1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی بر فراری 488 GTB

نگاهی بر فراری 488 GTB

18 بهمن 1393
  • 6

کمپانی فــــــراری اسب سلطنتی تازه متولد شده خود را رسماً معرفی کرد.

این مدل که بانام 488 GTB شناخته می‌شود دومین محصول این کمپانی در سال‌های اخیر با پیشرانه مجهز به سامانه توربوشارژر بوده و گام جدیدی در تولید سوپر اسپرت های این خودروساز محسوب می‌شود، همچنین فــــــراری تعدادی از تصاویر نهایی این مدل را در وب‌سایت خود به نمایش گذاشته است.

طبق اعلام رسمی کمپانی 488 GTB از یک پیشرانه V8 به حجم دقیق 3902cc بهره‌مند است که از نظر توان خروجی در صدر این کلاسِ خودرویی قرار داشته و از منظر گشتاور تولیدی و زمان پاسخگوییِ پیشرانه و دیگر اجزا آن را به یک معیار جدید در مهندسی بدل کرده است.

این پیشرانه دارای قدرتی معادل 670 اسب بخار در 8000 دوربردقیقه و گشتاور 760 نیوتن متر در 3000 دوربردقیقه در دنده هفتم می‌باشد. اعداد و ارقام مذکور باعث می‌شوند مدل مورد بحث تنها در 8.3 ثانیه از حالت سکون به مرز 200 کیلومتربرساعت دست پیدا کند و همچنین در ترکیب با سایر نوآوری‌های فنی و ظاهری خودرو طی یک دور پیست اختصاصی فــــــراری (فــیورانو) را در 1 دقیقه و 23 ثانیه میسر می‌سازند.

سیستم انتقال قدرت 488 GTB از سامانه ی مدیریت گشتاور متغیر سود می‌برد که گشتاور عظیم قلب تپنده آن را به‌صورت هماهنگ با آهنگ افزایش دور موتور و شتابگیری آزاد می‌کند. همچنین نسبت‌های مخصوص بین دنده‌ها به شتابگیری خارق‌العاده این مدل کمک شایانی می‌کند.

همانند همیشه مهندسین خبره فــــــراری توجه خاصی به صدای خودرو داشته‌اند و این تضمین را به خریداران می‌دهند که همان‌طور که از یک اسب سلطنتی انتظار می‌رود صدای 488 GTB بسیار شفاف، گیرا و مجذوب‌کننده خواهد بود.

آئرودینامیک:

در مبحث آئرودینامیک می‌توان به عدد 1.67 برای efficiency figure اشاره کرد که حاکی از رکوردی جدید در بین محصولات فــــــراری می‌باشد. همچنین نسبت به مدل قبلی شاهد افزایش 50 درصدی نیروی رو به پایین و کاهش ضریب درگ هستیم که دو مورد اخیر از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کمپانی بوده است، برای دستیابی به این مهم چندین تحول مبتکرانه توسط مهندسین فــــــراری به انجام رسیده است: اسپویلر تغییریافته ی جلو و عقب،ورودی‌های هوای سپر جلو و طرفین، سیستم آئرودینامیک زیر بدنه که بسیار پیچیده بوده و دارای ژنراتورهایی است، و موارد دیگر.

مهارت‌های حرکتی:

سامانه‌ها و کنترل کننده‌های الکترونیکی 488 GTB باعث می‌شوند که قدرت و عملکرد خودرو به‌سرعت در اختیار راننده قرار گیرد و تحت کنترل وی باشد، همچنین با پاسخگویی‌های سریع این مدل را به یک خودروی پیست مبدل کرده‌اند.

عضو جدید اسطبل فــــــراری از نسل دوم سامانه ی SSC موسوم به SSC2 (Side Slip Control 2) نیز بهره‌مند بوده که جدای از سامانه‌های F1-Track و E-Diff، دامپرهای فعال خودرو را نیز تحت کنترل دارد که حاصل آن پویایی هرچه بیشتر خودرو در مانورها و پایداری بیشتر است.

طراحی خارجی:

488 GTB توسط مرکز طراحی فــــــراری نقش بسته است که دارای هماهنگی کم‌نظیر در طراحی بخش‌های مختلف بوده و مانند یک تندیس زیبا چشم‌ها را نوازش می‌کند. در طرفین بدنه دو ورودی هوا تعبیه شده‌اند که یادآور مدل308GTB هستند اما در این مدل با یک تیغه افقی به دوقسمت تقسیم شده‌اند. اسپویلر بزرگ جلو به‌صورت دوتکه طراحی شده که از طرفی باعث بهبود بازدهی گرمایی رادیاتورهای موجود در طرفین می‌شود و از طرفی هوا را به سمت زیر خودرو هدایت می‌کند که صاف و یکدست می‌باشد. قسمت عقب کوتاه و عریض خودرو هم به گونه ای طراحی شده که کمترین مقاومت را در مقابل هوا داشته باشد و شامل اسپویلر ورم‌کرده‌ی عقب است که بدون افزایش ضریب درگ میزان بیشتری نیروی رو به پایین تولید می‌کند. دیفیوزر عقب نیز بازطراحی شده و با دماغه ی شیب دار و فلاپ های آن ظاهر بسیار گیرا و خشنی به خود گرفته. همچنین به منظور بالاتر قرارگرفتن دیفیوزرمحل خروجی‌های سیستم اگزوز دستخوش تغییراتی شده.

در نمای جانبی یک تورفتگی که از درها شروع شده و به ورودی‌های هوا منتهی می‌شود و همچنین برآمدگی لبه ی گلگیر جلو که تقریباً تا انتهای درها نیز ادامه دارد از مواردی است که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند.

چراغ‌های LED عقب نیز مورد بازطراحی قرار گرفته و گرافیک درونشان دستخوش تغییراتی شده است، درحالی که در چراغ‌های جلو تغییرات کمتری را شاهد هستیم.

طراحی داخلی:

درون کابین نحوه ی قرارگیری سامانه کنترل ماهواره ای،خروجی‌های زاویه‌دار سیستم تهویه و طراحی سایر ادوات به گونه ایست که در بیننده این حس را ایجاد می‌کند که کابین هدایت این اسب سرکش هرچه بیشتر به مرکزیت راننده طراحی شده همه‌چیز در نزدیکی و دسترس اوست.

هدف اصلی در بازنگری کابین کارآمدی و راحتی بیشتر در استفاده از ادوات و اسپرت تر شدن هرچه بیشتر آن بدون کوچک‌ترین اثر منفی بر راحتی بوده است. همچنین گرافیک داخلی نشان‌دهنده‌های پشت فرمان نیز دوباره طراحی شده‌اند.

البته عناصر زیادی هم حضور دارند که همچنان رنگ و بوی طراحی خاص و اصیل مارانللو را دارند مانند عدم پیوستگی بین داشبورد و کنسول بین صندلی‌ها،دکمه‌های دایره ای چندمنظوره،صندلی‌ها و ... .

نکته ی جالب‌توجه درباره ی عضو جدید اسطبل فــــــراری کلید آن است که طرحش را از سیلندرهای خودرو الهام گرفته و دارای سامانه ی استارت بدون کلید است.

طبق گفته ی فــــــراری، 488 GTB در ماه مارچ سال جاری میلادی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو رونمایی جهانی خواهد شد.

 بررسی فراری 488 GTB

 بررسی فراری 488 GTB

 بررسی فراری 488 GTB

 بررسی فراری 488 GTB

 بررسی فراری 488 GTB

 بررسی فراری 488 GTB

 بررسی فراری 488 GTB

منبع پدال


نظرات

  • اسکالید اسکالید (23 بهمن 1393 ساعت 23:47)

    موتورش مثل یه اثر هنریه بینظیره و میتونی ساعت ها بهش زول بزنی

  • دارکنایت رایزر دارکنایت رایزر (19 بهمن 1393 ساعت 15:41)

    ترکیبی از 458 و 599هه.....ولی فراری هم مثل مکلارن داره ترکیبی میزه(مکلارن خودش mp4روبا p1 ترکیب کرد شد650s

  • اسکالید اسکالید (19 بهمن 1393 ساعت 12:36)

    670 اسب بخاربا موتور 3900 !!!!
    زده تو دهن مک لارن

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (18 بهمن 1393 ساعت 18:26)

    هر روز که میگزره فراری همیشه برای بهتر شدن مدلهاش تلا ش فوق و العاده ای انجام میده

  • گالاردو گالاردو (18 بهمن 1393 ساعت 16:50)

    فراری از مدل 458 راهشو پیدا کرده و دچار یه تحول بنیادین شد. واقعا زیبا و فوق العاده است. به نظرتون کسی میتونه فراری رو دوست نداشته باشه!!!

  • علی فلاحت علی فلاحت (18 بهمن 1393 ساعت 08:37)

    با سلام
    اون 458 خودش یه ابرقدرت بود این دیگه از اون هم وحشی تره به قول جرمی کلارکسون فراری خودش رو از بقیه شرکتها به شدت جدا کرده و اصلا با سرعت زیاد دارند پیش می رند به همین دلیل هم هست که هنوز 458 یکی از محبوب ترین مدلهاشون مونده