1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رقیب BMW X6 پدیدار شد

رقیب BMW X6 پدیدار شد

9 دی 1393
  • 3

پس از آنکه BMW X6 نزدیک به هفت سال بدون هیچ رقیبی توانست تمام رکوردهای فروش بازار را در کلاس خودروهای کراس اوور کوپه به نام خود رقم بزند، مرسدس بالاخره تصمیم گرفت تا با ارایه محصولی به رقابت BMW، رقیب دیرینه خود بپردازد. مرسدس بنز GLE کوپه که همانند ب ام و X6 ترکیب ی از کلاس خودروهای کوپه و شاسی بلند-کراس اوور است با ظاهری مطابق با زبان جدید طراحی مرسدس در محصولات اسپرت خود قرار است از همان ابتدا با طیفی وسیعی از پیشرانه های دیزلی و بنزینی با قدرت 258 تا 367 اسب بخار روانه بازار شود. قدرتمندترین مدل این خودرو در زمان عرضه اولیه آن، مدل GLE 450 AMG خواهد بود که اولین نماینده نسل جدید محصولات مرسدس AMG نیز به شمار میرود.

 رقیب BMW X6 پدیدار شد

مرسدس بنز GLE 450 AMG در کنار انبوهی از تجهیزات رفاهی و ایمنی از جمله سیستم کنترل دینامیک فرمان پذیری (DYNAMIC SELECT)، سیستم تطبیق سیستم تعلیق بر اساس زاویه فرمان (Sports Direct-Steer) و دیگر سیستم های کمکی راننده متداول در محصولات بنز، به صورت استاندارد با گیربکس پیشرفته 9 دنده اتوماتیک G9 ترونیک و سیستم چهارچرخ متحرک 4MATIC عرضه خواهد شد. مرسدس GLE آخرین دست پرورده کوپه مرسدس بنز به شمار میرود که قرار است از سال آینده به خانواده خودروهای کوپه این خودروساز اشتوتگاردی شامل کوپه های دو در کلاسیک C، E و S ‌کلاس و همچنین مدل های مدرن چهار در کوپه CLS و CLE بپیوندد . حال باید دید که GLE کوپه تا چه میزان میتواند در مقابل مدل بسیار موفق BMW X6 که طی سالهای گذشته یکه تاز کلاس خودروهای شاسی بلند کوپه بوده است عرض اندام کند. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این محصول جدید مرسدس بنز خواهیم پرداخت.

طراحی

مرسدس بنز در طول 130 سال گذشته با اعمال دو اصل احساس و دقت بالا در طراحی محصولات، توانسته یکی از خلاق ترین و نوآورترین شرکت های خودروسازی در تولید محصولات جدید باشد، موضوعی که در خانواده محصولات جدید این خودروساز به چشم می خورد و GLE کوپه جدید نیز از آنها مستثنا نیست. همانطور که اشاره شد GLE کوپه همانند BMW ایکس6 با تلفیق دو کلاس متفاوت سعی در ارایه ایده ای نو دارد. در طراحی این خودرو سعی شده تا خطوط تیز و خشن مختص مدل های اسپرت بنز، تلفیقی هماهنگ و منطقی با سطوح محدب و روان خودروهای لوکس این خودروساز اشتوتگارتی داشته باشند. از جمله برجسته ترین موارد در طراحی این خودرو که یادآور یک شاسی بلند هستند می توان به گلگیرهای عضلانی و برجسته، شعاع بزرگ گلگیرها برای در بر گرفتن چرخ های غول پیکر یک شاسی بلند، رینگ ها و لاستیک‌های 22 اینچی، خط کمربندی بلند و البته از همه مهمتر فاصله زیاد از سطح زمین اشاره کرد.

 رقیب BMW X6 پدیدار شد

در سوی دیگر جلوپنجره بزرگ و کشیده عمودی که نشان سه پره مرسدس همانند مدل های اسپرت این خودروساز در مرکز آن قرار گرفته است، چراغ های جلو تمام LED طراحی شده به صورت سه بعدی، پوزه های کوتاه خودرو و کاپوت کشیده و با شیب رو به جلو به همراه خطوط برجسته بنز روی آن، از جمله مواردی هستند که هویت GLE را به عنوان یک خودروی کوپه و البته از خانواده خودروهای اسپرت این شرکت مشخص می سازند. یکی دیگر از موارد قابل ذکر در طراحی این خودرو نمای بخش عقب آن است که از کلاس S کوپه جدید الهام گرفته شده است. چراغ های کشیده سه بعدی عقب که به شکل نوار باریکی هستند، نوار کرومی کشیده شده در بالای آنها، زیرسپری کرومی با خروجی های اگزوز دوبل نصب شده در داخل آن و انتقال جای پلاک خودرو از در صندوق عقب به سپر عقب از جمله موارد قابل ذکر در مورد طراحی بخش عقب این خودرو هستند. همچنین گرد شدن بخش بالایی شیشه عقب یکی از سنت های طراحی مرسدس بنز در خودروهای کوپه اش است که در این خودرو نیز می توان آن را مشاهده کرد. از دیگر نکات قابل توجه در مورد این خودرو باید به کار رفتن تکنولوژی LED در تمام چراغ های آن شامل چراغ های جلو، عقب، چراغ های روشنایی در روز و همچنین چراغ سوم ترمز در عقب اشاره کرد.

به محض ورود به این خودرو، صندلی های اسپرت جذاب آن، فرمان کوچک سه پره اسپرت و سیستم های چند رسانه ای و اطلاع رسانی آشنا از کلاس های سی، ایی و اس اولین مواردی هستند که نظر شما را جلب می کنند. صفحه نمایش بزرگ نصب شده در بالای کنسول وسط داشبورد که حالتی شناور دارد، دریچه های کرومی رنگ ورودی هوا، اهرم کنترل کننده سیستم چند رسانه ای COMAND با صفحه لمسی نصب شده در بالای آن برای فراهم آوردن بالاترین ارگونومی، چرم طبیعی دست دوز به کار رفته در سرتاسر اتاق و سیستم صوتی قدرتمند با هشت بلندگو و امکان تعویض 20 دیسک فشرده به صورت همزمان از جمله دیگر تجهیزات داخل اتاق هستند. علاوه بر این، مدل GLE 450 AMG از صندلیهای اسپرت AMG با چرم ناپای مشکی رنگ، فرمان اسپرت AMG با طرح سه پره و همچنین پدال های صیقل کاری شده استیل بهره می برد. همچنین می توان یکی از دو نوع تزیینات داخلی الیاف کربن AMG یا چوب پیانوی AMG را نیز برای این مدل سفارش داد تا زیبایی فضای داخلی دوچندان شود.

 رقیب BMW X6 پدیدار شد

پیشرانه ها و مدل ها

در کنار ظاهر زیبا، سیستم تعلیق قدرتمند و سیستم های کمکی راننده به عاریت گرفته شده از کلاس های سی، ایی و اس، این امکان را فراهم کرده است تا GLE کوپه را با پیشرانه های دیزلی و بنزینی مختلف سفارش داد. مدل GLE D350 از یک پیشرانه دیزلی به قدرت 258 اسب بخار بهره میبرد و توانایی تولید بیشترین گشتاور 620 نیوتن متر را از دور موتور 1600 دور در دقیقه دارد. مدل GLE 4MATIC 400 از پیشرانه جدید شش سیلندر خورجینی (V6) دوتوربو بهره میبرد که بیشترین قدرت 333 اسب بخار و بیشترین گشتاور 480 نیوتن متر را از دور موتور 1400 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد. هر دو این مدل ها از رینگ های 20 اینچی آلیاژی سبک وزن با طرحی 10پره بهره می برند که با لاستیک‌های 275.50R20 روکش شده اند. البته بنز برای آن دسته از مشتریانی که به دنبال ظاهری اسپرت تر هستند امکان سفارش رینگ های 21 و 22 اینچی با لاستیک‌های پهن تر را نیز فراهم آورده است که البته رینگ های 22 اینچی تنها با سیستم تعلیق بادی ایرماتیک پلاس قابل سفارش هستند. برخی از سیستم های ایمنی و کمکی راننده استاندارد بر روی مدل های مختلف GLE کوپه عبارتند از:

سیستم کنترل فرمان پذیری DYNAMIC SELECT، سیستم باز و بسته کردن برقی در صندوق عقب موسوم به ایزیپک، دوربین عقب با خطوط راهنما در صفحه نمایشگر، سیستم کمکی ESP Curve Dynamic، سیستم کمکی Crosswind که با شناسایی جریان های باد شدید ناگهانی وارده به خودروی شما از کنار ( مانند مواقعی که در جاده از یک کامیون سبقت میگیرد و پس از عبور از آن با فشار جریان باد از کنار خودرو روبه رو می شوید) با اعمال ترمز به چرخ های مربوطه مانع انحراف خودرو می شود، سیستم هشدار دهنده و ممانعت کننده از تصادفات موسوم به سامانه کمکی پیشگیری از تصادف و همچنین سیستم کمکی ترمز یا BAS Plus که این سیستم را میتوان به صورت سفارشی با سیستم کمکی ترمزگیری در صورت شناسایی ترافیک عبوری بر روی این خودرو نصب کرد.

 رقیب BMW X6 پدیدار شد

اسپرت ترین مدل این خودرو در زمان عرضه اولیه آن مدل GLE 450 AMG خواهد بود که با بهره مندی از پیشرانه شش سیلندر خورجینی دوتوربو مرسدس- AMG توانایی تولید بیشترین قدرت خروجی 367 اسب بخار و بیشترین گشتاور 520 نیوتن متر را از همان دور موتور اولیه 1400 دور در دقیقه دارد. این مدل همچنین از حالت اسپرت پلاس گیربکس نیز بهره میبرد تا در مواقع لازم، خوی اسپرت و پر قدرت خود را بیش از پیش بتواند به نمایش بگذارد. همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد GLE 450 AMG اولین سری از خودروهای جدید AMG خواهد بود که روانه بازار میشود و همچنین تنها مدلی از GLE کوپه است که در بازار کشور آمریکا به فروش خواهد رسید. تجهیزات استاندارد این مدل در مقایسه با دیگر مدل های GLE کوپه شامل فهرست بلند بالاتری میشود که از جمله آنها می توان به کیت بدنه AMG شامل ابرویی های AMG در جلو و عقب، اسپویلر عقب به رنگ بدنه و رینگ های 21 اینچی آلیاژی سبک وزن AMG با طرح پنج پره دوبل و لاستیک‌های 275/45R21 در جلو و 315/40R21 در عقب، مجموعه ایرماتیک شامل سیستم تعلیق بادی و سیستم جذب ضربه با ضریب تغییر نامحدود ( سیستم ADS Plus ) که قابلیت کنترل ارتفاع خودرو و همچنین کم کردن اتوماتیک ارتفاع را در سرعت های بالا دارد اشاره کرد. برای این مدل همچنین می توان رینگ های 22 اینچی پنج پره AMG را با لاستیک‌های 285/40R22 در جلو و 325/35R22 در عقب سفارش داد.

همانطور که پیشتر نیز بیان شد تمام این مدل های این خودرو به صورت استاندارد با گیربکس 9 دنده اتوماتیک جدید بنز و البته سیستم چهار چرخ متحرک فورماتیک عرضه خواهند شد. این گیربکس جدید که بر اساس حالت رانندگی انتخاب شده در سیستم کنترل دینامیک فرمان پذیری مرسدس بنز یعنی DYNAMIC SELECT سرعت تعویض و دور موتور تعویض دنده ها را تغییر میدهد، در کاهش مصرف سوخت خودرو نیز نقش بسزایی دارد. دو حالت اسپرت و اسپرت پلاس این گیربکس 9 دنده نیز در تلفیق با سیستم های کمکی ASR، ESP و همچنین سیستم کنترل هرزگردی 4ETS شتاب گیری و کشش بیشتری را در اختیار راننده قرار می دهند. سیستم چهار چرخ متحرک معروف بنز نیز در مدل های GLE 350D و GLE 400 ، توزیع گشتاوری به نسبت 50 به 50 را بین محورهای جلو و عقب انجام میدهد. این نسبت توزیع در مدل GLE 450 AMG برای افزایش قابلیت های اسپرتی و بهبود دینامیک سواری به صورت 40 به 60 بین دو محور جلو و عقب است.

 رقیب BMW X6 پدیدار شد

انبوهی از تجهیزات رفاهی و ایمنی از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی استاندارد و قابل سفارش بر روی این خودرو میتوان به سیستم دیسترونیک پلاس با سیستم کمکی هدایت فرمان و سیستم پایلوت ایستادن و حرکت، سیستم PRE-SAFE مجهز به تشخیص عابران پیاده، سیستم ترمز کمکی با قابلیت تشخیص و دخالت در صورت تشخیص ترافیک عبوری در اطراف خودرو، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم فعال حرکت بین خطوط، سیستم کمکی پارک کردن مجهز به دوربین 360 درجه و پارکوترونیک، سیستم دید در شب ارتقا داده شده با کمک سیستم نوردهی هوشمند LED (استاندارد بر روی تمام مدلها) ، سیستم گرمایشی و تطبیق شونده برف پاک کن ها موسوم به » کنترل جادویی دید « که در شرایط نامطلوب آب و هوایی دید راننده را بهبود می بخشد و سقف پانوراما اشاره کرد. به علاوه برای اولین بار در این کلاس از خودروهای سواری، مرسدس بنز بر روی GLE کوپه سیستم تمام برقی اتصال به تریلر و یدک کشی که مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی حمل تریلر است را نصب کرده است. لازم به ذکر است که این خودرو قابلیت یدک کشی تا 3500 کیلوگرم را دارد.

 رقیب BMW X6 پدیدار شد

فضای داخلی GLE کوپه یکی از جادارترین و بزرگترین فضاها در این کلاس به شمار میرود که قابلیت سوار کردن پنج سرنشین را به راحتی دارد. صندلی عقب نیمکت مانند این خودرو پهن ترین در کلاس خودروهای کوپه به شمار می رود و GLE کوپه با بهره مندی از بیشترین فضای باری به حجم 1650 لیتر رکورد دار داشتن بیشترین حجم صندوق بار نیز در کلاس خودروهای کوپه به شمار می رود. این خودرو را می توان به صورت سفارشی با آخرین نسل سیستم چند رسانه ای و ارتباطی آنلاین مرسدس موسوم به COMAND با صفحه نمایشی هشت اینچی خریداری کرد. این سیستم همچنین شامل پخش کننده DVD و سیستم کمکی علائم ترافیکی با قابلیت تشخیص آنها و هشدار دادن مواردی مانند ورود ممنوع و یا حرکت در خالف مسیر است. مرسدس بنز با ارایه GLE کوپه دست به تغییر نام خانواده خودروهای شاسی بلند خود نیز زده است. در واقع شاسی بلندهای مرسدس همگی بر اساس پلاتفرم پنج مدل پایه مرسدس یعنی A، B، C، E وS ساخته و طراحی شده اند. مرسدس بنز از این پس برای نام گذاری تمام خانواده خودروهای شاسی بلند، به احترام قدیمی ترین کلاس بیابانی خود یعنی GKLS، از عبارت GL در ابتدا استفاده خواهد کرد.

حرف G که وابستگی به GKLS بوده و شاسی بلند بودن خودرو را مشخص می سازد و حرف L نیز نمادی است که در طول سال های گذشته همواره در نامگذاری محصولات مختلف مرسدس شاهد آن بوده ایم ( مانند اسال یا سیال ) . بنز عقیده دارد که استفاده از حرف L ضمن آسان کردن یاد سپاری مدلهای مختلف، به ساده کردن تلفظ نام آنها نیز کمک میکند. به هر حال به نظر میرسد که این شرکت با این تغییر شیوه نامگذاری محصولات شاسی بلند خود، قصد مدیریت بهتر آنها و ایجاد نوعی وابستگی و ارتباط بین کلاسهای سواری سدان خود و برادران قدبلندتر آنها را دارد.

 رقیب BMW X6 پدیدار شد

در خاتمه نظر شما را به تغییر نام انواع مدل های شاسی بلند مرسدس بنز و این واقعیت که هر کدام از لحاظ ابعاد و پلتفرم در کدام گروه از کلاس های سواری سدان این شرکت قرار می گیرند جلب میکنیم.

GLA – شاسی بلند در کلاس A GLC – شاسی بلند در کلاس C (نام پیشین GLK) GLE - شاسی بلند در کلاس E (نام پیشین M) GLE کوپه - شاسی بلند در کلاس E کوپه GLS – شاسی بلند در کلاس S (نام پیشین GL) G - بدون تغییر



نظرات

  • آفرین آفرین (10 دی 1393 ساعت 15:36)

    هیچ بحثی نیست فقط تماشا کرد و لذت برد رانندگی اش مال ما نیست

  • محمدماجد محمدماجد (10 دی 1393 ساعت 00:03)

    رقیب که چی بگم اومده غوغا کنه

  • مهرداد سکوت مهرداد سکوت (9 دی 1393 ساعت 21:09)

    واقعا رقیبه