1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تولید داستر در ایران

تولید داستر در ایران

1 مهر 1394
  • 0

سفیر رومانی پیشنهاد داد تا خودرو شاسی بلند داستر که از محصولات شرکت داچیا رومانی است در ایران تولید مشترک شود.

عرضه شاسی بلند داستر در بازار ایران چند ماهی است آغاز شده و با قیمتی در حدود یکصد میلیون تومان از سوی نمایندگی رسمی رنو به فروش می‌رسد.

حال با توجه به استقبال برخی مشتریان ایرانی از این خودرو، داچیا به عنوان شرکت سازنده داستر اظهار تمایل کرده که برای تولید آن با خودروسازان ایرانی وارد همکاری مشترک شود. این موضوع در آستانه سفر هیات تجاری اتاق تهران به رومانی، از سوی سفیر این کشور نیز مورد تایید قرار گرفته است.

«کریستین تئودورسکو» صبح امروز به دیدار رئیس اتاق تهران رفت تا در مورد این سفر با او به صحبت بنشیند.

سفیر رومانی در ابتدای این دیدار با ابراز مسرت از سفر هیات تجاری ایرانی به بخارست، اعلام کرد که آماده است پیگیر هرگونه درخواستی برای بهبود سفر هیات تجاری اتاق تهران باشد. کریستین تئودورسکو با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و رومانی گفت: «روابط ایران و رومانی آن‌قدر قدمت دارد و مشخص است که من دیگر تمایلی به تکرار آن ندارم. فقط همین را بگویم که رومانی با دو کشور است که تاریخچه روابطش به بیش از 100 سال برمی‌گردد یکی ایران و دیگری ژاپن.»

سفیر رومانی دلیل رابطه رومانی با ژاپن را علاقه مردم رومانی به یک فرهنگ کاملاً متفاوت و البته تکنولوژی ژاپنی عنوان کرد و گفت: «رابطه دیرینه رومانی با ایران اما یک دلیل مشخص دارد و آن هم جاده ابریشم است. دو کشور ایران و رومانی که در مسیر جاده ابریشم هستند از سال‌ها قبل با یکدیگر رابطه تجاری دارند.»

آنگونه که سایت اتاق تهران خبر داده، سفیر رومانی که نزدیک به هشت سال است در ایران حضور دارد و فارسی را به خوبی صحبت می‌کند در ادامه سخنان خود از پیشنهادی جالب خبر داد. کریستین تئودورسکو گفت: «جالب‌ترین پیشنهاد ما تولید مشترک خودروی داستر است. خودروی داستر که شما با برند رنو می‌شناسید، از تولیدات شرکت داچیا در رومانی است. اما این شرکت زمانی که با تنگنای مالی مواجه بود بخشی از سهامش را به رنو واگذار کرد و اکنون به فکر بازخرید این سهام از رنو است.» او خودروی داستر را با توجه به استقبالی که در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان از آن به عمل آمده، خودروی خوبی توصیف کرد.

رئیس اتاق تهران نیز با جالب توجه خواندن پیشنهاد تولید خودروی مشترک توسط ایران و رومانی اعلام کرد که ارزان‌ترین خودروی تولید اروپا نیز در شرکت داچیا ساخته می‌شود و با قیمت 5700 یورو به بازار عرضه می‌شود.

مسعود خوانساری در مورد سفر هیات تجاری اتاق تهران به رومانی نیز گفت: «شرایطی فراهم شد تا یک هیات نسبتا قوی در حوزه اقتصاد را به رومانی بفرستیم و امیدواریم که این سفر نتایج قابل قبولی برای هر دو کشور داشته باشد.» خوانساری عنوان کرد که در این گروه فعالان اقتصادی سرشناسی از حوزه‌های مختلفی چون نفت، گاز و پتروشیمی، پلیمر، قطعه‌سازی و خودروسازی، صنایع غذایی و تبدیلی و ... حضور دارند که می‌توانند در توسعه روابط بسیار اثرگذار حاضر شوند.

رئیس اتاق تهران گفت: «هدف ما تنها خرید کالا از رومانی یا فروش کالا به این کشور نیست. ما بیشتر در پی توسعه پایدار مراودات اقتصادی هستیم و برای این کار به فکر سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستیم و امیدواریم در این سفر بتوانیم ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک شناسایی کنیم.»

حال با توجه به فعالیت رسمی نمایندگی رنو در ایران و برنامه‌ریزی آنان برای واردات داستر باید منتظر ماند و دید که آیا داچیا و رنو می‌توانند بر سر تولید مشترک داستر در ایران به تفاهم برسند یا خیر؟



نظرات