1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

3 اسفند 1394
  • 0

اینکه چه گزینه‌های پیشرانه‌ای در اختیار قرار بگیرد، اهمیت چندانی ندارد؛ هواداران خودروهای عضلانی همواره V-8 را انتخاب می‌کنند. اگر یک موتور V-6 و یا بدتر از آن، یک موتور چهار سیلندر با توربوشارژر بخواهد برای ایجاد چنین هیجانی مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر حالت طعنه‌آمیز پیدا می‌کند. ولی در هر حال، هنوز کوپه‌های اسپورت و دیفرانسیل عقبی در دنیای خودرو وجود دارند که فارغ از چیزی که در زیر کاپوت آنها پنهان است، عملکرد مناسبی ارائه می‌دهند. فراتر از معیارهای عینی مانند شتاب صفر تا ۱۰۰ و مسافت یک‌چهارم مایل، فاصله بین موتورهای کم‌حجم و موتورهای بزرگتر در مدل‌هایی مانند فورد موستانگ و شورولت کامارو، روز به روز در حال کاهش است؛ فاصله‌ای که با معرفی پکیج پیست 1LE جدید برای شورولت کامارو، بیش از پیش کاسته شده است.

پکیج 1LE قبلاً در نسل قبلی (پنجم) کامارو ارائه شده بود و اینک، پس از بیش از ۱۰ سال، دوباره با یک تنظیم سیستم تعلیق مخصوص پیست، چرخ‌های پهن‌تر و تایرهای چسبان تابستانی، تغییرات متعادل در زمینه آئرودینامیک و خنک‌کنندگی بیشتر برای موتور و سیستم پیشرانه معرفی شده است. این در حالی است که قبلاً تنها امکان استفاده از آن در مدل SS با پیشرانه V-8 وجود داشته است. امّا پکیج 1LE جدید، دامنه بیشتری پیدا کرده و می‌تواند به عنوان یک آپشن برای مدل‌های V-6 کامارو نیز استفاده شود. در مورد اینکه کاماروی آینده با موتور توربوی چهار سیلندر نیز بتواند از امکانات پکیج 1LE بهره‌مند شود، گفته می‌شود که شورولت چنین موضوعی را نیز مدّنظر قرار داده است. البته از نقطه‌نظر فنی باید گفت که دو کیت 1LE برای موتورهای V-6 و V-8 درنظر گرفته می‌شود. در هر دو نوع پیشرانه، تنظیماتی برای بهبود عملکرد در پیست، با هزینه کمتر پیش‌بینی شده است.

برای V-6

پکیج‌های 1LE برای هر کدام از موتورها متفاوت هستند. برای موتورهای شش سیلندر، این پکیج در واقع، دارای یک سیستم تعلیق FE3 از مدل V-8 کامارو SS و اندکی تنظیمات دیگر، از جمله در دامپرها، پایه‌های ساب‌فریم عقب و محورهای ضدّ لغزش است.

سیستم تعلیق با صلبیت بیشتر با یک سری چرخ‌های آلومینیومی ۲۰ اینچی در پوششی از تایرهای ران-فلت تابستانی گودیر ایگل F1 اِیسامتریک 3 با ابعاد 245/40 در جلو و 275/35 در عقب همراه است. گفته می‌شود که کامارو با این تایرها می‌تواند چسبندگی جانبی به میزان 0.97 g داشته باشد. با این حال، بسته به شرایط سطح و شعاع پیچ در هنگام انجام تست، ممکن است عدد متفاوتی به‌دست آید. بنابراین، هنوز تا مقایسه با عملکرد مدل معمولی V-6 کامارو(0.91 g)، اندکی زود است. از دیگر بهینه‌سازی‌های مکانیکی در V-6 1LE می‌توان به مواردی چون افزایش توانمندی خنک‌کنندگی (موتور، گیربکس و روغن‌های دیفرانسیل)، کالیپرهای چهار پیستونه برای ترمزهای «برمبو» در جلو، یک دیفرانسیل لغزش محدود، اگزوز دوگانه (در کاماورهای معمولی به صورت آپشن ارائه می‌شود) و سیستم انتقال سوخت (مورد استفاده در مدل SS) اشاره کرد. همچنین یک اسپلیتر چانه‌ای، یک اسپویلر لبه در عقب، پوشش جیر برای غربیلک فرمان، از جمله تغییرات ظاهری در این پکیج هستند.

برای V-8

SS 1LE که بالاتر از خودش، هیچ مدل کاماروی دیگری را برای استفاده از قطعات آن نمی‌بیند، سیستم تعلیق جدید FE4 را معرفی می‌کند. البته شاید یک هم‌پوشانی نیز بین شاسی SS 1LE و مدل آینده سوپرشارژر کامارو ZL1 نیز وجود داشته باشد و انتظار استفاده از سیستم FE4 برای این مدل نیز باید داشت (همانند نسل قبلی). در همین حال، شورلت از یک «تنظیمات ویژه» برای دامپرهای سیال‌مغناطیسی و همین‌طور فنربندی‌ها و محورهای ضدّ لغزش خبر می‌دهد. مکمّل این تنظیمات برای مدل V-8، تایرهای تهاجمی‌تر «گودیر» به سبک کوروت هستند که با ابعاد 285/30 در جلو و 305/20 در عقب استفاده می‌شوند.

ترمزهای «برمبو» در جلو از رتورهای بزرگتر آلومینیومی و کالیپرهای مونو-بلاک ۶ پیستونه بهره‌مند می‌شوند و این در حالی است که در عقب، دیفرانسیل‌های لغزش‌محدود با کنترل الکترونیکی، مشابه آنچه در کوروت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار گرفته می‌شود. مدل‌های استاندارد کامارو SS همین‌حالا نیز با خنک‌های کننده روغنی موتور، دیفرانسیل و گیربکس همراه هستند و در نتیجه، این آیتم‌ها مختلف پکیج 1LE نخواهند بود، ولی در هر صورت برای عملکرد خودرو بسیار مفید هستند. همچنین اگزوز با خروجی دوگانه، اسپلیتر جلو اسپویلر لبه عقب و پوشش جیر غربیک فرمان نیز از جمله تجهیزات SS 1LE به شمار می‌روند. در این مدل، صندلی‌های «ریکارو» با تکیه‌گاه مناسب نیز در دست قرار می‌گیرد؛ چیزی که برای V-6 1LE به صورت یک آپشن است.

علاوه بر اینها یک سیستم ضبط داده‌های عملکرد که در واقع، یک دوربین داشبورد به همراه یک نرم‌افزار تحلیلگر داده‌های دور مسابقه‌ است و اولین بار در «کوروت» ارائه شده، در هر دو نسخه 1LE به صورت یک آپشن در اختیار قرار می‌گیرد.

درباره قدرت

خوانندگان هشیار این مطلب، شاید تا به اینجا متوجه شده باشند که هیچ اشاره‌ای به خروجی اسب‌بخار یا گشتاور 1LE نشده است؛ مسلماً‌ این امر اتفاقی نبوده است. همان‌طور که در گذشته نیز مرسوم بوده، پکیج 1LE تنها به آپگرید شاسی مرتبط است و هیچ کاری در رابطه موتورهای ۶ و ۸ سیلندر کاماور انجام نخواهد داد. بنابراین، V-6 1LE دارای همان خروجی قدرت ۳۳۵ اسب‌بخاری موتوری شش سیلندر کاماروی دیگر است و این در حالی است که SS 1LE نیز از همان موتور آشنای ۶/۲ لیتری V-8 با قدرت ۴۵۵ اسب‌بخار استفاده می‌کند. در همین حال، استفاده از پکیج 1LE باعث می‌شود که انتخاب سیستم انتقال قدرت مشتری به گیربکس ۶ دنده دستی محدود گردد. در تست‌های انجام‌شده، کامارو V-6 با گیربکس دستی در زمان ۵/۴ ثانیه سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده و این زمان برای کامارو V-8 با گیربکس اتوماتیک به ۳/۹ ثانیه رسیده است.

این پکیج‌ها که در مدل‌های شش سیلندر 1LT و 2LT و همین‌طور مدل 1SS V-8 در دسترس قرار می‌گیرند، احتمالاً‌ قیمت بسیار مناسبی خواهند داشت. آخرین کیت کامارو، قیمتی به میزان ۳۵۰۰ دلار داشته و کامارو SS را در پیست، تبدیل به یک «موشک» کرده است. اکنون که این پکیج برای مدل 1LT V-6 (با شروع قیمت ۲۶ هزار و ۶۹۵ دلار) ارائه شده، شاید امکان داشتن یک 1LE با هزینه‌ای در حدود ۳۰ هزار دلار وجود داشته باشد.

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

 موتورهای V6 و V8 برای شورولت کامارو 1LE

منبع پدال


نظرات