1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مروری بر FAW D60

مروری بر FAW D60

27 بهمن 1394
  • 0

چند سالی است که تب همکاری با خودروسازان چینی در بین خودروسازان وطنی فراگیر شده است و این مسئله باعث شده است که خودروسازان به‌طور خستگی‌ناپذیر، تلاشی بی‌پایان را جهت یافتن گمنام‌ترین و عجیب‌ترین خودروهای چینی انجام دهند. در سال‌های گذشته تعداد زیادی مدل‌های چینی در کشور ما حضور پیدا کردند که بسیاری از آن‌ها حضور چندان موفقی در بازار ما تجربه نکرده و به‌سرعت هم محو شدند. اما به نظر می‌رسد که خودروسازان ما درسی از تجربه‌های پیشین نگرفته و همچنان بر طبل توخالی ساخت خودروهای گمنام و بی‌سابقه چینی می‌کوبند.

آخرین خبری که از این دست همکاری‌ها رسیده است، همکاری خودروسازان راین برای ساخت یک کراس اور از کمپانی فاو با نام Faw Junpai D60 است. البته لازم به یادآوری است که جونپای یک توهین نیست! بلکه نام یک برند جدید از زیرمجموعه‌های فاو است که در سال 2014 معرفی شده است. فاو D60 در روسیه نیز به فروش می‌رسد و به‌زودی قرار است که فروش آن در کشور ما نیز آغاز گردد. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که طراحی این خودرو توسط شخصی انجام شده است که از مشکلات ذهنی رنج می‌برد و توانایی رسم خطوط صاف را ندارد! در بخش‌های مختلف فاو D60 می‌توان خطوط کج‌ومعوج بی‌منطقی را مشاهده کرد که معلوم نیست هدف طراح از رسم آن‌ها چه بوده است.

در جلوی خودرو، دماغه که به‌تدریج باریک‌تر می‌شود، نمایی احمقانه به خودرو داده است و جلوپنجره‌ای که از روی طرح معروف جلوپنجره‌های کیا کپی شده است، تصویر چندان جالبی را در ذهن بیننده ایجاد نمی‌کند.

اگر از نمای کنار به فاو D60 بنگریم بیش از هر چیز چرخ‌ها و رینگ‌های بسیار کوچک 16 اینچی آن توی ذوق می‌زنند که در فضای خالی گلگیرها خودنمایی می‌کنند. علاوه بر این، چند خط که هرکدام از جایی شروع شده و در هیچ کجا به پایان نمی‌رسند، نمای جانبی را به‌طور کامل خراب می‌کنند.

در عقب خودرو به نظر می‌رسد که فاو D60 با اخم در حال نگاه کردن به افرادی است که از عقب آن را نگاه می‌کنند. احتمالاً D60 می‌خواهد با این اخم به پشت‌سری‌ها می‌گوید که حواس خود را جمع کنید، چراکه پشت سر کسی قرار گرفته‌اید که برای یک جونپای 56 میلیون تومان پول داده است!

اگر وارد کابین فاو D60 بشوید، شباهت‌هایی بین کابین آن و فاو V5 یعنی دیگر محصول جدید خودروسازان راین خواهید یافت. خطوط نقره‌ای رنگ در کنار پلاستیک مشکی ترکیب معقولی را تشکیل داده‌اند. اما ما همچنان متوجه نشدیم که چرا طراح اصرار دارد که بخش‌هایی مانند اطراف سیستم صوتی را کج طراحی کند!

فاو D60 در نسخه فول دارای آپشن های معقولی است، اما خودروسازان راین برای اینکه امکان هرگونه تعریفی را از ما سلب کنند، نسخه کامفورت که جزو کم آپشن ترین تیپ‌های D60 است را انتخاب کرده‌اند که امکانات آن منحصر به همین موارد مختصر می‌شود: ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ضدسرقت، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی، استارت دکمه‌ای، تنظیم نور صفحه کیلومتر، چراغ مه شکن جلو و پاور ویندوز. لازم به ذکر است که تیپ کامفورت در چین 69 هزار و 900 یوآن قیمت دارد که تقریباً معادل 38 میلیون و 500 هزار تومان می‌شود.

از نظر فنی فاو D60 در چین در دو نسخه 1800 سی‌سی اتومات و 1500 سی‌سی دنده‌ای عرضه می‌شود که موتور 1800 از موتورهای تویوتا می‌باشد. اگر فکر می‌کنید که خودروسازان راین با آوردن نسخه 1800 سی‌سی سعی کرده‌اند ضعف‌های طراحی و امکانات را پوشش بدهند، سخت در اشتباه هستید! چراکه نسخه‌ای که قرار است در کشور ما تولید شود از پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۰۱ اسب‌بخاری بهره می‌برد که این توان در دور موتور 6000 دور بر دقیقه به دست می‌آید و حداکثر گشتاور نیز 135 نیوتن‌متر است که در دور موتور 4200 به دست می‌آید. انتقال قدرت نیز بر عهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و میانگین مصرف سوخت ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

ازآنجایی‌که ما تلاش بسیاری کردیم که بتوانیم لااقل یک نقطه مثبت در مورد این خودرو پیدا کنیم، موفق شدیم که نتایج تست ایمنی این خودرو را به دست آورده و متوجه شدیم که فاو جونپای D60 موفق به کسب 5 ستاره از موسسه CNCAP شده است. در نتیجه لااقل می‌توان نسبت به سایر چینی‌های این قیمت و خودروهای به‌اصطلاح وطنی، ایمنی آن را در حد قابل قبولی ارزیابی کرد.

اما می‌رسیم به بحث قیمت و رقبا. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کرده بودیم، برای این خودرو قیمت ناقابل 56 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. گذشته از سدان‌ها، هاچ‌بک ها و خودروهای دست دومی که با این قیمت قابل خریداری هستند، می‌توان دو رقیب مستقیم را برای فاو D60 در کشور ما در نظر گرفت که اولی محصول جدید لیفان و کرمان موتور، یعنی لیفان X50 است و دیگری نیز محصولی از گریت وال و دیار خودرو یعنی هاوال M4 است. لیفان X50 کمی ارزان‌تر از فاو D60 می‌باشد و مزیت اصلی آن، وجود جعبه‌دنده اتوماتیک CVT می‌باشد. هاوال M4 نیز سطح بالاتری از آپشن ها و امکانات (از جمله تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش 7 اینچی و دوربین دنده عقب) را ارائه می‌کند و در ازای آن‌ها، حدود 3 میلیون تومان از فاو D60 گران‌تر است. سؤالی که در اینجا برای ما پیش می‌آید این است که آیا برخی از خودروسازان داخلی قبل از همکاری با خارجی‌ها و تصمیم برای تولید یک محصول، عملیاتی تحت عنوان بازار سنجی برای شناسایی نیازهای بازار انجام می‌دهند؟ بخش قیمت‌گذاری خودروسازان روی چه حسابی به این قیمت‌ها می‌رسد و آیا نیاز کشور و مردم ما در حال حاضر مینی کراس‌اوورهای چینی می‌باشد؟

درنهایت به‌جای سخن پایانی، تصمیم گرفتیم که سکوت کرده و همانند فیلم‌های مهران مدیری، چند لحظه‌ای به دوربین خیره شویم، شاید که ناگهان کارگردان فرمان کات را صادر کرده و از شر این کمدی بی‌مزه خلاص گردیم…

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

 مروری بر FAW D60

منبع پدال


نظرات