1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین خودروی خودران مسابقه ای

اولین خودروی خودران مسابقه ای

22 فروردین 1395
  • 0

آیا می‌دانید که این دنیای خسته‌کننده موتوراسپورت چه چیزی کم دارد؟ یک سری مسابقات کانسپت که در آن عامل انسانی که از قضا اهمیت بسیار بالایی نیز دارد، حذف شده باشد. بر این اساس، «روبوریس» ایده یک خودران مسابقه‌ای را در یک فرم زیبا ارائه کرده است. این وسیله که شاید دیگر نتوان نام آن را به‌راحتی «اتومبیل» گذاشت، برای شرکت بدون‌راننده در مسابقات طراحی شده و قرار است که در بخش نمایشی فرمول E سال آینده رونمایی شود.

امّا چنین ایده‌ای چگونه رنگ واقعیت به خود گرفته است؟ روبوریس در صفحه رسمی‌اش این چنین توضیح می‌دهد:

تیم‌های بدون راننده در «جنگ الگوریتم‌ها» رقابت می‌کنند … به این ترتیب تکنولوژی بازی و موتور اسپورت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هوش مصنوعی و مهندسی خودروسازی در یک شرایط حدّی، در یکدیگر تنیده می‌شوند.

در هر صورت، این مفهومی جالب‌توجه است. تیم‌های مورد اشاره می‌توانند با محاسبات پیچیده، مسیر وسیله نقلیه را در یک پیست مسابقه مشخص کنند و یا اینکه بهترین خطوط حرکت ممکن را به آن «آموزش» دهند. همه اینها برای یک علاقه‌مند به اتومبیل، تا حدودی رؤیایی و به دور از واقعیت هستند، ولی اگر از نقطه‌نظر فنی آن را بررسی کنیم، این کانسپت واقعاً حیرت‌انگیز است.

طراح روبوریس شخصی به نام دنیل سیمون (Daniel Simon) است؛ یعنی همان کسی که مسئول طراحی وسایل نقلیه فیلم‌هایی چون «ترون»، «فراموشی»، «پرومتئوس» و «کاپیتان امریکا» بوده است. وی همچنین برخی طراحی‌های فرمول یک برای کمپانی‌هایی چون آئودی، بنتلی و بوگاتی را نیز به عهده داشته است. «سیون» در زمینه این خودروی مسابقه‌ای بدون‌راننده می‌گوید:

هدف من ساخت وسیله نقلیه‌ای بود تا در عین حفظ زیبایی، از تمام فرصت‌های غیرعادی نبود یک راننده انسان در پشت فرمان خود استفاده کند. مهندسان مسابقه و آئردینامیک، از همان ابتدا مرا در رسیدن به این هدف یاری کرده‌اند. روبوریس در عین سرگرم‌کننده بودن، بیشتر بر روی ویژگی‌های رقابتی تمرکز دارد. در حالی که در دنیای کنونی مسابقات اتومبیلرانی چندان مرسوم نیست، ولی موضوع «زیبایی» از اولویت بالایی برای ما برخوردار بوده و بر این اساس، تلاش زیادی برای ترکیبی از بهترین عملکرد و بهترین طراحی ظاهری انجام داده‌ایم.

در همین حال، الخاندرو اگاگ (Alejandro Agag)، مدیرعامل فرمول E در این اندیشه است که این کانسپت می‌تواند انقلابی در صنعت ایجاد کند:

امروز یک روز تاریخی برای موتور اسپورت و در حالت کلی، برای صنعت خودرو است. اولین تصور از «روبوکار» که توسط «دنیل سیمون» طراحی شده، تداعی‌کننده چهره‌ای است که خودروها می‌توانند در آینده داشته باشند. در فرمول E ما افتخار می‌کنیم که چنین چیزی را با نوآورانی چون «دنیس سوردلوف» و «دنیل سیمون» اعلام می‌کنیم؛ موضوعی که انقلابی در دینیا موتور اسپورت است و پروژه‌ای است که آینده حمل‌ونقل را تغییر خواهد داد.

 اولین خودروی خودران مسابقه ای

 اولین خودروی خودران مسابقه ای

 اولین خودروی خودران مسابقه ای

منبع پدال


نظرات