1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. موتور جدید 6 سیلندر بی ام و با فناوری های بیشتر

موتور جدید 6 سیلندر بی ام و با فناوری های بیشتر

14 بهمن 1394
  • 0

با کسب 32 جایزه از سال 1995، ب‌ام‌و رکورد جدیدی را در قرار گرفتن در بین 10 موتور برتر دنیا در سال 2016 ثبت کرد. پیشرانه ب‌ام‌و از ماژول دینامیکی متفاوت که پربازده است و بر روی خانواده 3، 4 و 6 سیلندر تعبیه شده، استفاده می‌کند. در واقع این موتور را می‌توان یک نسخه ارتقاء یافته مدل‌های N54 و N55 دانست که هر دو آن‌ها در سال گذشته برنده جایزه شدند.

موتور N55 شرکت BMW در نوع خود پیشرانه‌ای افسانه‌ای تلقی می‌شد، همچنین این موتور یکی از بهترین موتورهای احتراقی موجود در بازار بود. N55 یک پیشرانه قدرتمند و خوش‌صدا بود. در واقع تمام چیزهایی که هرکسی از یک موتور شش سیلندر انتظار دارد را می‌توانست برآورده کند. ولی مانند هر محصولی، زمان بازنشستگی موتور N55 کم‌کم فرا رسیده و ممکن است به‌طور کامل به فراموشی سپرده شود.

مانند N55، موتور B58 نیز یک موتور 3 لیتری است (که به‌طور دقیق 2.998 لیتر می‌باشد) و از یک توربوشارژر دوقلو استفاده می‌کند. البته موتور B58 از افزایش 6 درصدی در سایز پره‌های توربوشارژر و 10 درصدی در قطر پره‌های کمپرسور بهره می‌برد که نتیجه آن افزایش 20 درصدی فشار تقویتی ورودی موتور احتراقی است. این موتور از تکنولوژی‌های مشابه N55 استفاده کرده است به طور مثال تزریق مستقیم سوخت، سیستم الکترونیکی سوپاپ و تایمینگ مجزای میل‌سوپاپ‌ها. موتور جدید 20 اسب بخار قدرت و 41 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور N55 تولید می‌کند. این پیشرانه در مدل 340i باعث شتاب صفر تا 96 در 4.6 ثانیه می‌شود.

در موتور B58 بلوک سیلندر و سرسیلندر به طور کامل بازطراحی شده به‌طوری‌که به طول محفظه احتراق 5 میلی‌متر و به قطر پیستون 2 میلی‌متر افزوده شده است که تمامی این موارد به افزایش نسبت تراکم می‌انجامد.

شرکت ب‌ام‌و بر روی سیستم مدیریت حرارت در B58 تلاش فراوان کرده است. این موتور از مخلوط آب با هوا به‌عنوان خنک‌کننده در هوای ورودی استفاده می‌کند که موجب تغییر در حجم هوای ورودی می‌شود و تأثیر دوچندانی بر بهبود عملکرد موتور احتراقی، در عین مدیریت دمای ورودی، دارد. در این موتور از فناوری پیشرفته دیگری استفاده شده است که سیستم کپسوله کردن هوای درون موتور نام دارد. این سیستم اجازه می‌دهد تا موتور قسمت اعظمی از گرمای خود را در 36 ساعت آینده حفظ کند تا به کاهش آلایندگی، خوردگی و سایش در موتور در حین استارت کمک کند. این فناوری به طور ویژه در مناطقی که هوای سردی در آنجا قالب است بسیار کارآمد ارزیابی می‌شود.

موتور B58 با ابزارهای متفاوتی برای بهبود مصرف سوخت سر و کار دارد که شامل ترمزهای بازیاب انرژی، سیستم خاموش/ روشن شدن موتور و Coasting، پمپ روغن الکترونیکی برای پمپ مواد خنک‌کننده و سیستم فرمان الکترومکانیکی است. سیستم فرمان الکترومکانیکی در زمانی که خودرو در حال حرکت بر روی خط مستقیم است از انرژی الکتریکی استفاده نمی‌کند و این عمل موجب کمتر شدن دخالت انرژی الکتریکی برای کمک به سیستم فرمان می‌شود. مصرف سوخت این موتور 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر گزارش شده است. این موتور قرار است بر روی خودروهای سری پنج سال 2017 تعبیه شود.

 موتور جدید 6 سیلندر بی ام و با فناوری های بیشتر

 موتور جدید 6 سیلندر بی ام و با فناوری های بیشتر

 موتور جدید 6 سیلندر بی ام و با فناوری های بیشتر

 موتور جدید 6 سیلندر بی ام و با فناوری های بیشتر

منبع پدال


نظرات