1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

29 اسفند 1394
  • 0

آئرودینامیک یکی از مهم‌ترین علوم درزمینهٔ طراحی خودرو است. چراکه استفاده از آن موجب کاهش صدای باد، کاهش مصرف سوخت و نیاز به قدرت کمتر جهت غلبه به مقاومت هوا در خودرو می‌گردد. روند استفاده از این علم در صنعت خودروسازی از دههٔ 30 میلادی و با ساخت کرایسلر ایرفلو (Airflow) و همین‌طور خودروی غیرمتعارف T77 محصول شرکت تاترا آغاز شد.

توضیحی در رابطه با شرکت تاترا:

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

«شرکت تاترا در سال 1850 در چکسلواکی سابق (جمهوری چک کنونی) تأسیس شد و در سال 1897 به ساخت خودرو روی آورد. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که پس از دایملر و پژو سومین خودروساز قدیمی دنیا محسوب می‌شود. تاترا بیشتر به تولید سدان های لوکس موتورعقب با پیشرانه هواخنک و با طراحی آئرودینامیک شهرت داشت. آخرین خودروی سواری ساخت این شرکت مدل T700 بود که در سال 1996 به بازار آمد و با توقف تولیدش در سال 1999 پرونده ساخت خودروهای سواری تاترا برای همیشه بسته شد؛ اما این کمپانی همچنان فعال بوده و در حال حاضر به تولید خودروهای تجاری مشغول است.»

تاترا T77 در سال 1934 معرفی شد و می‌توان آن را اولین خودروی واقعاً آئرودینامیک دنیا دانست. نمونه جدید این خودروی موتورعقب که یک سال بعد یعنی در 1935 بانام T77A معرفی شد، دارای طراحی آئرودینامیک پیشرفته‌ای بود که ضریب آئرودینامیک آن را به عدد فوق‌العادهٔ 0.21 رسانده بود. ضریبی که هنوز هم برای یک سدان خانوادگی بزرگ بی‌نظیر است.

اگرچه خودروهای دونفره‌ای چون GM EV1 (ضریب آئرودینامیک 0.195) یا فولکس‌واگن XL1 (ضریب آئرودینامیک 0.189) با ضریب آئرودینامیک خارق‌العادهٔ زیر 0.2 ساخته‌شده‌اند اما ما بیشتر به دنبال خودروهای معمولی خانوادگی تولید انبوه هستیم. به همین دلیل در این مطلب پنج سدان خانوادگی با بهترین آئرودینامیک را معرفی می‌کنیم.

مرسدس بنز CLA180 Blue Efficiency ضریب آئرودینامیک: 0.22

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

اگرچه نسخه‌های آمریکایی این خودرو دارای ضریب آئرودینامیک 0.28 (0.30 در آزمون مستقل کار اند درایور) هستند اما این نمونه دیزل اروپایی با ضریب 0.22 دارای رکورد جهانی به‌عنوان آئرودینامیک ترین خودروی 4 در دنیا است. این عدد به لطف کف نسبتاً صاف، ارتفاع کوتاه و سطح جلویی کم به‌دست‌آمده است.

مرسدس بنز E کلاس W213 ضریب آئرودینامیک: 0.23

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

نسل جدید E کلاس نه‌تنها حدود 100 کیلوگرم سبک‌تر از سلف خود است بلکه ضریب آئرودینامیک بهتر و شگفت‌آوری نیز دارد. این امر کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت آن کرده است به‌گونه‌ای که مدل E220d تنها 3.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند درحالی‌که ظرف 7.3 ثانیه از صفر به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حتی شاید در نمونه کوپه E کلاس این ضریب بازهم کمتر شود. مرسدس را باید واقعاً سردمدار ساخت خودروهای آئرودینامیک در جهان دانست.

آئودی A4 B9 ضریب آئرودینامیک: 0.23

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

یکی دیگر از سدان های لوکس آلمانی که آئرودینامیک فوق‌العاده‌ای دارد، نسل جدید آئودی A4 با ضریب 0.23 است. این عدد به لطف ترفندهای هوشمندانه‌ای مانند طراحی کمترین سطح سقف در بین تمامی سدان های کامپکت حال حاضر بازار به‌دست‌آمده است. هرچند در ظاهر و از دید عموم مردم نسل جدید A4 تفاوت چندانی ازلحاظ طراحی با نسل قبلی خود ندارد اما باید گفت درزمینهٔ آئرودینامیک پیشرفته چشمگیری داشته است.

تسلا مدل S ضریب آئرودینامیک: 0.24

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

خودروهای برقی یک مزیت عمده درزمینهٔ آئرودینامیک نسبت به همتایان بنزینی و دیزل خود دارند و آن عدم وجود رادیاتور و به‌تبع آن جلوپنجره است. تسلا مدل S باوجود ابعاد بزرگی که دارد به خاطر داشتن کفِ صاف، سقف شیب‌دار و طراحی خاص آینه‌های جانبی، توانسته است به ضریب آئرودینامیک 0.24 دست یابد. آئرودینامیک در خودروهای برقی از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه موجب افزایش برد آن‌ها می‌گردد.

هیوندای سوناتا هیبرید ضریب آئرودینامیک: 0.24

 معرفی 5 خودرو با بهترین ضریب آیرودینامیک

شاید در میان خودروهای هیبریدی اکثر افراد تویوتا پریوس را بهترین بدانند اما هیوندای سوناتا قطعاً خودروی مقرون‌به‌صرفه تری نسبت به نمونه‌های مشابه است. به‌ویژه که در دو نوع «هیبرید» و «پلاگ این هیبرید» عرضه می‌شود. بعلاوه این خودرو با طراحی خاص و آینده‌نگرانهٔ خود توانسته است به ضریب آئرودینامیک خوب 0.24 دست یابد.

منبع پدال


نظرات