1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. با SUV آینده آئودی ، Q8 آشنا شوید

با SUV آینده آئودی ، Q8 آشنا شوید

28 دی 1395
  • 0

آئودی قصد دارد به‌زودی عضو دیگری به خانوادهٔ SUVهای سری Q خود اضافه کند که درواقع عنوان پرچم‌دار این خانواده را از Q7 کنونی گرفته و بنام خود ثبت خواهد کرد. این عضو جدید Q8 نام دارد که آئودی فعلاً نسخهٔ کانسپت آن‌را به‌تازگی در نمایشگاه دیترویت رونمایی کرده است؛ اما Q8 برخلاف Q7 یک SUV کوپه مانند است و آئودی قصد دارد با آن برای اولین بار به بخش SUVهای کوپه وارد شود. کلاسی که سال‌ها پیش توسط ب‌ام‌و X6 پایه‌گذاری شد (البته در این مورد اختلاف است و بسیاری AMC ایگل SX4 را نخستین SUV کوپهٔ دنیا می‌دانند) و چند سال بعد نیز مرسدس بنز با مدل GLE کوپه به آن وارد شد.

 آئودی Q8، خودرویی بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه

حالا سومین لوکس‌ساز آلمان نیز قصد دارد پس از سال‌ها تأخیر نماینده‌ای را راهی این بخش نوظهور بازار کند. Q8 کانسپت پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی این خودرو است که به گفتهٔ آئودی تا پایان سال جاری معرفی می‌گردد؛ بنابراین با نگاه به Q8 کانسپت می‌توان تا حدودی به طراحی نسخهٔ تولیدی این SUV کوپه پی برد چراکه قطعاً Q8 تولیدی ویژگی‌هایی را از نسخهٔ کانسپت خود به ارث خواهد برد.

 آئودی Q8، خودرویی بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه

اما نکته‌ای که در مقایسهٔ Q8 با X6 و GLE کوپه جلب‌توجه می‌کند، ابعاد بزرگ‌تر Q8 نسبت به دو رقیب خود است به‌گونه‌ای که فرزند جدید آئودی از هر دو رقیبش کشیده‌تر و عریض‌تر است اما ارتفاع کمتری نسبت به آن‌ها دارد. برای روشن شدن بهتر این مسئله، در جدول زیر ابعاد آئودی Q8 را با ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه مقایسه کرده‌ایم:

 آئودی Q8، خودرویی بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه

در بخش طراحی داخلی اما Q8 کانسپت دنباله‌روی کابین بسیار آینده‌نگرانهٔ SUV کانسپت قبلی آئودی یعنی E-Tron Quattro است با این تفاوت که در Q8 ویژگی‌های کابین E-Tron کواترو به فرم تولیدی بیشتر نزدیک شده و تقریباً آمادگی تولید دارد. آئودی در کابین Q8 برای کاهش تعداد دکمه‌های فیزیکی از نمایشگرهای بزرگی استفاده کرده است که کلیهٔ آن‌ها (به جر سرعت‌سنج و دورسنج) لمسی هستند. به‌طورکلی کابین Q8 خصوصاً در مقایسه با X6 و GLE بسیار منظم، ساده و شسته‌رفته است.

 آئودی Q8، خودرویی بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه

نسخهٔ کانسپت Q8 مجهز به یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی است که شامل یک پیشرانهٔ بنزینی 3 لیتری V6 توربو با 330 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور و یک موتور الکتریکی با 120 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور می‌شود. خروجی کل این سیستم 450 اسب بخار قدرت و گشتاور عظیم 700 نیوتن متر است که شتاب صفرتاصد 5.4 ثانیه‌ای را برای این SUV کوپهٔ آلمانی فراهم می‌کند. همچنین Q8 کانسپت مجهز به یک پکیج باطری لیتیوم یون 18 کیلووات ساعتی شده است که خودرو را قادر می‌سازد تا 60 کیلومتر را بدون استفاده از قطره‌ای بنزین و به‌صورت تمام برقی طی کند. البته آئودی گفته است که Q8 به کمک یک باک سوخت پُر و شارژ کامل باطری‌ها می‌توان مجموعاً 1000 کیلومتر را بپیماید.

 آئودی Q8، خودرویی بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه

بااین‌حال انتظار می‌رود نسخهٔ تولیدی Q8 با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه گردد. حتی گزارشاتی منتشر شده که احتمال ساخت نسخهٔ اسپرت SQ8 را با استفاده پیشرانهٔ دیزلی سه توربوی SQ7 را مطرح کرده‌اند. همچنین آئودی فناوری پیشرفته‌ای را در سیستم تعلیق این خودرو بکار گرفته است که تنظیمات گسترده‌ای از حالت نرم و راحت تا اسپرت و خشک را ارائه می‌کند. علاوه بر این، می‌توان فاصلهٔ خودرو از سطح زمین را نیز در دو سطح مختلف با اختلاف 3.5 سانتیمتر تنظیم کرد.

 آئودی Q8، خودرویی بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه

درهرحال در آینده‌ای نزدیک شاهد معرفی نسخهٔ تولیدی Q8 خواهیم بود که برای اولین بار آئودی را به کلاس SUVهای کوپه وارد خواهد کرد و رقابت سختی را با دو رقیب هم‌وطن خود یعنی ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه آغاز خواهد کرد.

 آئودی Q8، خودرویی بزرگ‌تر از ب‌ام‌و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه

منبع:پدال



نظرات