1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پشت پرده پیشرفت چینی ها

پشت پرده پیشرفت چینی ها

30 تیر 1394
  • 1

این روزها خودروهای چینی مخالفان و طرفداران بسیاری پیدا کرده اند و بحث های زیادی بر سر خوب و بد بودن محصولات این کشور صنعتی و پرجمعیت در جریان است، اما شاید همگان متفق القول باشند که خودروسازان چینی به هر صورت با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت هستند و شاهد این مدعا سیر تحولی محصولات آن ها در ده سال گذشته است.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

برای مثال کافی است اولین محصول وارداتی لیفان به کشورمان را با جدید ترین خودرو این کمپانی که اتفاقا اولین خودرو لوکس این شرکت هم محسوب می شود،مقایسه کنید.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

به تازگی اطلاعاتی از نحوه انجام تست ها و آزمایش فنی این خودرو در پروسه طراحی و ساخت آن قبل از عرضه به بازار توسط این خودروساز منتشر شده که بررسی آن خالی از لطف به نظر نمی رسد، به خصوص که با توجه به رتبه اول کشورمان در جهان از نظر واردات خودروهای چینی، تست جاده ای و بررسی این خودرو در شرایط اقلیم متغییر ایران نیز در دستور کار مهندسان لیفان بوده است.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

لیفان آزمایشات خود را در سه شاخه عملکرد، امنیت و دوام دسته بندی کرده است و بیش از 300 هزار کیلومتر را در شرایط مختلف به منظور بررسی کیفیت این خودرو پشت سر گذاشته است.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

در مجموعه آزمایشات عملکردی، تمرکز مهندسان بر روی نکات دینامیکی در رابطه با شتاب، کشش، عملکرد گیربکس، هندلینگ و تقسیم وزن و پایداری کلی خودرو بوده است و در شاخه امنیت نیز تجهیزات ایمنی خودرو نظیر سیستم ترمز و سامانه های کمکی آن در بلند مدت به منظور بررسی عملکرد و کیفیت کاری آن ها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند.همچنین متخصصان برای بررسی افت کیفی 820 در بلند مدت نیز آزمایشاتی را انجام داده اند تا در موارد فنی و اجزای غیر فنی کلیه نقاط ضعف خودرو شناسایی و مرتفع شود.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

پس از تکمیل پروسه طراحی و توسعه، خودروهای نهایی و تولیدات سری اول لیفان 820 نیز مسیری 350،000 کیلومتری را در شرایط مختلف آب و هوایی از سرمای شدید روسیه تا گرمای مناطق جنوبی ایران در بازه دمایی منفی 40 درجه تا + 45 درجه را پشت سر گذاشته اند که در واقع بخشی از سرمایه گذاری 30 میلیون یوانی لیفان به منظور تست و بررسی میدانی خودروهای خود قبل از عرضه به بازار محسوب می شود.این خودروساز همچنین قصد دارد تا به توسعه یک مجموعه تست خودرویی بپردازد تا علاوه بر تست های جاده ای، محک زدن خودروهای مختلف در شرایط کنترل شده و دقیق مهندسی در مسیرهای مشخص پیست اختصاصی لیفان نیز قابل انجام باشد.جالب است بدانید که پیشینه لیفان به سال 1992 باز می گردد و ظرف 24 سال به چنین پیشرفتی در تولید و توسعه محصول دست یافته است اما در صنعت خودروسازی کشورمان علیرغم بیش از نیم قرن سابقه و حمایت های مختلف دولتی حتی یک مجموعه تست و آزمایش جاده ای خودرو نیز وجود ندارد.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

اما در مقابل لیفان به عنوان یک خودروساز جوان و کم تجربه، اتکا به دانش فنی قطعه سازان برتر را در دستور کار خود قرار داده و برای مثال در مدل لوکس 820 با قطعه سازانی چون شرکتDSI استرالیا در زمینه گیربکس، Bosch آلمان در زمینه تجهیزات برقی و الکترونیکی، JTERT ژاپن در تهیه سیستم های دینامیک و پایداری الکترونیکی، TAKATA ژاپن در تهیه کیسه های هوا، Valeo فرانسه برای سیستم های تهویه، HUF آلمان در قفل مرکزی، Dayco آمریکا در تهیه تسمه تایم و قطعات درگیر با آن همکاری داشته است.

همچنین لیفان 820 آزمایش هایی نظیر حرکت با سرعت محدود در مسیر 30،000 کیلومتری، تست عملکرد ایربگ خودرو در سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، پیمودن 5.5 کیلومتر با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و همچنین تست 120000 کیلومتر در روسیه و ایران را پشت سر گذاشته است.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

به ادعای شرکت لیفان برای تولید این خودرو زنجیره تامین شرکت تحول اساسی را به خود دیده است و تمام قطعات و اجزا تشکیل دهنده خودرو چه در کارخانه مادر و چه در شرکت لیفان مورد تست و ارزیابی قرار گرفته اند.در حین تولید نیز شرکت لیفان بازرسی های سخت گیرانه ای وضع کرده که حذف کامل قطعات معیوب از پروسه تولید (به جای دوباره کاری و بازگرداندن به خط) یکی از آنهاست. شرکت لیفان در فرآیند تولید از روبات های پیشرفته ای استفاده کرده که اکثر آنها ساخت شرکت KUKA آلمان می باشند که یکی از شرکت های پیشرو در این زمینه است.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها

با این حساب مشخص است که چینی ها غیر از سخت کوشی و بهره مندی از نیروی کاری ارزان،هوشمندی در همکاری با کمپانی های معتبر جهانی و تلاش برای دست یابی به استانداردهای فنی و مهندسی خودروسازان پیشرو را نیز به واسطه سرمایه گذاری برای توسعه زیر ساخت های خود در دستور کار قرار داده اند و با این حساب هیچ بعید نیست که در آینده نیز شاهد ادامه پیشرفت خودروسازان چینی و کاهش فاصله تکنولوژی آن ها با خودروسازان رقیب کره ای و حتی غربی باشیم.

 پشت پرده پیشرفت چینی ها



نظرات

  • محمد پاینده محمد پاینده (30 تیر 1394 ساعت 11:38)

    جالبه که تست های جاده ایشو تو کشورهای تحریم شده ایران و روسیه انجام داده.