1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

8 تیر 1394
  • 0

شورولت کروز ۲۰۱۶ به برخی از بزرگ‌ترین مشکلات نسل اول این خودروی کامپکت رسیدگی کرده است که از جمله آنها می‌توان به مواردی چون وزن بالا و صندلی‌های عقب خفه‌کننده در عین داشتن ابعادی بزرگ نسبت به سایر مدل‌های موجود در کلاسش اشاره کرد. نسل دوم کروز در فاصله محوری‌اش به اندازه ۱۵ میلی‌متر رشد داشته و طول آن نیز به اندازه ۶۹ میلی‌متر اضافه شده است. ۵۱ میلی‌متر از این افزایش طول به فضای پاهای صندلی‌های عقب اختصاص یافته است. همچنین وزن خودرو نسبت به مدل قبلی حدود ۱۱۳ کیلوگرم سبک‌تر شده است.

شورولت کروز قبلی از بسیاری جهات خود را به‌عنوان یک رقیب قدرتمند با سرآمدهای کلاس خود، یعنی هوندا سیویک و تویوتا کرولا معرفی کرده و در همین حال، به طور پیوسته آمار فروشی بهتر از فورد فوکوس داشته است. پس از دهه‌ها که مدل‌های کامپکتی چون «سایتیشن» و «کبالت» عرضه می‌شد، کروز بالاخره حال و هوای دیگری برای کلاس C خودروساز ایجاد کرد و طبق گفته استیو ماجاروس (Steve Maja)، رئیس بازاریابی خودروها و کراس‌اورهای شورولت، تبدیل به چهارمین مدل پرفروش کمپانی شد. همچنین کروز برای چند سال بهترین آمار فروش خودروی مسافری جنرال‌موتورز در امریکا را داشته است.

شورلت کروز مدل ۲۰۱۶ در اوایل سال آینده میلادی تنها با یک گزینه پیشرانه وارد بازار خواهد شد؛ یک موتور توربوی ۱/۴ لیتری با چهار سیلندر در یک ردیف که متعلق به خانواده موتورهای جدید جنرال‌موتور با عنوان «اکو تک» است. این موتور با انژکتور مستقیم، یک پمپ روغن با حجم متغیر و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، قدرتی تقریبی به اندازه ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۲۴۰ نیوتن‌متر خواهد داشت که این آمار خروجی ۱۲ اسب‌بخار و ۳۹ نیوتن‌متر نسبت به موتور کنونی ۱/۴ لیتری توربو بیشتر است. همچنین انتقال قدرت موتور از طریق یک گیربکس ارتقا یافته ۶ سرعته اتوماتیک انجام می‌شود. در همین حال، موتور پایه ۱/۸ لیتری چهار سیلندر کنار گذاشته شده است. سیستم استاپ-استارت موتور به صورت استاندارد در تمام مدل‌های اتوماتیک استفاده می‌شود و شورلت برای تریم‌های پایین‌تر کروز، استفاده از یک گیربکس دستی ۶ دنده را در دسترس قرار می‌دهد.

همچنین شورولت تصمیم گرفته است که کروز با پیشرانه دیزلی را برگرداند. این مدل در سال ۲۰۱۷ با یک موتور توربو-دیزل جدید ۱/۶ لیتری چهار سیلندر از راه خواهد رسید و طبق گفته جنرال‌موتورز «در کلاس خود، بهترین است». با این حال، هنوز از مشخصات فنی این موتور سخنی به میان نیامده است.

شورولت کروز ۲۰۱۶، مخضوصاً در قسمت جلو، نشانه‌هایی آشکار از ارتباطش با هم‌خانواده‌اش با پلتفرم دلتا، شورولت ولت ۲۰۱۶ دارد. البته کروز همچنان به عنوان سدان چهار در با یک مخزن سوخت باقی مانده است و ولت نیز یک چهار در هاچ‌بک است، امّا اشتراکات ظاهری این دو بیشتر از قبل شده است.

مایک پوور (Mike Pevovar)، مدیر طراحی خارجی خودروهای مسافری شورولت، از ظاهر کروز با عنوان «عضله‌های کوچک» نام می‌برد. طراحی این خودرو از ایمپالا الهام گرفته شده و در مدل‌های جدید ولت و مالیبوی جدید توسعه داده شده است. این خودرو، صاحب شیشه‌های بزرگ‌تری در پنجره‌های خود شده است و چراغ‌های عقب نیز مشخصاٌ از ایمپالا گرفته شده‌اند. همچنین ضریب دراگ این مدل از ۰/۳۳ به ۰/۲۹ کاهش یافته است.

شورولت نمی‌تواند به صورت رسمی خبر مربوط به ارائه نسخه هاچ‌بک نسل دوم کروز را در امریکای شمالی تأیید کند و تنها در مورد سدان جدید مطمئن است. البته چنین اتفاقی پس از آمدن مدل دیزل در سال ۲۰۱۷ در طول چرخه حیات این خودرو، دور از ذهن نیست.

کریستال ویندهام (Crystal Windham)، کسی که اخیراً موفقیت زیادی با طراحی داخلی ایمپالا ۲۰۱۴ به‌دست آورده، رهبری طراحی داخل کابین کروز جدید را به عهده دارد. ولی «کروز» یک سدان ۲۵ هزار دلاری است نه یک مدل خودروی ۳۵ هزار دلاری؛ در تریم‌های بالاتر این خودرو، در حالی که طراحی بسیار خوبی همراه با صندلی‌های چرمی به کار می‌رود، ولی هنوز هم برخی قطعات پلاستیکی سخت در بالای پنل درها دیده می‌شود. تریم سطح بالای شورولت کروز به «پرمیر» تغییرنام داده است که با تزئینات داخلی خود به صورت قدرتمند در صحنه رقابت این کلاس خودرو حاضر می‌شود. ولی شاید گزینه‌های جذاب‌تر طراحی موردنیاز باشند تا آن را رقیبی برای بهترین‌های این کلاس بدانیم.

مدل پرمیر جایگزین تریم LTZ می‌شود و کروز RS نیز اسپرتی‌ترین مدل خواهد بود. در همین حال، سطوح تریم L، LS و LT همچنان در جایگاه خود باقی می‌مانند. امکانات استاندارد در تمام مدل‌ها شامل ۱۰ کیسه هوا، ترمزهای دیسکی چهار چرخ و دوربین نمای عقب هستند. آپشن‌ها نیز که در برخی سطوح تریم نیز استفاده خواهند شد، شامل مواردی چون سیستم OnStar 4G LTE با قابلیت هات‌اسپات برای وای‌فای، نسل جدید شورولت مای‌لینگ با اندروید اتو و اپل کارپلی (نمایشگر استاندارد ۷ اینچی، آپشن نمایشگر ۸ اینچی با سیستم‌عامل کارپلی)، چراغ‌های جلوی LED/ پروژکتور، شارژ بی‌سیم موبایل، صندلی‌های عقب چرمی با گرم‌کن و همین‌طور پوشش چرمی و گرم‌کن برای فرمان، سیستم هشدار نقطه کور کناری، هشدار ترافیک پشت‌سر، دستیار حرکت در بین خطوط و هشدار برخورد از جلو می‌شوند.

ابعاد بزرگ‌تر خودرو باعث شده تا شرایط نسبتاً راحتی برای سرنشینان با قدی حدود ۱۸۰ سانتی‌متر ایجاد شود. در همین حال، به نسبت مدل موی فرد، ممکن است فاصله زیادی با سقف خودرو وجود نداشته باشد.

در مجموع، به نظر می‌رسد که مدل جدید شورولت کروز ۲۰۱۶ همچنان به موفقیت‌های کمپانی در کلاس خودروهای کوچک ادامه دهد.

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

 شورولت کروز 2016 سبک تر و جاداتر از قبل

منبع پدال


نظرات