1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جزئیات کامل فراری F12 tdf

جزئیات کامل فراری F12 tdf

10 آبان 1394
  • 0

چندی پیش خودروسازی فِراری طبق عادت همیشگی‌اش نسخه ارتقا یافته‌ای از F12berlinetta را معرفی کرد و نام F12tdf بر آن نهاد. ما نیز پس از انتشار معرفی‌نامه اجمالی آن تصمیم گرفتیم نگاهی به جزئیات کاملش بیندازیم؛ البته کمی هم صبر کردیم تا حداقل یک یا دو تصویر از نمونه‌های واقعیِ تولید شده به دستمان برسد.

طراحی

Tdf به‌طور کامل در مرکز طراحی اسب سرخ متولد شده و همان رنگ‌وبوی وحشی پیشینان خود را به همراه ویژگی‌های اختصاصی خودش دارد. در بحث نمای ظاهری تلاش شده تا بهترین تعامل و هماهنگی بین سطوح اقتباسی از F12berlinetta و عناصر بهبودبخش هواسُر (آئرودینامیک) جدید تحت قالبی وحشی و گیرا به‌دست آید؛ به همین خاطر تمرکز خاصی روی تکامل مسیرهای عبور هوا گذاشته‌شده که استفاده از فیبر کربن خالص هم در بهبود آنها بی‌تأثیر نبوده است. این امر در کنار سایر جزئیات دقیق طرح کلی یکپارچه و چشم‌نوازی را برای خودرو به ارمغان آورده که تحسین هر بیننده‌ی عاقلی را برخواهد انگیخت. با باز کردن درب‌ها و ورود به کابین همه‌چیز همان‌طور که انتظار دارید بوی خشونت و اسپورتی منحصربه‌فرد فِراری را دارد و عناصر تجملاتی کمتر به چشم می‌خورند. استفاده نسبتاً وسیع از فیبر کربن برای ادوات دورتادور صندلی راننده و پوسته‌ی پنل درب‌ها نیز این حس را برای هدایت‌گر اسب وحشی تشدید می‌کند. قسمت اعظم‌تریم داخلی به‌علاوه‌ی پوشش صندلی‌ها از جنس چرم آلکانتارا است که در قسمت کف اتاق به‌منظور کاهش هرچه بیشتر وزن خشک جای خود را به آلومینیوم طرح‌دار می‌دهد.

نوآوری‌ها

پیشرانه: نمونه 6262 سی‌سی معروف مورد بازنگری‌های وسیعی قرار گرفته تا بازدهی بازهم بیشتری نسبت به F12berlinetta داشته باشد. افزایش حداکثر توان از 730.5 به 769.7 اسب بخار عدد مکث‌آور 123.7 اسب بخار را به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه به ارمغان آورده است. بیشینه گشتاور 705 نیوتون‌متری (با 15 واحد افزایش) که 80 درصد آن در 2,500 دور بر دقیقه آماده انجام وظیفه است واکنش سریع و قرص و محکم این پیشرانه را تضمین می‌کند تا همه‌چیز بی‌نظیر باشد؛ همچنین استفاده از اجزای مکانیکی و ورودی‌های با ژئومتری متغیرِ اقتباس شده از خودروهای فرمول 1 کارایی حجمی آن را بیشتر کرده است. جعبه‌دنده نیز در این نسخه نمونه‌ی خاصی از F1 DCT است که با نسبت دنده‌های 6% کوچک‌تر در تعویض‌های افزایشی و کاهشی به ترتیب 30 و 40 درصد سریع‌تر عمل می‌کند.

هواسُر (آئرودینامیک): اولین نکات جالب توجه ضریب هواسُری 1.6 و نیروی رو به پایین 230 کیلوگرمی در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت است که به ترتیب حدود دو برابر و 107 کیلوگرم بهبود را نشان می‌دهند. تک‌تک قسمت‌های بدنه در این بخش نقش دارند و در کنار هم سطحی یکدست و به‌اصطلاح هوا لیز را برای tdf به ارمغان آورده‌اند. در قسمت جلو مجموعه‌ی پیچیده‌ی سپر با ارتفاع پایین‌تر، اسپلیتر اقتباسی از خودروهای مسابقه‌ای، اجزای شکافنده‌ی هوا، باله پایینی و بادگیرهای خود در ایجاد نیروی رو به پایین و تسهیل عبور هوا از زیر و طرفین بدنه نقش دارد. مسیر عبور هوا از روی دو برآمدگی درب محفظه پیشرانه بازطراحی شده تا نیروی حاصل از جریان هوا در این بخش افزایش یابد. به عقب که می‌رسیم بادگیرهای روی گلگیرها موجب خروج هوا از محفظه چرخ‌ها و نیز افزایش کارایی قسمتی از زیر بدنه در تولید نیروی رو به پایین می‌شوند که به ندرت توسط دیگر خودروسازان به این منظور مورد استفاده قرار گرفته است! اسپویلر عقب 60 میلی‌متر طویل‌تر و 30 میلی‌متر بلندتر شده تا به کمک عمودی‌تر شدن شیار قسمت عقب سطح وسیع‌تری را برای تولید نیروی رو به پایین در اختیار داشته باشد و با بازدهی بیشتری انجام وظیفه کند؛ البته باید اشاره کنم انحنای مقعر موجود در طرفین درب صندوق عقب نیز در این مورد نقش مثبت دارد. سه جفت شکاف مهم و تأثیرگذار برای هواسُریِ زیر بدنه تعبیه شده که از مسابقات GT آمده‌اند تا گوشه‌ای از افزایش 30 درصدی نیروی رو به پایین را به عهده بگیرند. دیفیوزور عقب کاملاً از نو طراحی شده تا با 3 فلاپ فعال، 3 کانال، اسپلیترهای عمودی و دیواره‌های خمیده‌ی خود در مجموع ثبات و پایداری بخش عقب و پشت چرخ‌ها را تأمین کند. در مجموع طراحی رادیکال هواسُرِ بدنه باعث شده که tdf نسبت به مدل استاندارد تفاوت نسبتاً زیادی داشته باشد و برگ جدیدی در تومار شگفتی آفرینی‌های پادشاه مارانللو ورق بزند.

پویایی خودرو: سعی مهندسان فِراری بر این بوده که F12tdf اسبی بسیار چابک، قدرتمند و قابل استفاده برای رانندگان کمتر حرفه‌ای باشد. استفاده از سرمایه‌ها و تجربیات پروژه‌های XX نیز در نیل به این هدف سودمند بوده، چرا که تمامی محصولات این پروژه‌ها کارایی و ویژگی‌های شگفت‌انگیز را در قالبی ارائه می‌کنند که رانندگان عادی بتوانند نهایت لذت را در رانندگی با آن‌ها تجربه کنند. پویایی فراباور شاسی در کنار افزایش ابعاد لاستیک و رینگ‌های جلو به ترتیب از 255 به 275 و 9.5 به 10 به حصول بیشترین میزان شتابگیری و واکنش‌های جانبی (عرضی) کمک شایانی کرده و درواقع تضمینی برای آن به حساب می‌آید. البته افزایش ابعاد رینگ و لاستیک در محور جلو می‌تواند باعث بیش فرمانی شود که برای رانندگان عادی چالش مهمی است، به همین دلیل سازندگان اسب سرخ برای اولین بار سامانه جدید "فاصله کوتاه مجازی بین دو محور (Virtual Short Wheelbase)" را در کالبد آن قرار داده‌اند که به محور عقب اجازه چرخیدن به طرفین (حول یک محور عمودی) را می‌دهد! این سامانه‌ی کنترلی که به‌طور کامل در خانه‌ی فِراری توسعه یافته چرخ‌های عقب را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند تا سر پیچ‌ها بهترین فرمان‌پذیری تقدیم راننده شود و سرعت واکنش فرمان و تاختن tdf افزایش یابد. درواقع بهبود سرعت واکنش‌های خودرو، القای بیشتر حس چابکی به سرنشینان در کنار عبور آنی از پیچ‌ها (مخصوصاً در جاده‌های گردنه‌ای)، به چالش کشیدن تمامی مدعیان در انواع پیست‌ها و در عین حال پایداری بی‌نظیر در سرعت‌های بالا به‌عنوان دستاوردهای این فناوری آن را تبدیل به یک نقطه‌ی عطف چشمگیر در سیر مکث ناپذیر پیشرفت‌های فِراری کرده‌اند.

مشخصات

پس از بررسی نوآوری‌ها و طراحی بیرونی و درونی اسب جوان مارانللو، بدون مقدمه نگاهی دقیق به اعداد و ارقام بخش‌های مختلف آن می‌اندازیم. به شخصه معتقدم مطالعه جزئی این اطلاعات آدرنالین خون را از جای خود به حرکت درمی‌آورد!

ابعاد و وزن

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4656، 1961، 1273

فاصله بین دو محور (میلی‌متر): 2720

وزن خشک (کیلوگرم): 1415

تقسیم وزن (جلو/عقب): 54%-46%

ظرفیت مخزن سوخت (لیتر): 92

پیشرانه

نوع: 12 سیلندر V شکل با زاویه 65 درجه

حجم دقیق (سی‌سی): 6262

نسبت تراکم: 13.5 به 1

بیشینه قدرت: 769.7 اسب بخار در 8,500 دور بر دقیقه*

توان مخصوص (اسب بخار/لیتر): *123.7

حداکثر گشتاور: 705 نیوتون‌متر در 6,250 دور بر دقیقه

بیشترین دور مجاز (دور بر دقیقه): 8,900

رینگ و لاستیک

جلو: 275/35 ZR 20 10J

عقب: 315/35 ZR 20 11.5J

جلو (مخصوص زمستان): 255/35 ZR 20 9.5J

عقب (مخصوص زمستان، قابل استفاده با زنجیر چرخ): 305/35 ZR 20 11.5J

جعبه‌دنده

7 سرعته F1 دو کلاچه

سرعت عمل

شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت: 2.9 ثانیه

شتاب 0-200 کیلومتر بر ساعت: 7.9 ثانیه

بیشینه سرعت: بیش از 340 کیلومتر بر ساعت

مسافت توقف از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت: 30.5 متر

مسافت توقف از سرعت 200 کیلومتر بر ساعت: 121 متر

ترمزها

کربن سرامیکی نسل سوم (CCM 3) با دیسک‌های 398 میلی‌متری در جلو و 360 میلی‌متری در عقب

سامانه‌های الکترونیکی

کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)

سامانه ترمزهای ضد قفل بسیار قوی (ABS)

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

سامانه کنترل کشش فرمول 1 (F1 Trac)

دیفرانسیل الکترونیکی نسل سوم (E-diff 3)

سامانه کنترل تعلیق مغناطیسی (SCM) مجهز به کویل‌های دوتایی (Dual Coil)

مصرف سوخت

15.4 لیتر در یکصد کیلومتر به‌صورت ترکیبی

آلایندگی

360 گرم CO2 در هر کیلومتر (مجهز به سامانه HELE)

*(دقت کنید در تبدیل واحدهای گوناگون قدرت به اسب بخار ممکن است تا 3 الی 4 واحد اختلاف مشاهده شود که امری طبیعی است)

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

 جزئیات کامل فراری F12 tdf

منبع پدال


نظرات