1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. چین پُر از خودروهای چینی است، اما نه چینی بی‌کیفیت

چین پُر از خودروهای چینی است، اما نه چینی بی‌کیفیت

24 اسفند 1395
  • 2

در اولین نگاه به یک خیابان پُر از خودرو در چین، تصوری که عموم مردم ایران از بی کیفیت بودن خودروهای این کشور دارند، باطل می شود.

بازدید از کارخانه‌های خودروسازی چین باعث شده تا سفری به چند شهر صنعتی چین داشته باشیم و از نزدیک در جریان تولید خودروهای چینی که در ایران زیاد خوشنام نیستند قرار بگیریم. از همان نگاه اول به خیابان‌های چین متوجه می‌شوید که برداشت‌ عامه مردم ایران در مورد بی کیفیت بودن خودروهای چینی نادرست است چراکه بهترین برندهای خارجی در این کشور با بالاترین کیفیت روانه بازار می شوند؛ خیابان های شهرهای مختلف چین پر از ماشین‌های تولید داخل یا تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی است.

چینی‌ها با مشارکت خودروسازان خارجی به استناد سیاست درب‌های باز تجاری همکاری گسترده‌ای را با خودروسازان خارجی از جمله ژاپن، آلمان، فرانسه و امریکایی ها دارند به نحوی که در خیابانهای چین برندهای مختلفی از جمله فولکس واگن، بنز، بی ام دبلیو، شورولت، تویوتا، آئودی و میتسوبیشی که به صورت تولید مشترک در این کشور تولید می شوند به وفور دیده می شود حتی بسیاری از تاکسی‌های چین فولکس واگس هستند که این امر برای مسافران جالب به نظر می‌رسد. البته علاوه بر برندهای خارجی بسیاری از خودروها با برندهای بنام چینی تولید و در این کشور به فروش می‌رسند.

نکته قابل توجه آنکه چینی‌ها سالانه ۲۰ میلیون خودرو تولید می‌کنند که بیشترین حجم تولید خودرو آنها در بازار خود این کشور به فروش می‌رسد. در این کشور قیمت خودرو نرخ های مختلفی دارد اما ارزان ترین قیمت ها به خودروهای برقی که حدود ۱۲ هزار دلار است اختصاص دارد. اکثر مردم چین از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند اما در کنار وسایل عمومی چینی‌ها علاقه زیادی به دوچرخه دارند و سطح خیابان ها پر از دوچرخه سوار در تمام سنین است.

نقطه شروع توسعه صنعت خودروی چین را باید ۱۸ سال پیش عنوان کرد در آن مقطع چینی‌ها به اهمیت صنعت قطعه و خودروی و تأثیر آن بر رونق اقتصادی پی بردند و برای اینکه به رتبه بالای اقتصادی در دنیا دست پیدا کنند توجه جدی را به این دو صنعت کردند. برای تحقق برنامه های خود در این دو حوزه برنامه و نقش هایی تهیه کردند و هر ساله کنترل هایی را برای اجرایی شدن برنامه ها انجام دادند.

دولت چین برای توسعه صنعت قطعه و خودروسازی خود حمایت‌های متعددی را انجام داد و حتی به قطعه سازان اعلام کرد در صورت گسترش صادرات تخفیف و جوایزی را برای آنها در نظر می‌گیرد در کنار این موضوع به مهندسی و ارتقاء تکنولوژی در بخش خودرو هم توجه جدی کرد، حتی با مساعد کردن شرایط فضا را برای حضور و سرمایه گذاری خودروسازان خارجی در کشور مهیا نمود به نحوی که امروز اکثر خودروسازان خارجی در چین حضور دارند.

امروز صنعت خودروی چین توانست در یک پروسه برنامه ریزی شده به توسعه دست پیدا کند و در جایگاه ویژه در سطح دنیا برسد حتی دولت چین با کاهش تصدی‌گری خود در بخش خودرو فضا را برای توسعه بیشتر این صنعت به وجود آورده است در کنار این موضوع دولت به مرور حمایت های خود را از صنعت قطعه کاهش داده تا آنها با به کارگیری توانمندی کسب شده در مسیر پیشرفت بیشتر قرار بگیرند.

با وجود توسعه صنعت خودرو در چین این کشور برای فروش محصولات ارزان خود چشم زیادی به بازار ایران دوخته و هر روز محصولات متعددی با ظاهری متناسب با سلیقه ایرانی به بازار ایران معرفی می کند. چینی ها برای به صرفه بودن فروش محصولات رده سوم خود به بازار ایران می آورند تا اکثر مردم امکان خرید آنها را داشته باشند. اما این کاهش قیمت را چینی‌ها در قطعات یدکی جبران می‌کنند، به این صورت که خریدار یک خودروی چینی در ایران باید هزینه های زیادی را بابت تعمیر این خودروها پرداخت کند حتی رده بندی قطعات هم عاملی برای سودآوری شرکت های چینی در ایران شده به این صورت که خریدار ایرانی با توجه به درآمد خود قطعات مختلفی را خریداری می‌کند.

*برندهای صاحب نام چینی

در حال حاضر برخی برندهای مطرح در صنعت خودروی چین شامل بی وای دی، چری، جیلی، لیفان، دانگ فنگ، گریت وال (بزرگترین تولید کننده خودرو های شاسی بلند )، شرکت فاو( تولید کننده انواع خودرو های سواری، شاسی بلند، ون و کامیون است. البته هر یک از این شرکت ها با شرکای خارجی خود هم تولید مشترک دارند به عنوان نمونه فاو علاوه بر تولید خود برندهای از جمله فولکس واگن، آئودی را هم تولید می‌کند.

*پلاک های چند هزار یوانی در چین

در چین هزینه پلاک در هر شهر با توجه به ظرفیت آنها مختلف است و هر فرد باید به ازای تردد در شهرها و استفاده از مسیرها هزینه هایی را پرداخت کند. به عنوان نمونه در شانگهای هزینه خرید پلاک ۸۰ هزار یوان است و امکان نقل و انتقال این پلاک ها به افراد دیگر هم وجود دارد، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر کسی پلاک شانگهای را دارد و می‌خواهد به شهرهای دیگر مانند چنگدو سفر کند باید فقط از مسیرهای محدودی تردد نماید چراکه چینی‌ها معتقدند مسیرهای داخلی شهر با هزینه شهروندان آنها درست شده و هر کس نمی‌تواند به راحتی در آنها تردد کند.

منبع:تسنیم



نظرات

  • سعید سعید (25 اسفند 1395 ساعت 22:30)

    هزینه شهرهای چینی با مالیات مردم درست شده ولی هزینه تهران از درامدهای نفت که بیت الماله درست شده جناب قبول داری الان خیلی ازامکانات کشور سرازیر شهر تهران شده پس بالطبع شهرستانی هم تو خیابونها وامکانات تهران سهم داره

  • mehmat mehmat (24 اسفند 1395 ساعت 15:05)

    "چراکه چینی‌ها معتقدند مسیرهای داخلی شهر با هزینه شهروندان آنها درست شده و هر کس نمی‌تواند به راحتی در آنها تردد کند"
    قابل توجه آقای شهردار تهران و نیروی انتظامی که هر روز با افزایش ماشین های پلاک شهرستان مواجه هستیم