1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آفرودر چینی فوتون

آفرودر چینی فوتون

21 بهمن 1394
  • 0

نمایشگاه اف.ب چین که اواخر سال میلادی گذشته در پکن برگزار شد و به‌نوعی می‌توان آن را سما (SEMA) ی چینی دانست میزبان غول‌های زیادی بود که ازجمله می‌توان به حضور یک وانت غول‌آسای فوتون تونلند در آن اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

اگر از آن دسته علاقه‌مندان به اخبار دنیای خودرو و نمایشگاه‌های پیرامون آن باشید حتماً با نمایشگاه SEMA آمریکا آشنایی دارید. نمایشگاهی که در آن خودروهای تا ته اسپرت و به قول آمریکایی‌ها تراک‌های غول‌آسا به نمایش گذاشته می‌شوند. حال چینی‌ها هم طبق معمول دست‌به‌کار شده‌اند و این اواخر با نمایشگاهی چون اف.ب چین غول‌های خود را عرضه کرده‌اند. غول‌هایی که بعضاً کپی همان خودروسازهای آمریکایی‌اند. یکی از این غول‌ها، فوتون تونلند است که ایران خودروی خودمان هم آن نسخه معمولی آن را عرضه کرد. فوتون تونلند به‌خودی‌خود یک وانت یا بهتر بگوییم کامیونت بزرگ است که حتی در ظاهر از هایلوکس تویوتا نیز بزرگ‌تر می‌نماید! اما فوتون یک نسخه ویژه آن را در نمایشگاه اف. ب معرفی کرده است که موجب تعجب همگان شد.

تعلیق آفرودی، چرخ‌های غول‌پیکر، دودکش براق، دیفرانسیل آشکار، رنگ‌آمیزی تلفیقی خاص مشکی و قرمز بدنه و فنرها تنها موارد کمی بودند که آن را از بقیه متمایز می‌کردند.

دودکش‌های براق را شاید بتوان جذاب‌ترین قسمت این ابرخودرو دانست که تداعی‌کننده کامیون‌های اینترنشنال و ماک آمریکایی است. چرخ‌ها و رینگ تورفته آن همراه با لوگوی فوتون ما را به یاد لودرهای غول‌پیکر می‌اندازند! کابین این کشتی نیز مانند نمونه معمولی چهار در است. قسمت بار خودرو نیز به یک فریم فلزی مقاوم همراه با سیستم بوق کامیونی مجهز شده است. برای سوار شدن این غول بزرگ، سیستم نردبان هواپیمایی با قابلیت کنترل از راه دور تعبیه شده است!!

در تصویر یک نمونه پیکاپ معمولی تونلند را می‌بینید که سازنده آن، بایک موتورز چین یک موتور 2.8 چهار سیلندر توربودیزل ساخت کمپانی کامینز را برای آن در نظر گرفته که 163 اسب بخار توان خروجی داشته و به جعبه‌دنده دستی 5 سرعته مجهز است. در کمال تعجب و ناامیدی نمونه غول‌آسای این خودرو نیز به همین موتور مجهز است و تلاشی برای ارتقای آن صورت نگرفته است. باید چنین توانی برای این خودرو کافی می‌بوده که موتور آن را دست‌کاری نکرده است!

فاصله محورها از 3100 به 3600 و ارتفاع از 1800 به 2800 و طول از 5300 به 5700 تغییر یافته تا یک برج دیدبانی مرتفع را داشته باشیم!

گفتنی است پروژه فوق تاکنون در حد نمایشگاهی بوده و در عمل حضور این خودرو در هیچ جا به ثبت نرسیده است. در چین مسابقات آفرودی به‌صورت جدی برگزار نمی‌شود، اما قشر متمول گاهی از خودروهای مشابهی برای مسابقه در بیابان‌های شمالی و شمال غرب استفاده می‌کنند.

فریم تقویت شده زیربندی خودرو، برای استحکام و همچنین افزایش وزن برای ایجاد تعادل بهتر در رانندگی مورد استفاده قرار گرفته است.

 آفرودر چینی فوتون

 آفرودر چینی فوتون

 آفرودر چینی فوتون

 آفرودر چینی فوتون

 آفرودر چینی فوتون

 آفرودر چینی فوتون

منبع پدال


نظرات