1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معایب خودروهای کانورتیبل

معایب خودروهای کانورتیبل

8 اسفند 1394
  • 0

این یک واقعیت است که خودروهای کانورتیبل وزن بیشتری از همتایان کوپه خود دارند؛ اما این مقدار دقیقاً چقدر است و تا چه میزان بر عملکرد خودرو تأثیر دارد؟ این امر را به‌سختی می‌توان اثبات کرد.

ما برای پی بردن به این مسئله، وزن اعلام شده توسط سازندگان 25 جفت خودروی کوپه/کانورتیبل را بررسی کرده‌ایم. با انجام این بررسی پی بریم که هرچند کانورتیبل ها وزن بیشتری از نمونه کوپه خود دارند اما این افزایش وزن بسیار کمتر از میزانی است که ما انتظار داشتیم؛ زیرا خودروسازان در هنگام طراحی یک پلت‌فرم مشترک بسیار هوشمندانه ساخت هر دو نمونه کوپه و کانورتیبل بر روی آن را پیش‌بینی کرده و با مهندسی فوق‌العاده‌ای سعی در به حداقل رساندن افزایش وزن مدل‌های کانورتیبل و کاهش پیچیدگی‌ها دارند. برای مثال می‌توان به پورشه‌های باکستر و کیمن اشاره کرد که هر دو وزن یکسانی دارند.

اما اوضاع در کانورتیبل های 4 نفره قدری متفاوت بوده و افزایش وزن آن‌ها تا حدودی بیشتر از رودسترهای دو نفره است. به‌طور مثال کرایسلر 200 کانورتیبل که قبلاً تولید می‌شد در حدود 225 کیلوگرم سنگین‌تر از نمونه سدان خود بود و یا فولکس‌واگن EOS که تولید آن اوایل امسال متوقف شد، 218 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به یک گلف GTI دو در دارد. در حال حاضر ب‌ام‌و سری 4 تنها خودروی کانورتیبل 4 صندلی موجود در بازار است که همتای کوپه هم دارد.

ایراد دیگری که در خودروهای کانورتیبل به چشم می‌خورد، وجود سر و صدای بیشتری در کابین آن‌ها نسبت به مدل‌های کوپه است؛ اما در حال حاضر با وجود ابزارهای مدرن و پیشرفت‌های حاصل شده در صنعت خودروسازی، این ایراد از بین رفته است و میزان سر و صدای کابین یک خودروی کانورتیبل حتی با سقف پارچه‌ای تفاوت چندانی با نمونه کوپه آن ندارد. این مسئله توسط ما با اندازه‌گیری میزان صدای کابین چندین خودروی کانورتیبل در سرعت 112 کیلومتر در ساعت ثابت شد.

اما نوع دیگری از خودروهای روباز نیز وجود دارد که درگذشته تولید می‌شد و طرفداران زیادی داشت و آن خودروهای با سقف تارگا است. در سالیان اخیر پورشه با ساخت دوباره 911 تارگا این نوع سقف را مجدداً احیاء کرد. هرچند 911 تارگا سنگین‌ترین کانورتیبل حال حاضر بازار نیست (نسبت به مدل کوپه خود) اما جالب‌ترین (و بدون شک پیچیده‌ترین) راهکار برای لذت بردن از هوای آزاد در هنگام رانندگی محسوب می‌شود.

 معایب خودروهای کانورتیبل

 معایب خودروهای کانورتیبل

 معایب خودروهای کانورتیبل

 معایب خودروهای کانورتیبل

 معایب خودروهای کانورتیبل

منبع پدال


نظرات