1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

18 مهر 1394
  • 0

امروزه خودروهای جمع و جور با توجه به تراکم شهرها و ترافیک و کمبود جای پارک و مقرون به صرفه بودن در سفرهای کوتاه درون شهری، مورد استقبال قرار گرفته اند. در قسمت دوم این مقاله، ادامه فهرست برترین خودروها در این کلاس را با هم مرور می‌کنیم.

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

۷) شورولت اسپارک

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

شخصیت اسپارک (جرقه)، بسیار آرام‌تر از عنوانی است که برای آن انتخاب شده، ولی با این حال، آنهایی که به دنبال یک رانندگی ساده در شهر هستند، از آن راضی خواهند بود. در این خودرو، برای انتقال قدرت ۸۴ اسب‌بخار موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر دو گزینه گیربکس ۵ دنده دستی و سیستم CVT درنظر گرفته شده است. اسپارک در محیط شهر، سریع و چابک به نظر می‌رسد، ولی سیستم فرمان مبهم و کم‌دقت آن، باعث می‌شود که لذت رانندگی کمتری نسبت به رقیبان داشته باشد. در هر صورت، اسپارک با چهار در، یک «هاچ» و فضایی برای چهار سرنشین، خودروی مناسبی به نظر می‌رسد.

علی‌رغم طول ۳۶۷۵ میلی‌متری اسپارک، فضای داخل کابین این خودرو نسبتاً جادار است. یک راننده ۲ متری می‌تواند به راحتی در پشت‌فرمان قرار گیرد و در همین حال، فضای مناسب برای حضور یک سرنشین بزرگسال در پشت‌سرش وجود دارد. در همین حال، با جمع‌کردن صندلی‌های عقب، فضایی به اندازه ۸۷۸ لیتر برای حمل وسایل در اسپارک ایجاد می‌گردد. مدل جدید اسپارک در ژانویه ۲۰۱۶ روانه بازار می‌شود.

۶) هیوندای اکسنت

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

هیوندای با ساخت خودروهای مقرون‌به‌صرفه، کاربردی و حتی با طراحی جذاب، خود را به بازار شناسانده و مدل اکسنت، نمونه‌ای کامل از این موضوع است. هیوندای که به فرم‌های سدان و ۴ در هاچ‌بک در دسترس قرار می‌گیرد، سطحی فراتر از میدان رقابت در این کلاس خودرویی به نمایش می‌گذارد. در این مدل، موتور استاندارد ۱/۶ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۳۷ اسب‌بخار می‌تواند با هر کدام از سیستم‌های گیربکس ۶ دنده دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک همراه گردد که در هر صورت، مصرف سوخت بسیار مناسبی خواهد داشت. در همین حال، یک گارانتی ۱۰ ساله / ۱۰۰ هزار مایل برای پیشرانه درنظر گرفته شده است.

کابین اکسنت با اینکه سکوت و راحتی مناسبی دارد، ولی از مواد پلاستیکی سطح پایینی که در آن به کار گرفته شده، رنج می‌برد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که نسل کنونی اکسنت (چهارم) از سال ۲۰۱۱ در بازار حضور داشته و احتمالاً هیوندای سخت مشغول آماده‌سازی مدل جایگزین است. بنابراین اگر استفاده از آخرین نسخه اکسنت برای شما در اولویت قرار دارد، شاید باید تا ارائه نسل جدید صبر کنید.

۵) تویوتا یاریس

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

در رقابت سختی که در این کلاس وجود دارد، تویوتا یاریس بسیار خوب ساخته شده، ولی در عین حال، گزینه چندان قابل‌توجهی نیست. این مدل که به دو فرم ۲ یا ۴ در هاچ‌بک در دسترس قرار می‌گیرد، طراحی تازه و امیدوار کننده تویوتا را به نمایش می‌گذارد و همین‌طور از سیستم اطلاعات و سرگرمی Entune استفاده می‌کند. از هر دو گزینه گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ سرعته اتوماتیک می‌توان برای انتقال قدرت در یاریس به کار برد، ولی استفاده از گیربکس دستی برای بیرون‌کشیدن بیشترین لذت ممکن از موتور ضعیف ۱/۵ لیتری چهار سیلندر پیشنهاد می‌شود.

تویوتا علاوه بر بازسازی ظاهر یاریس برای مدل ۲۰۱۵، در زمینه شاسی و سیستم تعلیق نیز تغییراتی انجام داده است؛ موضوعی که باعث‌شده یاریس به شکل شگفت‌انگیزی «سریع» باشد. در همین حال، یاریس SE یک سیستم تعلیق با صلبیت بیشتر و ترمزهای با کیفیت بهتر دریافت کرده است.

۴) شورولت سونیک

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

شورولت سونیک در مدل‌های سدان و هاچ‌بک، با طراحی عضلانی، سطح بالای امکانات و هندلینگ چابک و با عکس‌العمل بالا، گزینه‌ای جذاب در بین خودروهای حاضر در این کلاس است. سونیک دارای چهار سطح تریم، مجموعه‌های از رنگ‌های سرزنده و جوان‌پسند و دو گزینه پیشرانه است. موتور استاندارد ۱/۸ لیتری و موتور آپشن ۱/۴ لیتری توربو، هر دو قدرتی برابر ۱۳۸ اسب‌بخار دارند، ولی موتور توربو منحنی گشتاور بسیار خوشایندتری دارد و گیربکس دستی نیز مکمّل آن است.

با ورود گزینه‌های جدیدتر و جذاب‌تر به جمع خودرو‌های کلاس B، شاید اندکی از اشتهای موجود برای سونیک کم شده باشد، ولی سیستم مدرن اطلاعات و سرگرمی و همین‌طور سیستم‌های ایمنی در این خودرو، آن را همچنان را به عنوان یکی از سرآمدهای کلاس ساب‌کامپکت حفظ کرده است.

۳) فورد فیستا

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

کوچکترین سدان و ۴ در هاچ‌بک فورد، با داشتن عملکردی مناسب در مصرف سوخت، دینامیک رانندگی بسیار خوبی نیز در اختیار قرار می‌‌دهد. برای فورد فیستا دو گزینه برای پیشرانه در دسترس هستند؛ یک موتور استاندارد ۱۲۰ اسب‌بخاری چهار سیلندر و آپشن موتور توربوی سه سیلندر با قدرت ۱۲۳ اسب‌بخار. همچنین یک گیربکس ۵ دنده دستی به صورت استاندارد است و در همین حال، می‌تون از آپشن گیربکس پر سر و صدای ۶ سرعته اتوماتیک نیز استفاده کرد.

با توجه به قیمت فیستا، شرایط داخل کابین این خودرو چیزی فراتر از حدّ انتظار است. ولی در عین حال، لیست ویژگی‌های استاندارد و آپشن، در کمترین حالت ممکن هستند. در هر صورت، سواری آرام و متعادلی در این خودرو مشاهده می‌شود و ترمزهای قابل‌پیش‌بینی، باعث شده‌اند تا تجربه دلچسبی از رانندگی با آن ایجاد گردد.

۲) هوندا فیت

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

هوندا فیت ثابت کرده است که یک خودروی کوچک هم می‌تواند چیزی از خودروهای دیگر کم نداشته باشد؛ چرا به شکلی مناسب، صرفه‌جویی اقتصادی، تطبیق‌پذیری و حتی اندکی «شیطنت» را با یکدیگر ترکیب کرده است. موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر در این مدل، قدرتی به میزان ۱۳۰ اسب‌بخار تولید می‌کند که برای انتقال قدرت می‌توان از هر کدام از یک گیربکس ۶ دنده دستی به صورت استاندارد و یا یک سیستم CVT به صورت آپشن استفاده کرد. شاسی، کنترل بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد، ولی سیستم ترمز، شرایط متوسطی دارد. همچنین فضای پای زیادی در صندلی‌های عقب فراهم شده است و در همین حال، با جمع‌کردن صندلی‌ها می‌توان به فضایی برابر ۱۵۰۰ لیتر برای حمل وسایل دست یافت.

در مدل جدید از هوندا فیت، کیفیت مواد و طراحی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته‌اند. درها و داشبورد، پنل‌های زیبا و جالبی پیدا کرده‌اند و همین‌طور، طرح‌های «فاکس‌لومینیوم» داشبورد، دستگیره درها و هواکش‌ها، جلوه خاصی ایجاد کرده است. در حالت کلی، با توجه به راحتی باورنکردنی و قیمت منطقی این مدل، تعجبی هم ندارد که در یکی از رده‌های بالای این لیست قرار گرفته است.

۱) سایون iA

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش دوم

iA که در واقع یک مزدا 2 در زیر یک پوسته دیگر است، با ظاهری زیبا و لیست بلند امکانات خود، کمتر می‌تواند به عنوان یک وسیله حمل و نقل ساده توصیف شود. موتور صرفه‌جوی ۱/۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار در iA می‌تواند با یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک همراه شود و تجهیزاتی مانند سیستم ایمنی پیش‌برخورد در سرعت‌های پایین، قابلیت ارتباط بلوتوث و نمایشگر ۷ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، این خودرو تبدیل به گزینه‌ای مجهز در کلاس خودروهای ساب‌کامپکت می‌کنند.

در تنها نسخه‌ای که از سایون iA ارائه می‌شود، امکاناتی چون کلید فشاری استارت، یک دوربین نمای عقب، کروز کنترل، USB و درگاه‌های ورودی اضافی برای سیستم صوتی به چشم می‌خورند؛ مهمتر از همه، اینکه همه اینها با استفاده از یک دکمه در کنسول وسط یا نمایشگر لمسی قابل‌کنترل هستند. با اینکه به‌راحتی می‌توان به خودروسازی که در واقع، خودروهای خودش را نمی‌سازد، خرده گرفت، ولی در مورد iA شرایط اندکی متفاوت است.

منبع پدال


نظرات