 اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

 اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

 اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

 اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

منبع پدال


نظرات

  • لندر لندر (26 بهمن 1394 ساعت 01:50)

    مزدا همیشه در تکنولوژی و نوآوری پیشرو بوده و هست والبته بی ادعاست ماشینای مزدا جز کم استهلاکترین و با راندمانترین ماشینا تو دنیا هستن جالبه که موسس مزدا اسم این ماشین رو بخاطر علاقه ای که به اهورامزدا پیشوای زرتشتیان ایران داشته انتخاب کرده