1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

19 مرداد 1395
  • 0

عبارت ۹۴Ah درباره ظرفیت باتری های جدیدی میباشد که توسط بی ام و و با همکاری گسترده سامسونگ توسعه داده شده است. این مجموعه جدید باتری که در زیر خودرو قرار داد از نظر ابعاد فرقی با نمونه قبلی نمیکند اما از نظر ظرفیت انرژی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

به گفته بی ام و این باتری ها با ظرفیت ۳۳ کیلو وات ساعت برد i3 را از ۱۱۸ به ۱۹۵ مایل افزایش داده که این مطلب در آزمایشات رسمی در موسسه های اروپایی به اثبات رسیده است. البته بی ام و شرایط خاص و استاندارد حاکم بر این آزمایش ها را نیز خاطرنشان کرد و گفت در شرایط واقعی شهری برد این خودرو تنها به ۱۲۴ مایل خواهد رسید. طبیعی است این برد بسته به شرایط جاده و رانندگی داشته و در هوای سرد و استفاده از گرم کننده ها یا هوای گرم و استفاده از تهویه مطبوع باز هم کاهش می یابد.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

همراه با مجموعه باتری، سیستم شارژ i3 نیز بروز شده است. شارژر مخصوص جریان DC میتواند ظرف ۴۰ دقیقه باتری را به ۸۰ درصد ظرفیت خود برساند. این مقدار شارژ برای طی کردن مسافت ۱۰۰ مایلی کافی است. این میزان شارژ توسط یک شارژر سه فاز قدرتمند ۱۱ کیلو وات ساعتی اعمال میشود که میتوان آن را در پارکینگ نصب کرد.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

باقی بخش های بی ام و i3 چندان تغییری نکرده است. پیشرانه این اتومبیل کماکان موتور الکتریکی است که توسط خود بی ام و تولید شده و بر روی محور عقب نصب میشود. با استفاده از موتور و باتری های ساخت بی ام و، خودروساز باواریا ادعا میکند که i3 به صرفه ترین خودروی تمام الکتریکی بازار بوده و در هر صد کیلومتر تنها ۱۲٫۶ کیلو وات ساعت انرژی مصرف میکند.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

بی ام و i3 یک خودروی کاملا دوست داشتنی است اما خواسته به حقی است که انتظار داشته باشیم بی ام و کمی ابعاد آن را بزرگ تر در نظر میگرفت؛ به ویژه فاصله کم بین دو محور در هنگام رانندگی و در شرایط جاده احساس میشود. برای طولی کمتر از ۴ متر فاصله بین دو محور ۲٫۷۵ متر کاملا قابل قبول است اما اگر این ابعاد افزایش پیدا میکرد بی ام و میتوانست بر دو نقطه ضعف i3 غلبه کند؛ یعنی توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار و دسترسی به صندلی های عقب.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

در جاده های بی کیفیت لرزش در شاسی i3 به وضوح احساس شده و با توجه به فنرهای نسبتا خشک و محکم، این لرزش به اتاق و سرنشینان انتقال پیدا میکند. با افزایش سرعت شدت این لرزش های نیز بیشتر شده و چرخ های ۱۹ اینچی هم کمکی به بهبود اوضاع نمیکنند.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

در نقطه مقابل در جاده ها و بزرگراه های صاف و هموار که عمده مسیرهایی است که انتظار داریم i3 در آنها حرکت کند، سواری آن بسیار نرم و راحت است. در چنین شرایطی است که این خودروی الکتریکی میتواند تمام قابلیت های دینامیکی خود را بروز دهد. i3 حتی در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی یا اکو (که حساسیت گاز کمتر شده و تهویه مطبوع از مدار خارج میشود) نیز از دینامیک و کارایی خوبی برخوردار است اما قطعا در حالت عادی تبدیل به یک اتومبیل چابک میشود. با حرکت تا سرعت ۳۰ مایل شما در محدوده بهینه مصرف انرژی قرار دارید؛ اما از آنجا که سوار یک بی ام و هستید معمولا وسوسه میشوید سرعت خود را به ۵۰ یا ۶۰ مایل برسانید که در آن صورت باز هم مصرف انرژی قابل قبول است. صدای جاده و باد به طرز تحسین برانگیزی عایق بندی شده است که در این میان تاثیر تایرهای باریک تر را نیز نباید فراموش کرد.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

یکی از نقاط قوت بزرگ i3 توانایی بالای آن در بازیافت انرژی در هنگام ترمز و کند شدن حرکت است. در این هنگام با استفاده از اثر ترمزگیری و انرژی حاصله، موتورها تبدیل به ژنراتور شده و باتری را شارژ میکنند. بنابراین وقتی به چراغ قرمز برخورد کردید ناراحت نشده و به طور کامل ترمز کنید.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

به عنوان یک خودرو، i3 ارتباط بسیاری خوبی با راننده برقرار میکند. موقعیت مناسبت صندلی راننده، سقف و شیشه های پانورامیک که دید بسیار خوبی بدست میدهد و نبود رابط های مکانیکی دست و پاگیر، به راننده کمک میکند که تمرکز خود را بر ترافیک شهری حفظ کرده یا از مناظر جاده لذت بیشتری ببرد. آزمایش انجام شده در جاده های برون شهری سرسبز جنوب آلمان و اتوبان های بزرگ و پهن این کشور صورت گرفت و در هر دو حالت رانندگی نرم و جذاب i3 قابل ذکر بود.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

بی ام و i3 94Ah یک اتومبیل ارزان محسوب نمیشود. قیمت پایه این خودرو ۲۷۸۳۰ پوند میباشد. اگر تمایل به نصب یک موتور دو سیلندر بنزینی جهت افزایش مسافت طی شده دارید این قیمت به ۳۰۹۸۰ پوند افزایش خواهد یافت. نمونه اخیر با باک پر (که تنها به دو گالن نیاز دارد) و شارژ کامل باتری میتواند مسافت واقعی ۲۱۷ مایل را طی کند. اگر شما در حال حاضر صاحب یک دستگاه i3 هستید با پرداخت ۶ هزار پوند میتوانید آن را به نسخه ۹۴Ah ارتقا دهید. با این حال این قیمت شامل شارژر ارتقا یافته آن نخواهد شد.

 بررسی هیبریدی کوچک ب ام و

به هر حال i3 با مجموعه جدید باتری و موتور الکتریکی که در تمام شرایط آب و هوایی بازدهی و کارایی خود را حفظ میکند میتواند یک اتومبیل مدرن، دوستدار محیط زیست و خوشدست باشد؛ البته اگر فضای کافی برای نصب تجهیزات شارژ در پارکینگ خود داشته باشید.

مشخصات بی ام و i3 94Ah 2016 :

قیمت : ۲۷۸۳۰ دلار

قدرت : ۱۶۸ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور

گشتاور : ۱۸۴ فوت پوند

گیربکس : تک سرعته

وزن خشک : ۱۱۹۵ کیلوگرم

شتاب صفر تا صد : ۷٫۳ ثانیه

حداکثر سرعت : ۹۳ مایل بر ساعت

برد واقعی مسافت : ۱۲۴ مایل

منبع: دنیای خودرو



نظرات