1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. فراخوان 1.4 میلیونی فیات به خاطر احتمال هک شدن

فراخوان 1.4 میلیونی فیات به خاطر احتمال هک شدن

8 مرداد 1394
  • 0

شرکت خودروسازی «فیات کرایسلر» با پذیرش نقص عمده و آسیب پذیری آخرین مدل از خودروهای این شرکت نسبت به حملات هکرها اقدام به فراخوان ارجاع ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو و کامیون عرضه شده در سراسر دنیا کرد.

شرکت خودروسازی «فیات کرایسلر» اقدام به فراخوان ارجاع 1.4 میلیون دستگاه خودرو و کامیون ساخت خود به کارخانه کرده است. علت این اقدام تجهیز این خودروها به نوعی رادیو است که تشخیص داده شده در برابر هک آسیب پذیر است. ماشین های جدید فیات که در سال 2015 تولیده شده اند از جمله رم پیکاپ، جیپ های چروکی و گرندچروکی، داج چلنجر و وایپر، در زمره این خودروهای در معرض خطرند.

طبق این گزارش در خودروهای فیات مجهز به این نوع خاص از رادیو امکان دسترسی غیرمجاز از راه دور وجود دارد.اما این ایراد از طریق ارتقای سیستم شبکه خودرو قابل رفع است. کمپانی فیات اعلام کرده برای مشتریانی که خودرو آنها آلوده است، یک فلش درایو ارسال خواهد کرد تا نرم افزار وسیله نقلیه خود را آپگرید کنند و از لحاظ قابلیت های ایمنی داخلی ایمن سازند.

چندی پیش هم پس از آنکه مجله وایرد گزارشی درباره برنامه نویسانی منتشر کرد که توانسته بودند کنترل یک جیپ کروکی را از راه دور در اختیار بگیرند، اقدام به توزیع نرم افزاری کرد تا مانع کنترل غیرمجاز وسیله های تولیدی اش از راه دور شود.

Wired در توضیح آسیب پذیری یاد شده اعلام کرده هکرها با استفاده از آن می توانند از راه دور محل خودروها را ردیابی کرده، ترمز ها را فعال یا غیرفعال کنند و حتی موتور را به کلی از کار بی اندازند. امکان کنترل کامل فرمان خودرو نیز از دیگر مواردی است که در آینده ممکن است از طریق همین روش امکان پذیر گردد.

سرجیو مارکیونه، مدیر اجرایی این شرکت البته تاکید کرده تاکنون هیچ شکایت یا گزارشی مبنی بر رخداد دسترسی غیرمجاز به خودروهای تولیدی شان دریافت نشده است.

سال گذشته فقط در آمریکا 64 میلیون خودرو به علل مختلف توسط کارخانه های سازنده به منظور رفع عیب فراخوان شدند.



نظرات