1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و X5 پلاگین

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و X5 پلاگین

28 بهمن 1394
  • 0

در دنیایی که خودروهای شاسی بلند لوکس با ابعاد بزرگ حتی مورد توجه خریدارانی برای مصارف شهری قرار گرفته‌اند، ب‌ام‌و X5 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. زیرا تلفیقی مناسب از بهره وری بالا، امکانات، طراحی و راحتی را فراهم آورده است.

نسخه xDrive40e از بام و X5 یک مدل پلاگین هیبریدی است. بدین مفهوم که علاوه بر قابلیت‌های هیبریدی می‌توان آن را با شارژر الکتریکی خانگی یا غیره هم شارژ نمود. این ویژگی برای یک خودروی SUV مخصوصاً در زمانی که در شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار راهگشا خواهد بود.

بیشتر صاحبان X5 روزانه کمتر از 30.6 کیلومتر مسافت را به صورت میانگین طی می‌کنند. بدین ترتیب مزایای یک خودروی پلاگین هیبریدی می‌تواند به خوبی خود را نمایش بگذارد. این استدلالی است که می‌توان برای خرید xDrive40e ارائه نمود.

نیرو بخش این خودرو یک موتور چهار سیلندر بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژر است که 245 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. بعلاوه یک موتور الکتریکی 113 اسبی نیز به کمک آن می‌آید. البته مجموع نیروی دریافتی از این دو پیشرانه در حالت هیبریدی از 313 اسب بخار فراتر نمی‌رود. برای باتری‌ها نیز از نوع لیتیوم یون 9 کیلووات ساعتی استفاده شده که در قسمت زیرین فضای بار جاسازی شده‌اند. البته با تکیه بر انرژی باتری‌ها و در رانندگی تمام الکتریکی، تنها می‌توان نزدیک 31 کیلومتر مسافت را طی نمود. در این حالت سرعت از 121 کیلومتر بر ساعت نیز فراتر نمی‌رود.

شارژ باتری با استفاده از پریز برق خانگی در 3 ساعت و 50 دقیقه انجام می‌شود. اگر از شارژر خانگی وال باکس BMW استفاده کنید، این زمان به 2 ساعت و 45 دقیقه کاهش می یابد.

شتاب صفر تا صد این خودرو 6.8 ثانیه است و نهایت سرعت آن به صورت الکترونیکی به 209 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. این در حالی است که مصرف سوخت آن 3.3 لیتر در صد کیلومتر بوده و میزان آلایندگی آن نیز تنها 77 گرم CO2 در هر کیلومتر می‌باشد.

برای انتقال نیرو از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک استفاده می‌شود که با کمک سیستم xDrive AWD نیرو را به صورت دائمی به هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

سوئیچ بین موتور الکتریکی و بنزینی به آرامی و بدون صدا و لرزش صورت می‌گیرد. در سرعت‌های پایین تنها موتور الکتریکی در مدار است اما در سرعت‌های بالاتر از 71 کیلومتر بر ساعت، موتور بنزینی هم وارد مدار می‌شود.

بام و X5 به عنوان یک SUV فول سایز با دینامیک عالی توانایی‌های خوبی در عبور از پیچ‌های جاده دارد. در مورد این خودروی 313 اسبی نیز می‌توان گفت که افزودن یک موتور الکتریکی به آن هرچند برای مسافت‌های طولانی درنظر گرفته نشده اما در استفاده روزمره می‌توان بسیار راهگشا باشد.

منبع پدال


نظرات