1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رشد تولید خودروهای برقی؛ چالشی برای کاهش تقاضای نفت

رشد تولید خودروهای برقی؛ چالشی برای کاهش تقاضای نفت

27 مرداد 1396
  • 0

طرح های پیشنهادی برخی کشورها جهت ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی، فشار مضاعفی را بر صنعت نفت جهانی وارد کرده است.

 رشد تولید خودروهای برقی؛ چالشی برای کاهش تقاضای نفت

اعلام اخیر کشورهایی نظیر انگلستان و فرانسه که درصدد ممنوعیت تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی هستند، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا رشد صنعت خودروهای برقی منجر به کاهش تقاضای نفت در جهان می شود یا خیر.

در نخستین سالهای آغاز بکار صنعت نفت در اواخر قرن ۱۹ میلادی، بنزین به‌عنوان یک محصول بی‌استفاده به‌شمار می‌آمد که باید دور ریخته می‌شد. اما این باور از زمانی که نخستین سری از خودروهای بنزینی به تولید انبوه رسیدند، از بین رفت و دوباره با گذشت نزدیک به یک قرن، رابطه میان صنعت خودرو و محصولات نفتی رو به زوال می رود.

طبق گزارشی از فایننشال تایمز، مدیران اجرایی غول های نفتی جهان، سعی در پاسخ به این سوال داشته اند. بعنوان مثال، بن ون بوردن – مدیر اجرایی شرکت رویال داچ شل – چالش بزرگی که پیش روی غول های نفتی است را انکار نکرده و گفت که این شرکت ها باید در انتخاب صحیح توسعه میدان های نفتی دقت بیشتری کنند تا برایشان مقرون بصرفه و سازنده تر باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا خودروهای برقی تهدیدی برای تقاضای نفت در جهان محسوب می‌شوند نیز گفت:" بله قطعا همینطور است اما راجع به اینکه چه زمان این اتفاق می افتد، هنوز چیزی نمیدانیم".

برخی دیگر از شرکت های نفتی معتقدند که این روند طولانی تر خواهد بود بعنوان مثال طبق اعلام شرکت نفتی اکسون موبیل، رشد تقاضای نفت تا سال ۲۰۴۰ ادامه خواهد یافت که البته روند آن اندکی آهسته تر از الان برآورد می‌شود.

برای اتفاق افتادن هر یک از این پیش بینی ها، عوامل متعدد تاثیرگذاری وجود دارد اما بهرحال چیزی که مهم است، سرنوشت و آینده صنعت خودرو است. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، خودروهای شخصی تا سال ۲۰۱۵، ۲۶ درصد از کل تقاضای نفت در جهان را تشکیل داده اند که این میزان از تقاضای نفت در حمل و نقل های هوایی، دریایی بیشتر است.

کارخانه خودروسازی ولوو ماه گذشته اعلام کرد که تمامی مدل های جدید تولیدی از سال ۲۰۱۹ برقی و هیبریدی خواهند بود. خودروی برقی تسلا مدل ۳ نیز بزودی به تولید انبوه خواهد رسید. اما چیزی که سرنوشت صنایع نفت و گاز در جهان به ویژه دو کشور انگلستان و فرانسه را تعیین می کند، قطعا خودرو برقی تسلا نیست. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، برآورد می شود تقاضای نفت خام در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۴۰، به میزان ۱۲ درصد و در کشورهای غیر عضو این سازمان ۱۹ درصد کاهش یابد.

باب دادلی – مدیر ارشد اجرایی در شرکت بریتیش پترولیوم – اظهار کرد :" ظهور خودروهای برقی به بازار، اجتناب ناپذیر است و ما تا سالها و دهه های متمادی شاهد خودروهای بنزینی در خیابانها خواهیم بود. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۵، ۱۰۰ میلیون خودروی الکتریکی وارد بازار شود که حتی اگر این میزان دوبرابر هم شود، باز هم شاهد ۲ میلیارد ماشین بنزینی در بازار خواهیم بود".

پیش بینی وی بسیار نزدیک به اعلام گلدمن ساکس در ماه گذشته بود که پیش بینی کرده بود رشد خودروهای برقی از ۰.۲ درصد افزایشی که در سال ۲۰۱۶ داشته به ۵ درصد افزایش در سال ۲۰۳۵ برسد.

 رشد تولید خودروهای برقی؛ چالشی برای کاهش تقاضای نفت

 رشد تولید خودروهای برقی؛ چالشی برای کاهش تقاضای نفت

منبع ایسنا


نظرات