1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین تجربه ملاقات با رنو اسپس در ایران

اولین تجربه ملاقات با رنو اسپس در ایران

7 مرداد 1396
  • 0

چندی پیش‌نام رنو اِسپَس در سایت ثبتارش قرار گرفت و همین مساله باعث شد بسیاری فکر کنند محصول بعدی رنو در ایران، این خودروی چندگانه تشریفاتی است. ولی واقعیت این است که اسپس فعلا برنامه‌ای برای حضور در بازار ایران ندارد و تنها سه نسخه از آن برای شماره‌گذاری و تشریفات گروه رنو به کشور وارد شده است. در حال حاضر این سه خودرو در بزرگ‌ترین انبار خودروهای وارداتی کشور حضور دارد. شرکت نگین‌خودرو به عنوان نماینده رسمی رنوی فرانسه در ایران به تازگی بزرگ‌ترین انبار خودروهای وارداتی را در جاده مخصوص تهران تاسیس کرده است و این سه خودروی خاص در آنجا حضور دارند. وقتی وارد این محوطه خودرویی می‌شویم، با حجم بسیار زیادی از تلیسمان، کولئوس، داستر و سیمبل روبه‌رو می‌شویم که به سبک خاص رنو و نگین‌خودرو در این پارکینگ رسمی نگهداری می‌شود. وقتی در میان خودروها چرخ می‌زدیم، به سه دستگاه خودروی متفاوت رسیدیم که جز اِسپَس نبودند. در این بخش به معرفی این خودرو می‌پردازیم.

 اولین تجربه ملاقات با رنو اسپس در ایران

اسپس برای چه ساخته شده است؟

رنو اسپس به عنوان یک خودروی ون یا همان MPV بزرگ در بازار اروپا مورد استقبال واقع شده و نسل‌ها و نسخه‌های مختلفی از آن به فروش رسیده است. این خودرو به جاداری، کیفیت و استهلاک پایین معروف است و این روزها در اکثر نقاط اروپا در بخش‌های کار و تجاری و حمل مسافر از آن‌ها استفاده می‌شود. ولی در سال ۲۰۱۵، با عرضه نسل پنجم این خودرو، تمام معادلات برای خرید یک MPV بزرگ به هم ریخت. این بار رنو خودرویی را با نام اِسپَس به بازار جهانی عرضه کرده است که حتی کارشناسان صنعت خودرو، نمی‌توانند کلاس مشخصی را برای آن در نظر بگیرند. برخی هنوز معتقد هستند رنو اسپس به عنوان یک MPV و ون بزرگ به حساب می‌آید. ولی بسیاری از کارشناسان با توجه به سبک طراحی بدنه و ابعاد و ارتفاع، اسپس را به عنوان یک کراس‌اوور متوسط یا SUV می‌شناسند. البته این دیدگاه با برخی اصول شاسی‌بلندها متفاوت است و آن را نقض می‌کند ولی از طرفی نوع طراحی بدنه و ارتفاع این خودرو از سطح زمین، می‌تواند آن را به یک ون بلندقامت تبدیل کند.

اولین مساله‌ای که اسپس را از قالب ظاهری یک ون خارج می‌کند، نوع فاصله محوری و قرارگیری محوطه نصب موتور و سایز لاستیک‌هاست. نکته‌ای که شاید تا الان در متن متوجه آن شده باشید، استفاده از واژه «اِسپَس» به جای «اِسپیس» است. در واقع Espace واژه‌ای فرانسوی است که معنی Space را به زبان انگلیسی می‌دهد و هر دو به فارسی، «فضا» ترجمه می‌شوند ولی با توجه به نوع املا و تلفظ فرانسوی‌ها برای این خودرو، نام صحیح آن هم «اِسپَس» است. اما سوال اینجاست که چرا رنو باید چنین خودرویی بسازد؟ در پاسخ باید گفت کمپانی رنو در بازار اروپا معروف‌ترین خودروهای ون و کار را به بازار معرفی کرده است.

حال چند سالی است مفهوم MPV را با یک کراس‌اوور لوکس ترکیب کرده و در بازار اروپا جواب مثبتی به خاطر این کار گرفته است. در حال حاضر رنو اسپس در کنار اینکه فروش خوبی در میان خانواده‌ها دارد، به خاطر کیفیت و نوع طراحی در بسیاری از مراسم‌های تشریفاتی مورد استقبال قرار می‌گرفته است. حال نسخه‌های وارد شده از اسپس در ایران قصد دارند همین کاربرد را در ایران داشته باشند و بخشی از تشریفات تیم رنو را در کشور بر عهده بگیرند.

 اولین تجربه ملاقات با رنو اسپس در ایران

مشخصات فنی اسپس چگونه است؟

نسخه‌های وارد شده به ایران، پیشرانه ۶/۱لیتری توربو ۱۹۰ اسب‌بخاری (در برخی نسخه‌ها تا ۱۹۷ اسب‌بخار) دارند. همان پیشرانه‌ای که ۲۶۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد و امروز روی تلیسمان در بازار ایران نصب شده است. جالب است بدانید اسپس با گیربکس ۷ دنده اتوماتیک دو کلاچه، توان دارد در ۵/۸ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. مدل‌هایی که امروز در انبار نگین‌خودرو هستند، از نسخه اینیشیال بوده که فول‌ترین مدل های رنو را شامل می‌شوند. این اسپس‌ها به سیستم ۴Control نیز مجهز شده‌اند. این سیستم باعث می‌شود اسپس حین راه رفتن با چرخش فرمان، چرخ‌های عقبش هم واکنش نشان دهند و در جهت پیچ بچرخند. وجود این سیستم باعث شد این خودروی تک دیفرانسیل هندلینگ بسیاری خوبی را به دست آورد.

 اولین تجربه ملاقات با رنو اسپس در ایران

رنو اسپس چه ویژگی‌هایی دارد؟

از ویژگی‌های این خودرو می‌توان به ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، ۷ صندلی مستقل چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، پرتاب باد با قابلیت تنظیم فشار برای ردیف‌های دوم و سوم، سقف پانارومیک، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار خطی، چراغ‌شوی، دی‌لایت، رینگ‌های ۱۸ اینچی، ماساژور صندلی‌های جلو، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، موس وسط، پرده‌های شیشه عقب، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE، نمایشگر و رایانه کنترلی RLINK2، فرمان برقی حساس به سرعت، هدآپ، صندلی‌های برقی جلو، آینه‌های تاشوی برقی، سیستم اتوپارک و کمکی پارک، منوی فارسی، آینه وسط حساس به نور، نورپردازی داخلی، گرمکن دو حالته صندلی‌های ردیف دوم، یکپارچه شدن صندلی‌های عقب به صورت برقی، نور بالای اتوماتیک، کروزکنترل هوشمند، سیستم پیشگیری از تصادف، صندوق عقب برقی، قابلیت شارژ گوشی از ردیف عقب خودرو و… اشاره کرد.

 اولین تجربه ملاقات با رنو اسپس در ایران

یادآوری تجربه سفر با اسپس

سال گذشته وقتی برای تست رنو تلیسمان و کولئوس به فرانسه سفر کردیم، حدود ۵ روز را با خودروهای اسپس در سطح شهر و برخی مناطق بیرون جاده گذراندیم. واقعیت این است که اسپس خودرویی مناسب برای خانواده‌هاست ولی نمی‌توان روی ردیف سوم آن حساب زیادی باز کرد و بیشتر مناسب کودکان است ولی کیفیت به کار رفته در کابین اسپس می‌تواند برای بسیاری از رقبا چالش‌برانگیز باشد. همچنین وقتی پا روی پدال گاز این خودرو می‌گذارید، شتاب عجیبی را برای یک خودروی MPV تجربه می‌کنیم. صندلی‌های به نسبت راحت این خودرو می‌توانند یکی از دلایل انتخاب آن برای مراسم‌ها باشد ولی با توجه به اینکه صندلی‌های عقب به صورت تنظیم جداگانه و تکه‌تکه طراحی شده، نمی‌توان گفت آنچنان مناسب افراد سنگین وزن (بیش از ۱۲۰ کیلوگرم) طراحی شده است. پایداری خوب، صدای کابین کم و سیستم تهویه فراوان از ویژگی‌های کاربردی اسپس به حساب می‌آید. همچنین وجود امکانات پیشگیری از سانحه از ویژگی‌هایی است که این خودرو را برای تمام سرنشینان امن می‌سازد.

اسپس به درد ایران می‌خورد؟

واقعیت این است که در این چند سال خودروهای MPV جایگاه مناسبی را در میان مردم نداشته‌اند ولی با توجه به سبک طراحی اسپس و امکاناتش می‌توان آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی و با امکانات زیاد معرفی کرد. طراحی زیبا کابین و بیرون خودرو به عنوان نکاتی به حساب می‌آید که نظر بسیاری از مشتریان ایرانی را به سمت خود می‌کشد ولی ذهنیت ون بودن این خودروی فرانسوی تا حد اجازه خرید اسپس را به مشتریان نمی‌دهد. تنها راه این است که ابتدا کاربرد چنین خودرویی برای مردم شفاف شود و بعد با توجه به نیاز مشتریان ایرانی واردات آن انجام شود. البته همان طور که اشاره شد، گروه رنو برنامه‌ای برای عرضه این محصول در بازار ایران ندارد و قرار نیست طی چند ماه آینده در کشور به فروش برسد.



نظرات