1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تجسم آینده از دید BMW

تجسم آینده از دید BMW

13 اسفند 1394
  • 0

آلمانی‌ها را می‌توان مخترعان اتومبیل به شکل امروزی آن دانست. زمانی که کارل بنز اولین اتومبیل با موتور درون‌سوز بنزینی را ساخت شاید تصور جهانی مملو از اتومبیل سخت بود اما طولی نکشید که پای اتومبیل‌ها به همه جای کره زمین باز شد. شرکت‌های خودروسازی بزرگ همواره زمینه‌های جدیدی را برای پیشرفت کشف می‌کنند و در آن زمینه‌ها پیشتاز می‌شوند و هر شرکتی که در برابر تغییرات انعطاف‌پذیر نباشد محکوم به شکست خواهد بود.

همان‌طور که در اوایل کار، رقابت سختی بین اتومبیل‌های با موتور بنزینی، برقی و موتورهای بخار درگرفت و کسی نمی‌دانست که درنهایت کدام‌یک برتری خود را اثبات خواهد کرد. اما با توجه به قوی‌تر بودن موتورهای بنزینی و همچنین ابداع روشی ارزان‌تر برای تولید بنزین و کاهش قیمت آن، این اتومبیل‌های بنزین سوز بودند که پیروز رقابت شدند. گرچه بزرگ‌ترین عیب آن‌ها آلایندگی‌شان بود که در آن دوران با توجه به مزیت‌های فراوانشان نادیده گرفته شد.

از آن زمان تا کنون شاید در هیچ زمان دیگری به‌اندازه امروز، صنعت خودرو در چهار راه قرار نگرفته باشد. با کمی دقت در تحولات و اتفاقات اخیر متوجه خواهیم شد که همه‌چیز با هم در حال تغییر است. در یک سو خودروهای الکتریکی و در سوی دیگر بنزین و افرادی که اتومبیل بنزین سوز را می‌پسندند قرار دارند. در سمت دیگر تکنولوژی‌های دیجیتالی در تقابل با افرادی هستند که ارتباط آنالوگ با خودروی‌شان را بیشتر دوست دارند و از سوی دیگر تکنولوژی رانندگی خودکار پا به میدان گذاشته است. برخی سعی دارند اتومبیل را به اتاقک لوکس متحرکی تبدیل کنند که افراد را جابجا می‌کند و برخی دیگر سعی در ارائه لذت رانندگی دارند. از طرفی ایجاد سرویس‌های اشتراک اتومبیل مانند اوبر (Uber) و Car2Go و نیز خدمات حمل‌ونقل عمومی نیاز به رانندگی و تقاضای دریافت گواهینامه رانندگی را کاهش داده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که در جهانی که رانندگی کردن در آن کمرنگ شده باشد، جای خودروسازان کجاست؟ جهانِ حمل‌ونقل در حال تغییر است و شاید تنها کسانی بتوانند بعد از این تغییر در صحنه رقابت باقی بمانند که خودشان در ایجاد تغییر پیشتاز باشند. اما آینده‌ای که خودروسازان برای خودشان ترسیم می‌کنند چگونه است؟ آیا تنها با ساختن اتومبیل می‌توانند آینده را تسخیر کنند یا باید اتومبیل را به نحوی به محور زندگی افراد تبدیل کنند و درواقع ارائه دهنده یک سبک زندگی باشند؟

در نمایشگاه CES امسال تکنولوژی‌های بسیاری را دیدیم و به نظر می‌رسد آنچه که ب‌ام‌و در این نمایشگاه رونمایی کرد در آینده‌ای نزدیک‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم به دنیای واقعی راه پیدا کند. تعدادی از این تکنولوژی‌ها را مرور می‌کنیم تا با آنچه ب‌ام‌و برای آینده تدارک دیده است بیشتر آشنا شویم:

1) کانسپت i Vision Future Interaction

 تجسم آینده از دید BMW

خودروی کانسپتی که چشم‌اندازی از یک کابین متصل به شبکه و بازخورد کاربر را نشان می‌دهد. در این خودرو برای برقراری ارتباط بین شخص و اتومبیل، از چند روش استفاده شده است. این روش‌ها شامل سطوح لمسی (مانند سطح حساس به لمس قرار گرفته در زیر چرم کنسول میانی)، ژست‌های حرکتی و دستورات صوتی هستند. این اتومبیل سه نوع حالت رانندگی شامل «تمام خودکار»، «فعال بودن و تداخل سیستم‌های کمکی» و «کنترل توسط راننده» را ارائه می‌کند که راننده می‌تواند یکی از آن‌ها را برای رسیدن به مقصد انتخاب نماید. نمایشگر سربالای سه‌بعدی و یک نمایشگر عظیم 21 اینچی پانوراما هم اطلاعات مورد نیاز مانند نقشه، محل‌های شارژ، منوی موسیقی و غیره را به صورت هوشمند و با توجه به نیاز سرنشینان نمایش می‌دهند. کنترل نمایشگر پانوراما هم با استفاده از ژست‌های حرکتی کار سختی نخواهد بود. این نمایشگر از تکنولوژی AirTouch استفاده می‌کند و قادر است رفتاری شبیه به نمایشگرهای لمسی ارائه کند با این تفاوت که نیاز به لمس شدن ندارد. یعنی با حرکت دست می‌توان گزینه‌های مختلف را انتخاب کرد و با حرکت افقی دست (حرکتی شبیه به فشردن) آن‌ها را باز کرد. همچنین با استفاده از فضای ابری، خودرو قادر خواهد بود از شرایط پیش رو (مانند ریزش کوه در جاده که توسط اتومبیل دیگری رؤیت شده و مختصات آن به فضای ابری گزارش شده تا اتومبیل‌های دیگری که از آن مسیر قصد عبور دارند از این اتفاق آگاه شوند) آگاه شود و قبل از رسیدن به موانع احتمالی، آن‌ها را به راننده گزارش کند.

2) اینترنت اشیاء (Internet of Things)

 تجسم آینده از دید BMW

این تکنولوژی امکان متصل بودن اشیاء به یکدیگر را فراهم می‌کند. به‌طوری که همه وسایلِ زندگی افراد از تلفن همراه تا لوازم منزل، اتومبیل و حتی خانهٔ آن‌ها با یکدیگر مرتبط هستند و برای راحتی بیشتر افراد انجام وظیفه می‌کنند. مانند آیینه‌ای که هر روز صبح برنامه کاری افراد را نشان می‌دهد و درب پارکینگ که زمان خروج شما را از قبل می‌داند و باز می‌شود و اتومبیلی که جلوی دربِ منزل منتظر شما می‌ایستد.

3) Future Mobility Solutions

 تجسم آینده از دید BMW

چراغ و شارژ. استفاده از چراغ‌های LED برای روشنایی خیابان و فراهم کردن امکان شارژ خودروها از طریق تیرهای چراغ برق.

حال به نظر شما ب‌ام‌و در آینده چگونه خواهد بود؟

برای توصیف آینده‌ای که ب‌ام‌و قصد تحقق بخشیدن به آن را دارد کافی است دنیایی را تصور کنید که در آن صبح از خواب برمی‌خیزید، کارهای روتین هر روز صبحتان را انجام می‌دهید و آماده رفتن به محل کار خود می‌شوید. زمانی که شما قهوه ساز خود را خاموش می‌کنید و یا کلید اتومبیل را برمی‌دارید، اتومبیل متوجه می‌شود که زمان خروج شما از خانه فرا رسیده است. وقتی درب خانه را باز می‌کنید، ب‌ام‌و الکتریکی شما مقابل درب منتظر شما ایستاده است، سیستم تهویه خودرو از قبل روشن شده و ناوبری مقصد شما را مشخص کرده است. شما سوار خودروی خود می‌شوید و به سمت محل کار حرکت می‌کنید. وقتی به ترافیک برخورد می‌کنید، ب‌ام‌و کنترل اتومبیل را به عهده می‌گیرد و با خروج از ترافیک خودتان می‌توانید رانندگی کنید. با رسیدن به محل کارتان، شما پیاده می‌شوید و ب‌ام‌و خودش به پارکینگ می‌رود و پارک می‌کند. پس از اتمام کار، برای برگشتن به خانه، دوباره همین روند تکرار می‌شود.

بله، داشتن ماشینی که نیمی اتومبیل و نیمی همراه و همدم شماست کمی غیرعادی به نظر می‌رسد. چنین چیزی تا حدودی همان آینده‌ای است که ب‌ام‌و به سمت آن می‌رود. کمی ترسناک اما شگفت‌انگیز است.

ب‌ام‌و به‌طور بسیار جدی مشغول کار روی دستگاه‌های خودکار است. نه‌تنها برای رانندگی، بلکه برای متصل کردن اتومبیل به زندگی افراد. در آینده بیشتر ب‌ام‌وها بجای آینه دوربین خواهند داشت، تصاویر را روی نمایشگرهای داخلی نمایش می‌دهند و می‌توانند به صورت کاملاً خودکار رانندگی کنند، بیاموزند و خود را با شرایط زندگی صاحبانشان تطبیق دهند. همان‌طور که در نمایشگاه CES دیدیم، ب‌ام‌و i3 برنامه و مقصد صاحبش را می‌فهمید و خود را برای آن آماده می‌کرد. چنین تکنولوژی‌ای برای راحت‌تر کردن زندگی صاحبان ب‌ام‌وها طراحی شده است.

درزمینهٔ رانندگی خودکار، ب‌ام‌و قصد دارد اتومبیل‌هایش را به‌گونه‌ای بسازد که تقریباً در هر شرایطی بتوانند به صورت خودکار حرکت کنند اما نه به این معنی که تکنولوژی حرکت خودکار کاملاً جایگزین راننده شود. ایده این تکنولوژی به این صورت است که خودرو بتواند در شرایطی مثل حرکت در ترافیک سنگین و یا رانندگی در اتوبان به شکل کاملاً خودکار حرکت کند. اما راننده می‌تواند هر زمان که خواست کنترل خودرو را به عهده بگیرد و همچنان از راندن ب‌ام‌و لذت ببرد. خودروهایی مانند i8 برای نمایش چنین تکنولوژی‌هایی مناسب هستند، چون نشان داده‌اند که تکنولوژی پیشرفته و پیشرانه‌های هیبریدی نیز می‌توانند رانندگی لذت بخشی را ارائه کنند.

ب‌ام‌و همچنین به روی تکنولوژی شارژ القایی نیز مشغول کار است. این تکنولوژی به مالکان ب‌ام‌وهای الکتریکی این امکان را می‌دهد که اتومبیل خود را بدون نیاز به اتصال سیم و کابل و تنها با پارک کردن آن روی صفحه شارژ که در پارکینگ خانه‌شان نصب شده شارژ کنند. باتری‌هایی برای شرایط سخت مانند پیست (که شارژ باتری به سرعت تخلیه می‌شود) نیز در دستور کار هستند.

به‌هرحال ما در حال حرکت به سمت آیندهٔ خودروهای متصل، خودران و الکتریکی هستیم و به نظر می‌رسد که ب‌ام‌و با تلاش برای ایجاد جهانی منسجم و به‌هم‌پیوسته جلودار این حرکت است. ایده‌ای که در آن ب‌ام‌و آینده، حتی یک ب‌ام‌و اسپرت، اتومبیلی کاملاً الکتریکی، نیمه خودران و متصل به همه وسایل هوشمند زندگی صاحبش باشد واقعاً هیجان‌انگیز است. درواقع ب‌ام‌و راه خود را گم نکرده است و تولید اتومبیل‌هایی که می‌توانند در ترافیک یا مسیرهای خسته‌کننده به‌طور خودکار حرکت کنند و خودشان پارک کنند تناقضی با ارائه «لذت خالص رانندگی» ندارد. چراکه در آینده صاحبان ب‌ام‌وها هر زمان که بخواهند می‌توانند رانندگی را به عهده بگیرند.

شاید زمان آن فرا رسیده است که خودروسازان پس از سال‌ها رقابت بر سر بازدهی، عملکرد، سرعت و راحتی اتومبیل‌های تولیدی‌شان، اکنون درزمینهٔ راحت کردن و سرعت بخشیدن و افزایش کارایی و بازدهی زندگی کاربرانشان (!) نیز به رقابت بپردازند و بتوان انتظار داشت که شرکت‌های بزرگ خودروسازی در آینده به شرکت‌های پیشرو درزمینهٔ تکنولوژی و خدمات حمل‌ونقل بدل شوند تا انقلابی دیگر در تاریخ خودروسازی رقم بخورد.

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

 تجسم آینده از دید BMW

منبع پدال


نظرات