1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی وضعیت فرانسوی‌های صنعت خودروی ایران، رنو در مسیر افزایش سهم بازار

بررسی وضعیت فرانسوی‌های صنعت خودروی ایران، رنو در مسیر افزایش سهم بازار

6 شهریور 1396
  • 0

رنو در دو، سه سال اخیر گام بزرگی را برای بی‌رقیب شدن در صنعت خودروی کشور برداشته است. کیفیت و قیمت مناسب نسبت به کیفیت و قیمت محصولات مشابه باعث شده است اقبال مشتریان ایرانی به این خودروساز فرانسوی بیشتر شود

تغییر چهره خیابان‌ها از پژو به رنو

صنعت خودرو در کشور از اوایل دهه ۷۰ شاهد ورود و مونتاژ خودروهای خارجی با ظاهر و امکانات جدید نسبت به معدود خودروهای موجود در بازار بود. خودروی پیکان برای ایران‌خودرو و برخی محصولات رنو برای سایپا فروش خوبی در بازار خودروی کشور داشتند.

با ورود خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پراید به بازار، اقبال به خرید آنها افزایش پیدا کرد تا جایی‌که ایران‌خودرو خط تولید پیکان را متوقف کرد و این دو خودرو، به گزینه‌های اصلی‌ بازار کشور تبدیل شدند. در حال‌حاضر نیز این دو خودرو از پرتیراژترین محصولات سایپا و ایران‌خودرو به‌شمار می‌روند. پژو در آن سال‌ها با عرضه خودروی ۴۰۵ که پرفروش‌ترین خودروی پژو به سبب تداوم تیراژ در کشور است، حضور پر رنگی در بازار داشته و دارد.

بعد از عرضه موفق پژو۴۰۵، خودروهای پژو که حالا مورد اقبال ایرانی‌ها در آن شرایط بازار بودند، یکی‌پس‌از دیگری وارد کشور شدند. پژوپارس و پژو۲۰۶ ازجمله محصولات پرفروش بازار در سال‌های اخیر بوده‌اند و همچنان هم فروش خوبی را در اختیار دارند. در کنار پژو ۴۰۵، پرفروش‌ترین خودروی بازار قرار دارد. پراید به سبب قیمت خوب و قطعات ارزان هنوز هم جزو خودروهای پرفروش بازار است.

در سال‌های بعد و با اوج گرفتن تحریم‌ها محصولات چینی که از تنوع بالایی برخوردار هستند، در خیابان‌ها دیده‌ می‌شوند و توانسته‌اند بازار خوبی را برای خود در این سال‌ها پیدا کنند و فروش مناسبی داشته باشند اما همچنان محصولات پژو در خیابان‌های نمود بیشتری دارند و بسیاری از خانواده‌های ایرانی از یکی از محصولات این شرکت فرانسوی استفاده می‌کنند.

تقریبا در کمتر خیابانی می‌توان محصولات پژو را ندید و این خودروها در سال‌های گذشته به‌واسطه نبود خودروهای ارزان و هم‌رده خود و حتی در زمان ورود خودروهای چینی به بازار که از نظر قیمت هم‌تراز فرانسوی‌های بازار هستند، فروش خود را حفظ کرده‌اند.

حتی خودروهای چینی با ظاهر و قیمت‌های متفاوت هم نتوانسته‌اند بازار را از حضور خودروهای پژوی فرانسه خالی کنند. به نظر می‌رسد رنو رقیب قدرتمندی خواهد بود تا بازار را از دست پژو خارج کند و یکه‌تاز شود.

تعلل پژو در سال‌های اخیر و عدم همکاری با ایران‌خودرو برای تنوع‌بخشی به خودروهای موجود در بازار و همچنین عدم همکاری برای افزایش کیفیت محصولاتش در ایران باعث شد خودروهایی که رنو بعد از برجام وارد بازار ایران کرده است با استقبال بسیاری از سوی مشتریان ایرانی همراه شود.

یکی از علل موفقیت رنو در بازارهایی مانند بازار خودروی کشور توجه و دقتی است که نسبت‌به تولید باکیفیت، قطعات و خدمات با‌کیفیت‌تر دارد. چیزی‌که مسئولان پژو در این سال‌ها توجه چندانی به آن نکرده‌اند و نمونه آن‌ را می‌توان در تولید چندباره محصولات با پلت‌فرم‌های قدیمی این شرکت در کشور را دید.

رنو با عرضه محصول باکیفیتی مانند تندر۹۰ پیش از برجام در شرایطی که کشور با تحریم‌ها روبه‌رو ‌بود، نشان داد خودروسازی است که برای بازار همه کشورها خودرو می‌سازد.

پس از تحریم‌ها و در شرایطی که برجام به نتیجه رسیده‌ بود، رنو بار دیگر محصولات جدید و متنوعی را بر پایه پلت‌فرم تندر۹۰ وارد بازار کرد. ضمن اینکه محصولات دیگری را نیز از طریق واردات به ایران عرضه کرد و خیلی زود توانست چهره‌ خیابان‌ها را تغییر دهد.

رنو در دو، سه سال اخیر گام بزرگی را برای بی‌رقیب شدن در صنعت خودروی کشور برداشته است. کیفیت و قیمت مناسب نسبت به کیفیت و قیمت محصولات مشابه باعث شده است اقبال مشتریان ایرانی به این خودروساز فرانسوی بیشتر شود و رنو به مدد فروش بالای خود در ایران بتواند خود را به صدر خودروسازان برتر دنیا در فروش برساند.

قرارداد تولید مستقل رنو در صنعت خودروی کشور قطعا زنگ خطر را برای خودروسازان داخلی و همچنین شرکای فرانسوی آن‌ها مثل پژو و سیتروئن به صدا در خواهد آورد.

در حال حاضر رنو در بازار ایران متقاضیان فراوانی دارد و خودرویی مانند ساندرو در سال‌های اخیر با اشتیاق فراوانی خریداری شده است.

تولید ۱۵۰ هزار خودرو در مراحل ابتدایی و رساندن آن به ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باعث می‌شود در سال‌های آینده رنو نقش بسیار پررنگی در بازار کشور داشته باشد و این بار در خیابان‌ها این محصولات رنو هستند که عرض اندام می‌کنند.



نظرات