1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

7 دی 1395
  • 30

یک خودروی شاسی‌بلند دو دیفرانسیل با قدرتی حدود 504 اسب بخار، شتاب صفر تا صد زیر 5 ثانیه، انبوهی از امکانات رفاهی و قیمتی حدود 200 میلیون تومان بسیاری از افراد را برای خرید وسوسه میکند. در حدود 200 میلیون تومان بودجه برای خرید یک خودرو دارید و فاکتور‌های متفاوتی برای این انتخاب در پیش روی شما قرار گرفته است. از آنجا که تب بلند و بالا بودن این روز‌ها در همه جای دنیا رو به فزونی گرفته است و اصطلاحا شاسی بلند‌ها در حال شیوع به شکل تصاعدی هستند، این انتخاب رنگ و بوی شدید‌تری از جنس شاسی‌بلند‌سواری می‌گیرد.

 این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

حال انتخاب‌های کره‌ای و ژاپنی با انبوهی از تجهیزات و البته کیفیت ساخت بالا در پیش روی شما قرار دارد که ناگهان سر و کله یک چینی با ژن جهش‌یافته نیز با جهشی بسیار بلند در این بازه قیمتی دیده می‌شود؛ خودرویی که می‌توان گفت همه چیز فراتر از رقبایش دارد و در تنها چیزی که می‌تواند منجر به باختش شود، نام و آوازه یا همان اعتبار و اصالت است. پس بهتر است به بررسی این موجود جهش‌یافته چینی بپردازیم.

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

آشنایی با BYD تانگ

ریشه‌های تانگ را باید در دو محصول به نام‌های لکسس RX نسل اول و همچنین BYD S6 جست‌وجو کرد. در واقع تانگ محصولی به‌روز شده با سیستم حرکتی هایبریدی بر اساس مدل S6 است که خود این خودرو نیز ریشه در لکسس RX نسل اول دارد. این خودرو که در سال 2015 معرفی شده است، یکی از جدید‌ترین محصولات کمپانی BYD است که از یک موتور بنزینی 2 لیتری به همراه 2موتور الکتریکی بهره می‌برد. تانگ یک خودرو هایبریدی از نوع plug-in است که بیانگر تکنولوژی حرکتی آن بوده که از پیشرانه بنزینی و موتور برقی استفاده می‌کند و جدا از روش‌های خاص شارژ باتری‌های آن برای به حرکت در آمدن موتور‌های برقی‌اش، می‌توان با استفاده از شارژر مخصوصش و اتصال به برق شهری نیز آن را شارژ کرد. این خودرو در حدود 48 هزار دلار آمریکا قیمت دارد و از بدو ورودش به بازار چین، رتبه پرفروش‌ترین خودرو برقی پلاگین بازار را کسب کرده است که این فروش بالا حتی باعث شده ‌‌تا در سطح جهانی نیز در رتبه‌های بالای لیست 10 خودرو پر‌فروش هایبریدی پلاگین دنیا باشد.

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

درون و بیرون

بدنه و شمای کلی اتاق تانگ، بسیار شبیه به خودرو S6 این شرکت و همچنین لکسس RX نسل اول است؛ چرا‌که این خودرو در واقع از همان اتاق مدل S6 با طرح متفاوت عقب و جلو بهره می‌برد که خود اتاق S6 نیز بر‌گرفته از لکسس RX نسل اول است. اما طرح لکسس RX حتی در زمان عرضه خودش نیز یک طرح کاملا محافظه‌کار و نازیبا بود که این عیب خود را در پشت کیفیت و کارایی بالایش پنهان می‌کرد. این مشکل در S6 نیز دیده می‌شود و به همین خاطر نباید انتظار داشت اتاقی که در زمان عرضه در یک دهه پیش، یک طرح نازیبا و بی‌روح بوده است، امروز بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. اما زمانی که در برابر تانگ قرار می‌گیرید، داستان متفاوت می‌شود و از این رو باید به مهندسان طراح این شرکت که با تغییرات در نمای جلو و عقب S6، طرح تانگ را پدید آورده‌اند، یک نمره بالا داد.

چهره جلو با ترکیب خاص سپر‌ها و جلو پنجره‌ای که نیم‌نگاهی به طرح‌های کیا دارد، کاملا تهاجمی و زیباست و این هماهنگی در طرح را می‌توان در قسمت عقب آن نیز دید. قطعات فراوان پلاستیکی با رنگ مشکی منجر به زیبا‌تر شدن و عضلانی‌تر شدن نمای کلی اتاق شده است اما این قطعات پلاستیکی با قطر زیادی که در دایره و لبه گلگیر‌ها دارند، کمی اغراق‌آمیز شده‌اند و بهتر بود تا در این قسمت همچون خودرو‌های جدید بسیاری از شرکت‌ها، این قطعات از قطر کمتر و ظرافت بیشتری برخوردار بودند. در نمای پشتی، لوگوی روشن شده با رنگ قرمز BYD خبر از یک خودرو برقی می‌دهد. وجود چراغ‌هایی با نورپردازی قابل قبول و زیبا در کنار اگزوز‌های دوتایی با ظاهری عضلانی، می‌تواند خبر از سینه پر‌قدرت این خودرو بدهد. در مجموع باید اعتراف کرد که طرح خسته‌کننده و بی‌روح لکسس RX را نمی‌توان بهتر از این به یک طرح خشن و امروزی تبدیل کرد.

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

اما وقتی قدم به داخل کابین تانگ می‌گذاریم، یک دنیای جدید از کیفیت و تکنولوژی را پیش روی خود می‌بینیم. کیفیت چرم و مونتاژ کابین و داشبورد نمونه آزمایش شده کاملا در حد خودرو‌های موجود در بازه حدود 200 میلیون تومان است که با برنامه‌ای که شرکت کارمانیا برای عرضه خودرو‌هایی با‌کیفیت مشابه با نمونه اصلی دارد، می‌توان انتظار داشت این ویژگی‌ها در خودرو‌های عرضه شده در داخل کشورمان نیز دیده شوند. صفحه نمایش بزرگ 12.1 اینچی وسط، اطلاعات کاملا جامعی از وضعیت قسمت‌های مختلف خودرو می‌دهد. همچنین صفحه نمایش پشت فرمان نیز که کاملا دیجیتالی است، اطلاعات زیادی از وضعیت حرکتی، شارژ باتری‌ها، سیستم خنک‌کاری، فشار روغن، نحوه کارکرد موتور‌های الکتریکی و پیشرانه درون‌سوز و... در اختیار راننده می‌گذارد. کیفیت داخل کابین به واقع بالاست و دسته دنده که فقط برای انتخاب جهت حرکت است، طراحی ارگونومیک و زیبایی دارد. صندلی‌ها کاملا راحت هستند و به لطف داشتن تنظیمات و البته 3 حافظه، راحتی خوبی را به همراه دارند. تعداد دکمه‌های موجود در کنسول وسط و بالای آن، تا حدودی زیاد است که این اتفاق را باید در تک دستوری بودن هر کدام از آنها دانست که هر دکمه برای یک فرمان خاص در نظر گرفته شده است. این وضعیت را می‌توان ‌ روی فرمان نیز مشاهده کرد که البته این روش منجر به استفاده راحت‌تر از ادوات و قسمت‌های مختلف می‌شود. فضای داخلی برای هر 4 سرنشین، به لطف وجود اتاق بزرگ و جادار آن، کاملا کافی است و حتی سرنشین‌های عقب نیز با اینکه اتاق حالتی خمیده در این قسمت پیدا می‌کند، ناراحتی نخواهند داشت.

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

ویژگی‌های حرکتی

در پشت فرمان قرار می‌گیریم. وضعیت حرکتی را در حالت HEV می‌گذاریم که خبر از استفاده از تمام قوای موجود در سینه این خودرو می‌دهد. شتاب‌گیری در این حالت باید 4.5 ثانیه شود که البته با وجود بارندگی شدید و وجود میزان زیادی از آب در کف مسیر، باید کمی به این زمان اضافه کنیم. به پدال گاز فشار می‌آوریم و برای رها کردن ترمز آماده می‌شویم. وضعیت خودرو را در زمان رها کردن ترمز فقط می‌توان به یک چیز شبیه دانست و آن هم یک موشک زمینی است!. در شتاب‌گیری به عدد 5.07 ثانیه می‌رسیم که با وجود شرایط خاص مسیر، کاملا راضی‌کننده است. نکته مهم در خصوص این خودرو این است که با داشتن حدود 500 یا 550 اسب بخار که بسته به انتخاب وضعیت حرکتی و کارکرد موتور‌های الکتریکی است، پایداری آن در زمان شتاب‌گیری و همچنین در انجام مانور‌های مختلف واقعا عالی است و بدون اغراق باید آن را در زمره برترین‌ها دانست که البته وجود تایر‌های 18 اینچی میشلن در زیر آن نیز بی‌تاثیر نبود.

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

در عبور از مسیر تست قسمت‌های مختلف مثل سیستم فنربندی و پایداری، تست شتاب‌جانبی و.... کاملا کارکرد سیستم تعلیق و کیفیت خوب مونتاژی بدنه دیده می‌شود. ضمن اینکه در زمان روشن‌بودن ESP و با وجود تایر‌های خوب زیر آن، با وجود بلندشدن جیغ شدید لاستیک‌ها اما امکان سر دادن ته خودرو نبود. ولی نکته‌ای که همه تیم آزمایش به آن تاکید داشتند، کارکرد نسبتا عجیب سیستم ترمز بود. به نحوی که در ابتدای کار کمی برای نگه داشتن این خودرو با وزن 2 تنی آن و شتاب‌گیری بالایش، ضعیف به نظر می‌رسید که با گذشت زمان می‌شد نتایج بهتری در ترمز‌گیری به دست آورد.

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

در زیر آینه‌های این خودرو، عدد 542 دیده می‌شود که حاکی از شتاب 5 ثانیه‌ای آن، 4 چرخ محرک بودنش و مصرف ترکیبی 2 لیتر در 100کیلومتر است. این خودرو همچنین قابلیت پارک با ریموت کنترل را نیز دارد. به این معنی که در پشت ریموت آن، دکمه‌هایی برای حرکت دادن این خودرو به اطراف و پارک‌کردن آن بدون حضور راننده وجود دارد که می‌تواند یک ویژگی جذاب و البته کارآمد در زمان پارک کردن خودرو باشد.

این خودروی هیجان‌انگیز چینی در ایران چقدر موفق خواهد بود؟

جمع‌بندی

شاید قابل هضم نباشد که برای خرید یک خودرو چینی، مبلغ 200 میلیون تومان هزینه کنیم. اما اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن نام و نشان این خودرو، ویژگی‌های فنی و امکانات آن که مثل سقف پانورامیک، دوربین 360، ریموت کنترل برای پارک کردن آن، کیفیت خوب مونتاژ بدنه و داخل کابین، شتاب‌گیری بسیار عالی و از همه مهم‌تر، برقی بودن این خودرو را در برابر رقبایش در نظر بگیریم، می‌توان امید زیادی به موفقیت آن داشت. فراموش نکنیم که برای خرید یک خودرو با قسمتی از این ویژگی‌ها که فقط نام و نشانی یک شرکت کره‌ای و یا ژاپنی ‌روی آن دیده شود، باید چندین برابر بیشتر هزینه کرد.بی وای دی تانگ احتمالا تابستان سال آینده وارد کشورمان خواهد شد.

منبع:عصر خودرو



نظرات

  • رضا رضا (12 دی 1395 ساعت 11:09)

    میگن دو دسته آدم همیشه در حال توجیه خودشون و دیگران هستند:
    یک دسته اونایی که گوشی چینی میخرن
    یک دسته هم اونایی که ماشین چینی میخرن

  • حامد حامد (12 دی 1395 ساعت 11:02)

    تمام این ماشین های چینی رو باید از این مملکت جمع کرد. سطح ما خیلی بالاتر از این ماشینهاست. چینی ها به لحاظ IQ بسیار ضعیف هستند، اینها نه تنها صاحب تکنولوژی نیستند بلکه کپی کارانی قهار هستند

  • مصطفی از یزد مصطفی از یزد (11 دی 1395 ساعت 11:20)

    ما نباید به محصولات دیگر کشورها توهین یا بی احترامی کنیم اگر کسی می گه که پراید 111 رو با هی چیز عوض نمی کنه یا کس دیگر می گه من از جک-5 خیلی راضی هستم نظرشونو گفتن اصلا ایرادی نداره بجای گله کردن از بی کیفیتی محصول بیایید خوروسازمونو تشویق کنیم که کیفیت محصول تو داخل رو بالا ببره

  • mr mr (9 دی 1395 ساعت 17:32)

    من ک ماشین جک جی 5 دارم از کیفیت و نرمیش راضیم.
    کاملا از ماشینای قبلیم مثل پارس و 206 یک سر و گردن سرتره و همین طور حتی از سراتو کیا نرم تره و خواهش می کنم از دوستان که تا زمانیکه سوار یک ماشین نشدن و تست نکردن فتوا و نظر ندن.

  • هادی هادی (9 دی 1395 ساعت 07:46)

    اولا"نسبت به ماشینهای ایرانی که خییییییلی بهتره.دوما" از لحاظ مقایسه قیمت هم خیلی با صرفه است.سوما" هر روز که میگذره داره کیفیت ماشیناش بهتر میشه. با همین سه تا دلیل میتونه براحتی بازار رو دست بگیره. البته اگر دلالان بزارن..

  • حسین حسین (9 دی 1395 ساعت 02:16)

    امیدوارم ایرانی یک روز متوجه بشه و ارزش خودشو بدونه . چین برای امریکا هم ماشین تولید میکنه؟

  • احمد احمد (9 دی 1395 ساعت 01:45)

    همیشه برام سوال بوده اینا که 200 میلیون پول ماشین میدن چرا خسیسیشون میاد یه لامپ 1000 تومنی که سوخته رو عوض کنن؟
    200 میلیون آقا؟

  • سیاوش سیاوش (8 دی 1395 ساعت 23:36)

    زمان نه چندان دور ،کادیلاک و شورلت و بنز تو ایران مونتاژ میشد و حالا به لطف دلالان دولتی خودروهایی که حتی اسمشونم به گوشمون تا حالا نخورده.....،مطمعن باشید پشت تولید و عرضه این خودروها ،پورسانت و سود های کلانی هست که مال از ما بهترونه....

  • محمد محمد (8 دی 1395 ساعت 22:43)

    من ک الان جک جی 5 خریدم و کیفیت و نرمی همه چیزش راضیم و از اینکه انقدر احمق بودم ک قبلن پژو و آت و آشغالای دیگه رو سوار میشدم حرصم در میاد.

  • هموطن  ناراضی و متضرر هموطن ناراضی و متضرر (8 دی 1395 ساعت 21:58)

    *********سر مدیرا خودر مونتاژ داخلی که با این همه سابقه عقبگرد کرده اند و پر ادعا هم خستند و همبشه به جای کیفیت فکر افزایش قیمتند، ******************

  • علی علی (8 دی 1395 ساعت 18:47)

    کسی که دویست میلیون پول بی زبان بده به این ماشین باید خودشه به روانپزشک نشون بده
    بابا با این پول یه شاسی بلند کره ای میتونی بخری و چند سال لذت ببری ازش نه اینکه همش نگران باشی الانه که یه جاش در بده

  • علی علی (8 دی 1395 ساعت 17:21)

    باورکن پراید111 رو باهیچ چیز عوض نمیکنم

  • ایمان ایمان (8 دی 1395 ساعت 17:16)

    چقدر بد بخت شدیم.زمانی بهترین خودروهای دنیا رو تولید و استفاده میکردیم حالا برای قوطی کبریت های چینی تبلیغات میکنیم.من لوازم یدکی فروشم.بدترین چیز این ماشین ها خدمات ضعیف و کمبود قطعات آنهاست.تو جاده خراب بشه دخلت اومده.از من به شما نصیحت نه ماشین چینی و نه خودروی ایرانی 93 به بالا.چون متاسفانه چینی و آشغال هستند

  • حسین حسین (8 دی 1395 ساعت 16:36)

    خیلی از افراد، این اتوموبیل و اتوموبیل های دیگر چینی را صرفا به خاطر چینی بودن نقد می کنند نه از لحاظ فنی. بسیاری از محصولات شرکتهای معتبر و خوشنام جهان از لحاظ فنی فاجعه بار بوده اند. محصولات متعدد شرکت فولکس واگن آلمان به علت دستکاری و تقلب در تست آلایندگی، گوشی نوت 7 و لباسشویی سامسونگ کره جنوبی که باعث انفجار و آسیب دیدگی افراد شد، اشکال در سیستم ایربگ بسیاری از اتوموبیل های مطرح جهان و فراخوان و موارد بسیار دیگر از جمله ممنوع شدن فروش مدلهایی از بی ام و، پورشه و نیسان در کره جنوبی بدلیل خطاهای فنی و آلایندگی غیرمجاز (http://www.yjc.ir/fa/news/5879512/ممنوعیت-فروش-بی‌‌-ام‌-و-پورشه-و-نیسان-در-کره-جنوبی)
    بنابراین به صرف تمرکز بر نام کشور سازنده نه میتوان بطور مطلق گفت آن محصول عالی است و یا بی ارزش. تجربه تاریخی موید این مطلب است.

  • محمد محمد (8 دی 1395 ساعت 15:09)

    کپی پورشه ماکان هست. حتی با تمام جزئیات !!! و سر سوزنی در ظاهر با هم فرق ندارند. این اوج هنر کپی کردن چینی ها هست.

  • pride pride (8 دی 1395 ساعت 14:10)

    چین قشنگ داره ماشیناشو تو ایران تست میکنه. ایمنی، طراحی، کیفیت و ....
    موش آزمایشگاهی خوبی هستیم. دمشون گرم جای خوبی پیدا کردن.
    کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
    چین - کره
    200 میلیون - 190 میلیون
    همین ماشین چینی - هیوندای سانتافه
    قضاوت با خودتون

  • sd@fd.lk sd@fd.lk (8 دی 1395 ساعت 13:43)

    احمقه هرکس دویست میلیون بده به این!

  • بهنام بهنام (8 دی 1395 ساعت 13:34)

    دویستو میدم اسپورتیج میخرم تازه کسی هم به ریشم نمی خنده.

  • asredade asredade (8 دی 1395 ساعت 13:28)

    والا هر ماشین چینی که وارد میشه اولش با سرو صدا میاد بعد مدتی اروم سایلنت میشه .کجا دیدی کسی از مرغوبیت ماشینای چینی حرفی بزنه.

  • abbas abbas (8 دی 1395 ساعت 12:36)

    48000$ بیاد تو ایران میشه ۴۰۰ میلیون!!!