1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی MG3 یک سوپرمینی با ریشهٔ بریتانیایی

بررسی MG3 یک سوپرمینی با ریشهٔ بریتانیایی

24 آبان 1393
  • 5

برند MG نامی آشنا برای تمامی عاشقان سرعت و شتاب می‌باشد. این سازنده معروف بریتانیایی از سال 1920 میلادی فعالیت کاری خود را آغاز نمود. در ابتدا این کمپانی به کارهای خرده‌فروشی و نیز پخش آگهی‌های بازرگانی می‌پرداخت. نخستین خودروی این شرکت در سال 1924 میلادی روانه بازار مصرف شد. این خودرو یک مدل اسپرتی بوده و 14/28 نام داشت و با بهایی معادل 350 پوند فروخته می‌شد. علاوه بر ویلیام موریس که مؤسس کمپانی بود، بخش عمده‌ای از موفقیت این شرکت مرهون شخصی به نام سسیل کمبر (CECIL KIMBER) می‌باشد. این فرد در استخدام ویلیام موریس قرار داشت و همو بود که اولین خط تولیدی کمپانی را طراحی و اجرا نمود. نام اختصاری MG که برگرفته از حروف اول دو کلمه MORRIS GARAGGES است، نخستین بار توسط همین شخصیت انتخاب شد.

MG3-نمای کلی

کمپانی MG تا اول جولای سال 1935 میلادی تحت مالکیت شخصی ویلیام موریس قرار داشت. در این تاریخ شرکت به موریس موتورزهولدینگ فروخته شد؛ پس از این تاریخ، MG در سال 1936 سهامش را صورت عمومی در بازار سهام عرضه نمود. این نکته را هم بگویم که پیش از این اقدام، کمپانی مذکوردستخوش تجدد سازمان دوباره شد. بعدها این شرکت تن به تغییراتی در مالکیتش داد و در سال 1952 پس از ادغام با آستین شرکت سهامی بریتیش موتور (مسئولیت محدود) را تأسیس نمود. تا سال 1967 این شرکت بخشی از بریتیش موتور بود و در سال 1968 بخشی از هولدینگ بریتیش موتور. از سال 1968 تا سال 1975 تحت کنترل شرکت سهامی بریتیش لیلاند موتور و از سال 1975 تا 1986 بخشی از بریتیش لیلاند و بعد از آن تحت کنترل شرکت‌هایی همچون ROVER و BRITISH AEROSPACE و BMW قرار داشت. در آغاز سال 2000، MG یکی از واحدهای تبعه MG ROVER بود و پس از ورشکستگی در تاریخ 22 جولای سال 2005 میلادی تمام حقوق مالکیت آن به مبلغ 53 میلیون پوند به کمپانی چینی SAIC واگذار شد. تولید مجدد آن هم از سال 2007 در چین آغاز شد و تولید محدودش هم کمی بعد در لانگ بریج بریتانیا آغاز گشت.

MG3-نمای کلی

چندی پیش از محصول کوچک این کمپانی یعنی MG3 در کشورمان رونمایی شد. در مورد این مدل مطلب جامعی هم در نشریه «اتو اکسپرس» بریتانیا چاپ شده است که خلاصه‌ای از آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم. امیدوارم که مقاله مذکور رافع نیازهای شما و آشنایی هر چه بهترتان با این خودرو شود.

MG3-نمای کلی

خودروی MG3 یک عامل مهم در موفقیت برند مجدداً احیا شده MG در بریتانیا خواهد بود. به‌وضوح دیده شده که خودروی بزرگ‌تر خانواده، MG6، از هنگام معرفی تاکنون، فروش کند و آهسته‌ای داشته است، بنابراین MG3 یک خودروی برد یا باخت برای یک برند احیاء شده بریتانیایی می‌باشد که هم‌اکنون تحت مالکیت شرکت چینی SAIC است.

MG3-نمای کلی

MG3-نمای کلی

سبک طراحی شیک، فضای داخلی جادار و گزینه‌های سفارشی (همانند آنچه که در فیات 500 یا مینی هاچ بک وجود دارد) تأثیر اولیه شگرفی را بر مشتریان جدید می‌گذارد. با این وجود، شروع پایین قیمت‌ها نیز برخی از مشتریان جدید را جذب خواهد نمود: قیمت پایه MG3 برای هر مدل کمتر از 8500 پوند است، تیپ 3 آن هم بهایی در حدود 9000 پوند دارد (بهای تیپ 3 اسپرت کمی بیشتراست) و در بالاترین رده قیمت‌ها کمتر از 10000 پوند است. این روشی است که مزیت‌های یک خودرو جدید را با بهای یک خودروی دست دوم عرضه می‌کند و ممکن است که بالقوه خریداران داچیا ساندرو را هم وسوسه نماید. همه مدل‌های MG همان پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی را به همراه یک گیربکس دستی دارا هستند. (امتیاز کلی خودرو: 3 امتیاز از 5 امتیاز کامل)

MG3-نمای کلی

سبک طراحی امتیاز: 3.8 از 5

تنها با محاسبه تأثیرات آغازین و اتاق 5 دربی که به دقت و آراستگی طراحی شده، MG3 شبیه به یک خودروی ارزان‌قیمت نیست. سیمای آن که همچون یک هاچ بک داغ است، جذاب طراحی شده و به خوبی هم تناسب یافته است، همین موضوع آن را بیرون از دایره خودروهای کمترسریع شهری همچون سیتروئن C1 و سئات MII قرار می‌دهد.

MG3-نمای کلی

جزییات منظم و دقیقی که شامل مواردی چون لامپ‌های پشتی که در ارتفاع جا سازی شده‌اند، چراغ‌های LED و نیز قوس‌های سبک مینی ستون‌های A می‌گردند، درحالی‌که در این میان، فاصله زیاد بین دو محور (جلو و عقب) و برجستگی‌های کوتاه روی بدنه، جلوه‌ای اسپرتی به آن بر روی جاده‌ها می‌بخشد. شما همچنین می‌توانید گزینه‌های های شخصی سرگرم‌کننده‌ای نیز داشته باشید، مواردی چون برچسب‌های پررنگ و پوشش‌های رنگارنگ آینه‌های خودرو و نیز تعداد زیادی رینگ‌های زیبا. گرچه اضافه نمودن آپشن ها، صورتحساب ماهیانه‌تان را متأثر خواهد نمود.

MG3-نمای عقب

با این وجود، تجهیزات فراوان MG3، شیوه‌ای است که با آن چیزهای زیادی را با پولتان به دست می‌آورید. کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع، بلوتوث، رادیو DAB و پنجره‌های الکتریکی عقب، همه این موارد شما را مملو و برخوردار از تجهیزاتی می‌کند که همواره در یک خودرو کمتر از 10000 پوند پیدا نمی‌کنید.

 MG3-نمای داخل

 MG3-نمای داخل

 MG3-نمای داخل

علاوه بر این فضای داخلی هم به نحو منظم و آراسته‌ای و به همراه یک دید جوان گرا و شاد طراحی شده است. متأسفانه این تأثیرگذاری خوب اولیه با متریال ارزان‌قیمت و کیفیت ناهمگون ساخت نیمه‌کاره باقی مانده است. پلاستیک‌های مورد استفاده سخت و انعطاف‌ناپذیر و همچنین ارزان‌قیمت هستند و کلیدها هم سست و بی‌دوام به نظر رسیده و دکمه‌های کوچک روی استریو و ایرکاندیشن هم آزاردهنده و رنج‌آور هستند. بنابراین وقتی‌که مشتریان جوان و معاشرتی این خودرو را اضافه کنیم، لذت ناشی از مالکیت این خودرو روزبه‌روز به‌واسطه ضعف کیفی کابینش، کاهش خواهد یافت.

MG3-نمای داخل

رانندگی امتیاز: 2.8 از 5

با سیستم تعلیقی که مخصوص جاده‌های بریتانیا تنظیم شده است و همچنین شاسی‌ای که توسط مهندسان بریتانیایی ساخته و پرداخته گشته تا این اطمینان حاصل شود که آن فاکتور لذتی را که از یک MG انتظار دارید تقدیمتان می‌شود، هاچ بکی که در این مورد وعده‌های زیادی داده و به آن نیز عمل می‌کند. یک جاده پیچ‌درپیچ را پیدا کنید تا این نکته را دریابید که خودرو به چه طرز خوب و مناسبی به رانندگی‌تان پاسخ می‌دهد، سریع تغییر جهت دهید تا دقیقاً و موبه‌مو با نوسان کم بدنه و چسبندگی زیاد خودرو مواجه گردید.

MG3-نمای کلی

گیربکس 5 سرعته یک واکنش فریبنده دارد و با مقداری مناسبی از تنظیم فرمان، تااندازه‌ای می‌تواند به‌آسانی موقعیت رانندگی راحتی را پیدا کند. با این حال، این تمامی خبرهای خوب نیست، چنانچه قصد تعویض رانندگی چابک و اسپرتی را داشته باشید، با یک سواری سخت و محکم مواجه خواهید شد. این نتایج از کوبش فنربندی آن در چاله‌ها و گودال‌ها به دست آمده است. پره‌های محکم و انعطاف‌ناپذیری که در سیستم تعلیق بکار رفته‌اند، موجب شده که MG3 به طرز ناراحت‌کننده‌ای از روی دست‌اندازها بپرد، که این امر به نوبه موجب آشفتگی و عدم تعادل در هندلینگ خوب آن می‌گردد.

MG3-نمای کلی

از لحاظ تئوری، طرح موتور 4 سیلندر این خودرو، گنجایش بیشتر و نیز قدرت اضافی آن قرار است موجب اعتبار بیشتر این مدل در برابر رقبایش در این بسته قیمتی گردد. اما وقتی عملکردی کافی را تحویل می‌دهد که به دنبالش مسائلی را وا می‌گذارد، هر لذتی ناشی از فشار بیشتر بر روی موتور موجب افت شدید و در پی آن تقلا و تنش زیادش می‌گردد. بعلاوه برای این که به اوج گشتاور در 4750 دور در دقیقه دست یابید، نیازمند به استفاده زیاد از پدال گاز هستید.

MG3-نمای کلی

با توجه به پاسخ کند دریچه‌های گاز، این خودرو در حالت کم گازی شل و آهسته احساس می‌شود. علیرغم یک پیامد، فاکتور لذت در MG3 به هندلینگ چابک و فرز آن محدود می‌گردد، که این موجب شرمساری است، زیرا شاسی آن بالقوه استعداد رسیدن به یک خودرو خوب را دارد.

قابلیت اطمینان امتیاز: 3.5 از 5

این روزهای آغازین حیات مجدد برند MG است، لذا برای ما دشوار است که درباره قابلیت اطمینان آن داوری کنیم. با این وجود، اگر کمپانی به شاخص پیمایش رضایت ما مراجعه کند با جایگاه تحسین‌برانگیز سوم، در رتبه‌بندی سازندگان سال 2014 مواجه خواهد شد.

MG3-نمای کلی

MG3-نمای داخل

اتاق خودرو با تعداد زیادی محفظه دستی چیده شده است، که شامل جعبه‌های درب دار با سایز مناسب، یک جا دستکشی و نیز یک محفظه درپوش دار می‌شود که بالای داشبورد قرار دارد.MG3 جاپایی خوبی هم در عقب دارد. شما همچنین شیشه‌های عقب برقی و تنظیم‌کننده الکتریکی آینه‌ها را هم به دست می‌آورید، گرچه تنها ویژگی ردیف‌های بالایی نسخه‌های تولیدی این خودرو استفاده از سیستم مفید سنسور پارک می‌باشد. (مدل‌های وارداتی به ایران به این سیستم مجهز هستند- بنا به اعلان شرکت مدیا موتور)

MG3-نمای داخل

در خاتمه می‌خواهم این مطلب را خدمتتان عرض کنم که گرچه ظاهراً مالک این برند، شرکت چینی SAIC می‌باشد ولی در حدود 300 مهندس و 60 طراح از لانگ بریج بریتانیا بر روند طراحی، هندلینگ، سواری و نیز مونتاژ نهایی این مدل نظارت داشته و پاسخگوی مسائل مربوط با آن هستند.

MG3-نمای صندوق عقب

MG3-نمای کلی

MG3-نمای کلی بدنه

MG3-نمای چراغ جلو

MG3-نمای آرم

MG3-نمای چرخ عقب

نکات مثبت این خودرو از نگاه نشریه (اتو اکسپرس)

بهای کم (خودرو)

حق بیمه پایین (گروه خودروهایی با بیمه‌نامه ارزان‌قیمت، البته در انگلستان!)

شیک و جادار

نکات منفی این خودرو از نگاه نشریه (اتو اکسپرس)


پیشرانه متوسط

کابین ارزان‌قیمت

صرفه اقتصادی کم

مشخصات فنی

حجم موتور: 1500 CC

قدرت: 107 اسب بخار در 6000 RPM

حداکثر گشتاور: 135 نیوتن متر در 4500 RPM

نوع گیربکس: اتوماتیک (AMT) با قابلیت تعویض وضعیت دنده به حالت زمستانی، اسپرت، نرمال

حجم باک: 45 لیتر

مصرف ترکیبی: 5.8 لیتر در 100 کیلومتر

استاندارد آلایندگی: EURO 5

اندازه رینگ‌ها: 185/65 R 15

وزن: 1150 KG

ابعاد خودرو

طول/عرض/ ارتفاع: 4018/1728/1517 MM

فاصله دو محور: 2520 MM

ایمنی

مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی (جلو، جانبی، پرده‌ای)

مجهز به سیستم‌های ABS+EBD+BAS+BAS

سیستم هشداردهنده فشار باد لاستیک‌ها ((TPMS

سیستم تثبیت سرعت (کروز کنترل)

صندلی عقب مجهز به اتصالات ISOFIX جهت استقرار کودک

دارای 3 ستاره ایمنی

شیشه‌های سولار جهت کاهش اشعه‌های مضر آفتاب

فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع + جذب ضربه در تصادفات

مجهز به میله‌های ایمنی در درب‌ها جهت کاهش ضربات ناشی از تصادف

تجهیزات

دارای شیشه بالابر برقی + آینه‌های برقی مجهز به سیستم گرم‌کن

فرمان الکترومکانیکی با بهره‌گیری از سیستم FV

مجهز به سانروف

مجهز به سیستم LED (DAY LIGHT)

سنسورهای پارک عقب (PTC)

سیستم تهویه مطبوع الکتریکی (ETC)

سیستم بلوتوث رادیو مجهز به سیستم استریو + CD PLAYER + MP3 با ورودی USB

AUX،IPOD به همراه 6 بلندگو HIFI با ووفر و بلوتوث

دارای پورت شارژ موبایل (مطابق ساختار آل جی، آی‌فون، سامسونگ و ……)

روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو (AUTO LIGHT)

سیستم ضد بخار شیشه‌ها

ارزش‌گذاری و قیمت

در ایران: 72.9 میلیون تومان

در بریتانیا: 8,399 – 9,999 پوندM

در چین: 76,600- 99,700 یوآن (با موتور 1.5 لیتری)

در امارات متحده عربی: 43,000 – 50,000 درهم

MG3-نمای چراغ جلو

MG3-نمای چراغ عقب

MG3-نمای جلو

MG3-نمای اگزوز

MG3-نمای چرخ

MG3-نمای دنده

MG3-نمای داخل

MG3-نمای داخل

MG3-نمای جلو

MG3-نمای داخل

منبع پدال


نظرات

  • آینده روشن آینده روشن (24 فروردین 1394 ساعت 18:16)

    سلام بر دوستان من ام جی 3 - 2015 خریدم چند نکته مهم باید خدمت تون عرض کنم 1- این ماشین از نظر دیزاین از خیلی از ماشینه های کره ای سرتره در عین سادگی تمام ادوات در سریع ترین زمان ممکن در دسترس شماست 2 موتور پر قدرتی داره که از تمام ماشین های کلاس خودش سرتره پیکانتو یا i20 خیلی ماشین های چینی یا ایرانی به گردش نمیرسن من ماشینهای زیادی در کلاس های مختلف داشتم این ماشین خیلی خوبه نرم ، هندلینگ بسیار خوب و از همه مهمتر چسبندگی به جاده واقعاً عالیه من باهاش شمال از سمت چالوس رفتم سر پیچ ها فوق العاده است با 100 پیچیدم عکس العملش عالی بود ، گیربکس با موتور هماهنگه به کوچیک ترین در خواست شما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ میده و گیربکسش هم کلاچی هست یعنی شما هنگام رانندگی میدونید رو کدوم دندنه هستید و از بزرگترین آیتم های این گیربکس اینه شما بدون اینکه به پدال گاز فشاری وارد کنید خودتون معکوس میکشید و وقتی گیربکس رو در حالت اسپورت قرار میدید تفاوت با تمام ماشین های هم کلاس یا کمی بالاتر احساس میکنید این ماشین بی نظیره من باهاش 170 رفتم اصلاً صدای موتور و صدای باد نمیشنوید .

  • امین روستایی امین روستایی (24 آبان 1393 ساعت 16:28)

    دوستان کسی از MG 350 2015 خبر داره که اصلا توو ایران میاد یا اینکه عرضه MG 350 همین مدلهای 2014 آخرین مدل ها توو ایران هستن ؟؟

  • حسین معمار حسین معمار (24 آبان 1393 ساعت 16:23)

    از 207 خیلی بهتره

  • جرمی جرمی (24 آبان 1393 ساعت 14:25)

    همانطوری که در مقاله قید شده و در اکثر کشورها از ان تبعییت میشه ، این خودرو باید ارزان فروخته شود، ولی این مبلغ برای این ماشین در ایران فوق العاده گرونه ،من بعید میدونم این خودرو بتونه با این قیمت فروش خوبی داشته باشه.

  • یوونتوس یوونتوس (24 آبان 1393 ساعت 13:39)

    3 ستاره ایمنی؟ ایمنی 206 از این بیشتره که!