1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آئودی TT-RS نسخه H پرفورمنس

آئودی TT-RS نسخه H پرفورمنس

7 آذر 1394
  • 0

اچ‌پرفورمنس به‌تازگی برنامه‌ای جدید را برای تیونینگ آئودی TT-RS به پایان رسانده است؛ چیزی که شاید یکی از تهاجمی‌ترین کیت‌ها در یک TT-RS تاکنون باشد. کارهای افترمارکت دیگری نیز بر روی این کوپه اسپورت انجام شده، ولی هیچ‌کس تا به اینجا این کار اچ‌پرفورمنس را انجام نداده است.

این تیونر آلمانی که به خاطر تیونینگ مدل‌هایی از آئودی، فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز شناخته شده، در اصلاحاتی که برای موتور انجام داده، قدرتی از TT-RS بیرون کشیده که می‌تواند بسیاری از سوپرماشین‌های دنیای واقعی را به چالش بکشد. این کیت تیونینگ باعث شده تا قدرت TT-RS به بیش از ۷۰۰ اسب‌بخار برسد. می‌توان تصور کرد که این قدرت بیشتر، چه کاری می‌تواند با TT-RS بکند.

البته این ارتقای پیشرانه، تنها یکی از نکات برجسته این کیت است و اچ‌پرفورمنس اقدامات دیگری نیز در تکمیل آن انجام داده است. با این وجود، شاید سنگینیِ تیونینگ بخش پیشرانه بیشتر باشد و این خودرو را تنها بتوان در یک پیست مسابقه تصور کرد.

از نظر ظاهری، این خودرو که با عنوان «بلک هاوک» ارائه شده، هنوز شباهت زیادی به مدل استاندارد آئودی TT RS دارد. این موضوع، البته چندان هم تعجب‌برانگیز نیست؛ چرا که انتظار چندانی هم از اچ‌پرفورمنس در زمینه تیونینگ ظاهری نمی‌رود. چیزی که در این آئودی TT RS می‌بینیم، تنها یک سری از نوارهای با نشان HPerformance در بالای لبه‌های کناری بدنه، یک اسپویلر عقب برای کمک به افزایش داون‌فورس و یک سری چرخ‌های طلایی زیبا هستند. در هر حال، ظاهر «بلک هاوک» نمی‌توان چندان گویای قدرتی باشد که در زیر کاپوت آن پنهان شده است.

همین‌ موضوع کمابیش در مورد کابین بلک هاوک نیز صادق است. اچ‌‌پرفورمنس در مورد ارتقاهای صورت گرفته در داخل کابین، حرفی به میان نیاورده است، ولی نمی‌توان تصور کرد که در این برنامه تیونینگ، هیچ‌گونه تغییری در طراحی داخل خودرو اعمال نشده باشد. با این حال، اگر هم این موضوع واقعیت داشته باشد، چندان جای نگرانی نیست؛ چرا که کابین‌های آئودی معمولاً دارای شرایطی در طراحی و پرداخت هستند که کمتر می‌توان از آن انتقاد کرد.

برخلاف تغییرات ظاهری نسبتاً اندک در بلک هاوک، اچ‌پرفورمنس در نقش «دکتر فرانکشتاین»، در موتور ۲/۵ لیتری توربوی TT RS با ۵ سیلندر خطی، یک توربوشارژر GTX-35 اضافه کرده و همچنین آن را با یک خنک‌کننده داخلی (توسعه‌داده شده توسط خودِ اچ‌پرفورمنس)، یک مانیفولد اگزوز و یک مکش هوای ۳/۵ اینچی همراه کرده است. این تیونر همچنین کار زیادی بر روی پمپ سوخت فشار بالا در این کوپه اسپورت انجام داده و از یک سری انژکتور بهینه برای تکمیل سیستم سوخت‌رسانی موتور استفاده کرده است.

در نتیجه، شرایط خارق‌العاده‌ای برای پیشرانه TT رقم خورده است. در نسخه استاندارد، آئودی TT RS می‌تواند قدرتی برابر ۳۳۵ اسب‌بخار تولید کند و حداکثر گشتاور آن نیز به ۴۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. امّا وقتی این کیت تیونینگ اعمال می‌شود، قدرت موتور به ۷۳۹ اسب‌بخار افزایش می‌یابد و گشتاور حداکثر آن نیز در این حالت ۸۸۰ نیوتن‌متر است. با توجه به اینکه آئودی TT RS در حالت عادی می‌تواند در مدت ۵/۳ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتی برابر ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت دارد، می‌توان انتظار داشت که بلک هاوک بتواند در حدود ۳ ثانیه، مرز ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را رد کند و به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت برسد. بنابراین، برخلاف چیزی که از ظاهر بلک هاوک TT RS برداشت می‌شود، ارتقای قابل‌ملاحظه‌ای در عملکرد این خودرو مشاهده می‌گردد.

برای کنترل بهتر این سطح قدرت بیشتر، اچ‌پرفورمنس از یک سیستم ترمز سرامیکی استفاده کرده که معمولاً در آئودی R8 ارائه می‌شود. برای تکمیل این برنامه ارتقا و کمک به پایداری خودرو، تیونر آلمانی به سراغ «MRT-پرفورمنس» نیز رفته است.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، این کیت تیونینگ چندان هم ارزان تمام نمی‌شود. قیمت این تیوننیگ تا ۵۰ هزار یورو (حدود ۵۳۳۰۰ دلار) می‌تواند افزایش یابد؛ چیزی که بسیار بیشتر از قیمت پایه ۴۲ هزار و ۹۰۰ دلاری برای آئودی TT مدل ۲۰۱۶ است. همچنین در یک سطح قیمت نسبتاً پایین‌تر، می‌توانید کیت توربوی اچ‌پرفورمنس را نیز درنظر بگیرید که در حدود ۱۰۷۰۰ دلار ارائه می‌شود. در این حالت، به جای حداکثر قدرت ۷۳۹ اسب‌بخار، ۵۹۳ اسب‌بخار در اختیار قرار خواهد گرفت.

رقیبان؛ آئودی TT RS نسخه‌ ABT اسپوتس‌لاین و آلفا رومئو 4C اسپایدر نسخه گاراژ ایتالیا کاستومز

شاید کمتر تیونری وجود داشته باشد که یک کیت در سطح اچ‌پرفورمنس برای TT RS ارائه کرده باشد. با این حال، برخی دیگر از کمپانی‌های تیونینگ، کیت مخصوص به خود را برای این آئودی کوپه ارائه کرده‌اند. یکی از آنها، ABT اسپورتس‌لاین است که کیت خود را در سال ۲۰۱۳ برای نسل قبلی TT RS ارائه کرده است.

همانند اچ‌پرفورمنس، کیت ABT اسپورتس‌لاین نیز کمتر به استایل توجه کرده و بیشتر به زیر پوست TT پرداخته است. به عنوان مثال، تنها تغییرات صورت گرفته در زمینه آئرودینامیک بدنه، به یک اسپویلر عقب جدید محدود شده‌اند. امّا تمرکز بیشتر بر روی موتور ۲/۵ لیتری پنج سیلندر بوده است؛ جایی که ABT با اضافه کردن توربوشارژر مخصوص خودش و یک خنک‌کننده داخلی air-to-air، خروجی موتور را به ۴۷۰ اسب‌بخار و ۶۲۹ نیوتن‌متر افزایش داده است. البته این خروجی، فاصله زیادی با نسخه اچ‌پرفورمنس از TT RS دارد، ولی هنوز هم نسبت به حالت استاندارد خودرو (قدرت ۳۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۴۶۵ نیوتن‌متر) تغییر قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

بهترین موضوع در مورد برنامه تیونینگ ABT اسپورتس‌لاین، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. نسبت هزینه سرسام‌آوری که اچ‌پرفورمنس برای کیت تیونینگ خود درخواست می‌کند، تغییرات ABT فقط کسری از این مبلغ را نیاز خواهد داشت.

در مورد رقابت با آلفا رومئو 4C اسپایدر نسخه گاراژ ایتالیا کاستومز، اندکی باید با احتیاط برخورد کرد؛ چرا که این نسخه تیونینگ، خبری از آپگرید عملکرد نیست و تمرکز بیشتر بر روی ساخت یک چهره کاملاً زیبا برای آلفا رومئو بوده است.

به‌عنوان مثال، در بدنه این خودرو از یک افکت مروارید مات استفاده شده که مکمّل بدنه قرمز‌رنگ (Accursio Red) و سقف فیبر کربنی است. طرح کلی رنگ‌آمیزی این نسخه از 4C، واقعاً چشمگیر است. در همین حال، چرخ‌های طلایی تیره احتمالاً تنها نقطه اشتراک بین 4C و TT-RS هستند. در هر حال، هر دوی این برنامه‌های تیونینگ، مزیّت‌های خاص خود را دارند.

در کنار طراحی بیرونی، کار برجسته «گاراژ ایتالیا کاستومز» در داخل کابین 4C صورت گرفته است. تنها یک نگاه به این کابین کافی است تا سریعاً سطح بالای طراحی زیباشناسانه و شگفت‌انگیز به کار رفته در آن را درک کنیم. بخش عمده‌ای از سطوح داخلی آلفا رومئو در پوششی از آلکانترای سیاه و قرمز قرار گرفته است؛ از جمله پنل درها، صندلی‌ها، کنسول وسط و غربیلک فرمان. شرایط داخل این کابین، تقریباً مشابه چیزی که در خودروهای سلطنتی سراغ داریم.

در همین حال، عدم‌ارتقای عملکرد در 4C همچنان به عنوان نقطه ضعف این خودروی تیونینگ نسبت به بلک‌ هاوک باقی می‌ماند. البته باید دید که چه اولویت‌هایی مدّنظر ما قرار دارند، جذابیت ظاهری بیشتر یا ارتقای پیشرانه با قدرت ۷۳۹ اسب‌بخار؟

جمع‌بندی

برخی برنامه‌ها در دنیای افترمارکت خودروها وجود دارند که معمولاً از آنها با عنوان «فرانکشتاین» یاد می‌شود. این کیت‌ها معمولا عملکرد قابل‌ملاحظه‌ای، حتی در مقایسه با چیزی که از آنها انتظار می‌رود، ارائه می‌دهند؛ چیزی که درمورد کیت اچ‌پرفورمنس برای آئودی TT نیز صدق می‌کند. قدرتی که در این نسخه از آئودی TT مشاهده می‌شود، بسیار نادر است و شاید از بسیاری از سوپرماشین‌های امروزی نیز بیشتر باشد. ضمن اینکه اگر هم شکایتی در مورد جنبه‌های آئرودینامیک پکیج تیونینگ وجود داشته باشد، ولی نبود آپگرید برای طراحی کابین، نمی‌تواند چندان نگران‌کننده باشد؛ چرا که TT در حالت استاندارد هم سطح بالایی را در کیفیت طراحی داخلی به نمایش می‌گذارد.

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

 آئودیTT-RS  نسخه H پرفورمنس

منبع پدال


نظرات