1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. انتخاب ب‌ام‌و i8 به عنوان خودروی سال

انتخاب ب‌ام‌و i8 به عنوان خودروی سال

16 آذر 1393
  • 2

مجله و برنامه تلویزیونی معروف تاپ گیر، امسال ب‌ام‌و i8 را به عنوان خودروی برگزیده سال 2015 انتخاب کردند. چارلی ترنر در این مورد نوشته است که ب‌ام‌و i8 نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی و بیانیه ای باشکوه برای آینده هیجان‌انگیز است. ب‌ام‌و i8، یک چشم انداز زیبا از آینده است که اکنون آماده تحویل می‌باشد.

ب‌ام‌و i8 یک خودروی اسپرت هیبریدی با ویژگی‌های منحصر به فرد است. ساخت بدنه و شاسی از فیبر کربن باعث شده تا وزن آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد و وزن اضافه باتری‌های لیتیوم یون جبران گردد. البته ب‌ام‌و برای کاهش هزینه تولید پنل و قطعات فیبر کربنی و انبوه‌سازی آن نیز سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داده است. در نتیجه، برخلاف سوپراسپرتهای بسیار گران قیمت فیبر کربنی، این خودرو قیمتی نزدیک به خودروهای اسپرت دیگر دارد. وزن این کوپه 2+2 نفره به 1490 کیلوگرم می‌رسد.

در زیر کاپوت این خودرو یک موتور سه سیلندر 1.5 لیتری قرار می‌گیرد. در اینجا ممکن است از دیدن چنین موتور کوچکی که برای یک خودروی اسپرت درجه یک انتخاب شده، شوکه شوید. اما همین پیشرانه با کمک توربوشارژر می‌تواند 231 اسب بخار نیرو و 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل می‌شود. همچون سایر خودروهای هیبریدی یا ترکیبی، یک موتور الکتریکی نیز به کمک موتور درون سوز می‌آید. در اینجا موتور الکتریکی نیرویی به اندازه 96 کیلووات یا 131 اسب بخار تولید می‌کند. بدین ترتیب، نیروی مجموع 362 اسب بخار و گشتارو 570 نیوتن متر حاصل می‌گردد.

شتاب صفر تا صد ب‌ام‌و i8 تنها 4.4 ثانیه است. نهایت سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. مصرف سوخت این خودرو هم در هر صد کیلومتر به 2.1 لیتر می‌رسد. البته با تکیه بر باتری‌ها نیز به تنهایی می‌توان تا 37 کیلومتر مسافت را بدون مصرف قطره ای سوخت، طی کرد. با یک باک پر نیز 500 کیلومتر مسافت را می‌توان پیمود.

ب‌ام‌و i8 از طراحی خاص و خارق‌العاده‌ای سود می‌برد. با وجودی که طراحی آن به پای سوپراسپرتهای زیبای ایتالیایی نمی‌رسد، اما تشخص و ابهت خاص خود را دارد. در حالی که چراغ‌های جلوی آن با لامپ‌های LED و کشیدگی مختصر، مشابه سایر خودروهای BMW به نظر می‌رسند و حضور جلوپنجره کلیوی شکل نیز امضای ب‌ام‌و در جلوی آن است، نمای پهلو و پشت آن داستان دیگری دارند و چراغ‌های U شکل عقب، اسپویلرهای باله ای که تا ستون عقب امتداد یافته‌اند و درب‌های پروانه ای آن علاوه بر جذابیت، در بین محصولات BMW متمایز و جدید می‌باشند.

فضای درون کابین نیز بسیار مدرن و آینده‌نگرانه است. گرچه فضای اندکی برای سرنشینان پشتی وجود دارد. بسیاری از قسمت‌ها نظیر داشبورد و کنسول از طراحی و الگوهای سایر محصولات این شرکت تبعیت می‌کنند اما در همین حال همراه با سادگی و مدرنیزاسیون، جلوه بهتری یافته‌اند.

قیمت ب‌ام‌و i8 در انگلستان از 99 هزار پوند شروع می‌شود. در حالی که قیمت آن در بازار آمریکا حدود 135 هزار دلار خواهد بود.

 ب‌ام‌و i8-نمای کلی

 ب‌ام‌و i8-نمای کلی

 ب‌ام‌و i8-نمای کلی

 ب‌ام‌و i8-نمای کلی

 ب‌ام‌و i8-نمای کلی

 ب‌ام‌و i8-نمای کلی

 ب‌ام‌و i8-نمای کلی

 ب‌ام‌و i8-نمای داخل

 ب‌ام‌و i8-نمای داخل

 ب‌ام‌و i8-نمای داخل

 ب‌ام‌و i8-نمای داخل

 ب‌ام‌و i8-نمای داخل



نظرات

  • ادزیو ادزیو (16 آذر 1393 ساعت 15:23)

    عشقست BMW

  • دوج چلنجر دوج چلنجر (16 آذر 1393 ساعت 09:02)

    2.1 لیتر و 362 اسب قدرت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!