1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

12 آبان 1394
  • 0

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

پس از گمانه زنی های بسیار و کش و قوس در روند مذاکرات پژو با ایران خودرو به نظر می رسد سرانجام توافقاتی میان این دو خودروساز بزرگ برای ادامه همکاری انجام پذیرفته و این دو شرکت در پی مشارکت 50 – 50 برای تولید و مونتاژ خودروهای جدید در خاک ایران،انتقال تکنولوژی به قطعه سازان ایرانی و تبدیل ایران خودرو به مرکزصادرات پژو در منطقه هستند، از طرف دیگر سایپا نیز ظاهرا موفق به تمدید قرارداد خود با سیتروئن شده و در روزهای اخیر شاهد تست و بازار سنجی مدل C4 سیتروئن در خیابان های تهران بودیم.بنابراین به نظر می رسد که دو برند اصلی گروه PSA در صدد همکاری با بزرگترین خودروسازان کشور هستند واین در حالیست که برند لوکس این گروه یعنی DS نیز چندی پیش در تهران معرفی شده بود که البته قرار است به عنوان خودروهای وارداتی توسط شرکت آرین موتور به بازار عرضه شود.

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

DS که تا چند سال پیش یکی از مدلهای لوکس سیتروئن به شمار می رفت،حالا به برندی لوکس و مستقل برای گروه PSA مبدل شده و این گروه در پی جا انداختن مدل های DS به عنوان خودروهایی متفاوت از محصولات معمولی PSA در بازارهای اروپای غربی، چین ، آمریکای لاتین و ایران است.

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

بنابراین استراتژی گروه پژو سیتروئن پس از رفع تحریم ها مشارکت با ایران خودرو و سایپا برای تولید و عرضه محصولات معمولی و واردات خودروهای لوکس از طریق آرین موتور است که نمایندگی برند DS را در ایران برعهده گرفته است.

این استراتژی جالب توجه زمانی با پیچیدگی اجرایی مواجه می شود که بدانیم رنو نیز هم اکنون شرایط مشابهی دارد و در حال سرمایه گذاری در پارس خودرو برای تولید رنو داستر، مشارکت با ایران خودرو برای مونتاژ و عرضه کلیو و کپچر و همچنین فروش نمونه های وارداتی خود از طریق نگین خودرو است و البته این روش مشارکت عجیب باعث به وجود آمدن رقابت درون شرکتی و بروز برخی پیچیدگی ها در عرصه مدیریت این سه شرکت در همکاری با رنو شده است.

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

حالا به نظر می رسد که پژو و سیتروئن نیز با نفوذ بیشتری که در ساختار مدیریتی و تصمیم گیری ایران خودرو و سایپا دارند، برنامه ای مشابه را برای خود ترسیم کرده اند،اما پر واضح است که رقابت ذاتی گروه PSA و رنو در خاک فرانسه حالا به فضای درونی بزرگترین خودروسازان جاده مخصوص کشیده است و مشخص نیست که نحوه مدیریت و تنظیم قرارداد میان این دو رقیب به چه صورت خواهد بود تا از بروز تنش و اخلال در تولید خودروهای هر یک از این دو رقیب جلوگیری شود.

در واقع شرایط فوق به گونه ای پیچیده است که گویی قرار باشد دو رستوران با منو غذای مشابه در یک محل مشترک به فعالیت و جذب مشتری بپردازند و طبیعتا مدیریت تیراژ تولید ، قیمت گذاری خودروها و جلوگیری از بروز تنش های درون سازمانی در چنین شرایطی بسیار سخت خواهد بود.

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

تمام این موارد در حالی است که ایران خودرو، علاوه بر پژو خیال مشارکت با سوزوکی و دو خودروساز بین المللی دیگر را هم در سر می پرواند و سایپا نیز علاوه بر چانگان و برلیانس به تولید مدل هایی از نیسان و داتسون می اندیشد.

از سوی دیگر رنو به عنوان تنها خودروسازی که در دوران تحریم به حضور خود در ایران ادامه داده،در تصور توسعه فعالیت هایش با خرید پارس خودرو است اما ظاهرا تمایلی از سوی مدیران ایرانی برای فروش پارس خودرو به رنو وجود ندارد و این خودروساز بزرگ فرانسوی باید میان خرید و احداث کارخانه ای جدید یا درگیر شدن در آش شله قلمکار صنعت خودروسازی ایران یکی را انتخاب کند.

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

گفتنی است در شرایط فعلی و بدون افزوده شدن PSA هم، مشکلاتی در زمینه قیمت گذاری برای فروش ساندرو و رقابت قیمتی این خودرو با برلیانس H320 سایپا رخ داده که نارضایتی مدیران رنو را به دنبال داشته است.

به هرحال آنچه واضح است اینکه، فرانسوی ها در شرایط فعلی بیشترین شانس را برای در اختیار گرفتن بازار ایران در اختیار دارند و به نظر نمی رسد فولکس واگن نیز با توجه به ضرر و زیان ناشی از بحران زیست محیطی اخیر، فرصت و قدرت چانه زنی لازم برای درگیر شدن با آشوب های بازار ایران را داشته باشد.

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران

بنابراین در بلند مدت شاهد شرایط نامشخص خودروهای فرانسوی و رقابت آن ها خودروسازان چینی خواهیم بود که در دوران تحریم جای پای خود را در بازار خودرو محکم کرده اند.در بازه قیمتی بیش از 100 میلیون تومان شاید افزایش عرضه محصولات مونتاژی پژو ، سیتروئن، نیسان و فولکس واگن بتواند تغییراتی را در سهم قابل توجه کیا و هیوندای ایجاد کند،هرچند که احتمال مونتاژ برخی مدل های هیوندای در داخل کشور نیز چندان دور از ذهن نیست و مذاکراتی در این خصوص میان طرف کره ای و یکی از خودروسازان استان کرمان در حال انجام است،اما در بازار خودروهای زیر 100 میلیون، بعید است که شرکتی بتواند سلطه خودروسازان چینی و فرانسوی را بشکند.

 روش عجیب فرانسوی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران



نظرات