1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. فیات با چه محصولاتی به ایران می آید؟

فیات با چه محصولاتی به ایران می آید؟

25 بهمن 1394
  • 0

پس از مذاکرات طولانی ایران خودرو و پژو فرانسه و توافق دو طرف برای ادامه همکاری، ایران خودرو این بار با توجه به تجربه دوران تحریم و خروج ناگهانی پژو از بازار ایران، تنها به شراکت با پژو بسنده نکرده و شریک دیگری نیز برای خود برگزیده است.

شرکت خودروسازی فیات ایتالیا که پیش از این با عرضه محدود سدان کوچک سی نا در بازار ایران حضور یافته بود، شریک جدید ایران خودرو محسوب شده و انتظار می‌رود تا قرارداد همکاری طرفین طی روزهای آینده به امضا برسد.

در این راستا و با توجه به اظهارات مدیران ایران خودرو مبنی بر عدم عرضه محصولات کمتر از 50 میلیون شرکای خود در بازار ایران، به بررسی آن دسته از محصولات فیات پرداختیم که این خودروساز ایتالیایی می‌تواند در بازار ایران عرضه کند.

فیات دوبلو

فیات مدل دوبلو خود را در سال 2015 میلادی به روز‌رسانی کرده و در ژانویه همین سال در بریتانیا از آن رونمایی کرد. ظاهر اسپورتی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید به همراه ویژگی‌ها و امکانات بیشتر از جمله امتیازات این خودرو محسوب می‌شود. دوبلو از پیشرانه 1/4 لیتری بهره می‌برد که قدرتی معادل 94 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. همچنین اعمال تغییراتی در بخش تعلیق خودرو سبب شده هنگام تعویض دنده حس نرمی و راحتی بیشتری به راننده منتقل شود.

این خودرو که نوعی ون کوچک محسوب می‌شود با طراحی ظاهری منحصر به فرد و جذاب خود از تمامی امکانات استاندارد نظیر فرمان هیدرولیک، ترمزهای ABS، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، چراغ‌های مه شکن، سنسور دنده عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان برخوردار است. قیمت مدل پایه این خودرو از 14 هزار پوند (معادل 65 میلیون تومان) آغاز شده و در بالاترین مدل به 18 هزار پوند (معادل 90 میلیون تومان) می‌رسد.

فیات پاندا

حدود 50 سال است که فیات به ساخت خودروهای شهری کوچک و کاربردی اشتغال دارد. آخرین نسخه از مدل پاندا این برند ایتالیایی به نوعی ادامه این مسیر از سوی فیات محسوب شده و به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو در مقایسه با هیوندای i10 و اشکودا Citigo از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و محصولی متفاوت محسوب می‌شود. پاندای جدید به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته و از مدل پیشین خود که در سال 2003 به بازار عرضه شد و فروش قابل توجهی داشت نیز بهتر و کامل‌تر است. در بخش طراحی ظاهری خودرو اگرچه پاندا طراحی قابل قبول و مناسبی دارد، اما رقبای دیگر این خودرو در بازار طراحی ظاهری مدرن‌تر و فضای بیشتری را به مشتری عرضه می‌کنند.

لازم به ذکر است که فیات پاندا از پیشرانه‌های متنوع دو، سه و چهار سیلندر بنزینی و دیزلی بهره می‌برد. شرکت فیات مدل پاندای خود را در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه کرده است که مدل Easy این خودرو با برخورداری از پیشرانه 1/2 لیتری اقتصادی‌ترین تیپ این خودرو محسوب می‌شود. این در حالی است که مدل پایه پاندا از یک پیشرانه 0/9 لیتری برخوردار است.

همچنین خریداران پاندا می‌توانند مدل دو دیفرانسیل این خودرو را نیز سفارش دهند و از قابلیت آف رود آن استفاده کنند، بالاترین تیپ این خودرو نیز « Antractica » نام دارد که آن هم دو دیفرانسیل بوده و از پیشرانه 1/3 لیتری استفاده می‌کند و به مناسبت 30 سالگی مدل پاندا به بازار عرضه شده است. با توجه به محبوبیت مدل پاندا، فیات قیمت‌های رقابتی برای این خودرو درنظر گرفته است. مدل پایه پاندا 9‌هزار و 300 پوند (معادل 46 میلیون تومان) و مدل‌های دو دیفرانسیل این خودرو 14 هزار و 575 پوند (معادل 72 میلیون و 500 هزار تومان) قیمت‌گذاری شده است.

فیات پاندا کراس

کراس اوور جدید فیات که مدل جدید آن به تازگی به بازار عرضه شده است یک SUV کوچک بوده که روی پلتفرم فیات پاندا ساخته شده و وارث قابلیت‌ها و توانایی‌های مدل پاندا است. پاندا کراس دارای عملکرد بسیار مناسبی بوده و قابلیت آفرود این خودرو آن را از دیگر رقبای قدرتمندش در بازار شدیدا رقابتی کراس اوورهای شهری متمایز می‌کند.

ترکیبی از قابلیت‌های یک SUV و یک خودروی شهری بهترین توصیف برای پاندا کراس به شمار می‌رود. کراس اوور کوچک فیات از تمامی قابلیت‌های پدر خود یعنی فیات پاندا دو دیفرانسیل برخوردار بوده و راحتی یک SUV را نیز در اختیار سرنشینان خود می‌گذارد. کراس اوور جدید فیات از سه پیشرانه 0/9 و 1/3 لیتری برخوردار بوده و قیمت آن از 16 هزار پوند (معادل 80 میلیون تومان) آغاز می‌شود.

فیات 500

فیات اخیرا نسخه اقتصادی 1/2 لیتری از هاچ بک شهری خود یعنی مدل 500 را به بازار عرضه کرده است. از ویژگی‌های برجسته این خودرو می‌توان به آلایندگی بسیار کم آن اشاره کرد که سبب معافیت این هاچ‌بک کوچک فیات از پرداخت مالیات در انگلستان شده است. این در حالی است که مدل 500 تنها با پیشرانه مذکور عرضه نشده و فیات یک موتور دیزلی 1/3 لیتری را نیز برای هاچ بک شهری خود در نظر گرفته است.

فیات 500 که در سال 2015 به روز‌رسانی شده است، از طراحی ظاهری مناسبی برخوردار بوده و طراحی داخلی خودرو نیز همچون گذشته از ویژگی‌های منحصر به فرد فیات سود می‌برد. این در حالی است که عملکرد بسیار مناسب و بهینه فیات 500، آن را به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های فیات در بازارهای جهانی بدل کرده است. شرکت فیات مدل پایه 500 را 11 هزار و 800 پوند (معادل 59 میلیون تومان) و مدل 500 Cabrio را به قیمت 14 هزار و 500 پوند (معادل 72 میلیون و 500 هزار تومان) به فروش می‌رساند.



نظرات