1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. سرنوشت BMW در ایران چگونه خواهد شد؟

سرنوشت BMW در ایران چگونه خواهد شد؟

28 آذر 1395
  • 0

چند روز پیش سوال کردیم که آیا بی‌ام‌دبلیو با بازار ایران خداحافظی می‌کند؟ طرح این سوال به این خاطر بود که دستورالعمل جدید واردات توسط وزارت صمت، ممنوعیت ورود خودروهای با حجم بیش از 2500 سی‌سی و عدم شماره‌گذاری خودروهای مونتاژ آمریکا، عرصه را برای ورود برخی برندها ازجمله بی‌ام‌دبلیو تنگ کرده است.

 آخرین تلاش‌ها برای نجات برند BMW در ایران

پرشیاخودرو که به دنبال اخذ نمایندگی مستقیم از آلمان است، چند وقت پیش به دلیل سفر نمایندگان بی‌ام‌دبلیو به ایران ناچار شد تابلوهای مربوط به این برند را از روی سر در شرکت پایین بیاورد تا وارد دعوای حقوقی با شرکت مادر نشود. از طرفی موجودی مدل‌های قابل‌عرضه در این شرکت کاهش یافته است به طوری که محدودیت‌های قانونی فعلا اجازه بالا بردن تیراژ واردات و عرضه را به پرشیاخودرو نمی‌دهد.

شاسی‌بلندهای «ایکس 5»و «ایکس 6»بی‌ام‌دبلیو به دلیل داشتن حجم موتور بالای 2500 سی‌سی اجازه ورود ندارند. بی‌ام‌دبلیو‌های «ایکس 4»نیز به‌خاطر مونتاژ در آمریکا در ایران پلاک نمی‌شوند. شاسی‌بلند «ایکس 3»نیز که تا چند وقت دیگر باید اتاق آن تغییر کند، در آمریکا تولید می‌شود و احتمالا به استناد قانون ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای ساخت ایالات متحده، به سرنوشت «ایکس 4»دچار شده و در ایران پلاک نخواهد شد. از سری هفت سدان بی‌ام‌دبلیو نیز مدت‌ها پیش تنها یک دستگاه وارد شده و در پرشیاخودرو موجود است. سری پنج سدان هم برای تحویل فوری چندان وجود ندارد و خبر دیگر اینکه واردات سری دو جدید بی‌ام‌دبلیو نیز که جشن تولید و عرضه آن همزمان با آلمان در پرشیاخودرو برگزار شد، پیگیری نشد به طوری که طی چند ماه اخیر فقط حدود 50دستگاه از آن به کشور آمده است.در نهایت تعدادی مدل کانورتیبل بی‌ام‌دبلیو در کنار هفت مدل «ایکس 1»در پرشیاخودرو موجود است که مشتریان می‌توانند نسبت به خرید آنها اقدام کنند. حال مدیران ارشد شرکت پرشیاخودرو که معمولا به سکوت خبری علاقه بیشتری دارند در اقدامی غیرمنتظره ضمن دعوت از خبرنگاران به آنها گفتند که برنامه این شرکت برای واردات بی‌ام‌دبلیو امسال جمعا 1200 دستگاه بوده که بیش از 90درصد آن محقق شده است.

این تعداد در حالی اعلام می‌شود که فروش کمتر از یک‌هزار دستگاه بی‌ام‌دبلیو در سال گذشته توسط پرشیاخودرو رقم مورد رضایت کمپانی مادر برای اعطای نمایندگی نبوده است. حال باید دید وعده‌های اعلام‌شده از سوی مدیران بازاریابی و فروش این شرکت یعنی از موفقیت برای اخذ نمایندگی تا تولید مدل‌های این برند در شیراز و افزایش واردات تا چه اندازه در آینده محقق خواهد شد؟

تغییر خط تولید قطعات پرشیا برای تولید بی‌ام‌دبلیو

مدیرارشد فروش شرکت پرشیاخودرو، نماینده بی‌ام‌دبلیو در ایران با اشاره به تحقق 96درصدی اهداف فروش این شرکت در سال جاری از مذاکره با شرکت خودروسازی بی‌ام‌دبلیو برای تولید ۴ مدل سواری در ایران خبر داد و گفت: «در صورت نهایی شدن مذاکرات، آلمانی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد.» پیام صالحی با اشاره الزام به تولید محصول از سوی وزارت صمت برای واردکنندگان خودرو در کشور افزود: «در این زمینه در حال مذاکره با شرکت بی‌ام‌دبلیو مادر هستیم تا تولید 4 مدل خودرو را در ایران داشته باشیم. مطالعات اولیه و همچنین مطالعات فنی و اقتصادی را به شرکت بی‌ام‌دبلیو ارائه کرده‌ایم و منتظر نظر نهایی آنها هستیم.»

وی درباره اینکه آیا پرشیاخودرو دارای خط تولید در ایران است، تاکید کرد: «شرکت پرشیا‌خودرو متعلق به گروه فرزانگان است که بیش از 20 سال سابقه قطعه سازی دارد و از تامین‌کنندگان اصلی سایپا و ایران‌خودرو به حساب می‌آید.»

وی با اشاره به اینکه خط تولید قطعات پژو پارس را در شیراز داریم و در صورت تصمیم شرکت بی‌ام‌دبلیو در ایران از این خط تولید استفاده خواهیم کرد، افزود: «به نظر می‌رسد از زمان تصمیم‌گیری به تولید، 6 ماه تا یک‌سال محصول تولید شود. وی در عین حال درخصوص الزام ایجاد شده از سوی وزارت صنعت گفت: « تولید برخی خودروها ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد و به همین دلیل امیدواریم الزام وزارت صنعت مشمول خودروهایی که خریدار بیشتری دارند، شود.»

افزایش 2 درصدی

مدیرارشد بازاریابی و فروش پرشیاخودرو همچنین در مورد تاثیر افزایش 5 درصدی عوارض واردات خودرو در لایحه بودجه 96 گفت: «تصویب و عملی شدن این موضوع باعث افزایش حدود 2 درصدی قیمت خودروهای ما خواهد شد.» صالحی در ادامه با اشاره به مصوبه وزارت صنعت برای اعلام نمایندگی‌های شرکت‌های مادر خودروساز خارجی در ایران نیز گفت: «انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و انتخاب ترامپ این مساله را به تعویق انداخته است، زیرا همه امیدوار بودند که دریافت مجوز جدید نمایندگی از شرکت‌های مادر طی 3 تا 6 ماه انجام شود، اما حالا این مساله با تاخیر روبه‌رو شده و ممکن است مهلت تعیین‌‌شده از سوی وزارت صنعت در این زمینه تمدید شود.»

سهم 35 درصدی بی‌ام‌دبلیو

مدیر ارشد بازاریابی و فروش پرشیاخودرو با اشاره به اینکه سهم این شرکت از بازار بی‌ام‌دبلیو در ایران 35 درصد است، خاطرنشان کرد: «واردکنندگان این خودرو گارانتی دو ساله را از شرکت پرشیا خودرو برای مشریان خود خریداری می‌کنند. این در حالی است که گارانتی ارائه‌شده توسط پرشیاخودرو به مشتریان 5 ساله است و در کنار آن سرویس‌های مربوط به اقلام مصرفی خودرو تا دو سال به صورت رایگان انجام می‌شود، به‌طوری که دارنده خودرو فقط هزینه بنزین را پرداخت می‌کند.»

در انتظار تفسیر مجلس

صالحی در مورد اینکه با توجه به ممنوعیت واردات و شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی در ایران تکلیف شماره‌گذاری خودرو «ایکس 4»بی‌ام‌دبلیو چگونه خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: «با توجه به مسائل پیش‌آمده در مورد خودروهای آمریکایی فعلا جلو شماره‌گذاری خودروی «ایکس 4»بی‌ام‌دبلیو گرفته شده است اما باید ببینیم که چه تفسیری از این قانون خواهد شد.» وی در مورد اینکه آیا از این مدل خودرو در گمرک ایران وجود دارد که منتظر ترخیص باشد، اظهار کرد: «تعدادی از این خودروها ترخیص شده، تعدادی در گمرک و تعدادی هم در مبدا آماده ورود به کشور هستند اما در نهایت باید ببینیم دولت و مجلس در این مورد چگونه تصمیم‌گیری خواهند کرد.»

رونمایی از سری 7

صالحی همچنین در مورد مشکل ترخیص خودروهای این شرکت اظهار داشت: «در حال‌حاضر تعدادی خودرو ترخیص و پلاک شده‌اند و تعدادی نیز در گمرک مراحل ترخیص را می‌گذرانند و تعدادی نیز در کشور مبدا مراحل ارسال را طی می‌کنند. تنها مشکل اخذ مجوز برای خودروهایی بود که با کمی تغییرات از سوی کشور مبدا نام خودرو، مثلا از ٤٢٨به ٤٣٠ تغییر کرده بودند که با اخذ مجوز از دولت مشکلی برای واردات این خودروها نیز نداریم.»

وی درخصوص اینکه به چه دلیل پرشیا‌خودرو اقدام به اجرای طرح با فروش؛ شرایط بدون بهره کرد، تصریح کرد: «شرایط فروش اقساطی به استراتژی و موجودی خودروهای شرکت بستگی دارد و دلیل آن رقابت با بازار نبوده است. وی از رونمایی سری 7 بی‌ام‌دبلیو تا پایان سال در ایران خبر داد و گفت: «پرشیاخودرو در راستای بهبود خدمات و اطمینان‌خاطر مشتری اقدام به ارائه خدمات استاندارد می‌کند و مشتری را اصل می‌داند.»

منبع:روزنامه دنیای خودرو



نظرات