1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آئودی با دو عضو جدید Q6 و Q8

آئودی با دو عضو جدید Q6 و Q8

14 اردیبهشت 1395
  • 0

با توجه به محبوبیت روزافزون SUVها و کراس اوورها، آئودی در نظر دارد تا سال 2018 با ساخت مدل‌های Q6 و Q8 طیف SUVها و کراس اوورهای خود را از 4 مدل فعلی به 6 مدل افزایش دهد. Q8 یک SUV پنج‌نفره خواهد بود که با رنجروور اسپرت و ب ام و X5 به رقابت خواهد پرداخت. این خودرو ازلحاظ استفاده از تکنولوژی‌های جدید، در صدر خانوادهٔ Q آئودی قرار می‌گیرد. البته آئودی برای ساخت آن به بیش از دو سال زمان نیاز دارد.

درحالی‌که مدل Q7 فعلی با SUV های لوکس رنجروور و مرسدس بنز GLS رقابت می‌کند، Q8 به جنگ ب ام و X5، رنجروور اسپرت و مرسدس بنز GLE می‌رود. طبق پیش‌بینی‌ها قیمت آن نیز برای مدل پایه با موتور 3 لیتری دیزل TDI از 55 هزار پوند در انگلستان آغاز خواهد شد. آئودی قصد دارد هفت SUV جدید را تا قبل از پایان دههٔ جاری به بازار عرضه کند که Q8 یکی از آن‌ها خواهد بود. دیگر SUV/کراس اوورهای جدید که آئودی قصد ساخت آن‌ها را دارد عبارت‌اند از Q2 که به‌تازگی معرفی‌شده است، نسل جدید Q3، یک مدل کوچک با نام Q1، مدل جدیدی با نام Q4 و یک نمونهٔ تمام برقی بنام Q6. افزایش محبوبیت و میزان فروش SUVها و کراس اوورها موجب شده که آئودی به فکر گسترش طیف خانوادهٔ Q خود بیفتد به‌طوری‌که یک خودرو از هر سه خودروی فروخته‌شده توسط آئودی SUV یا کراس اوور است.

Q8 برادر Q7 خواهد بود و اشتراکات فراوانی با آن خواهد داشت. این SUV پرچم‌دارِ جدید قرار است در نیمهٔ دوم سال 2018 با طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی، گازوئیلی و هیبریدی به بازار عرضه شود. یکی از نسخه‌های آن نیز از نوع پلاگین هیبرید خواهد بود که با همکاری پورشه ساخته می‌شود و ادعاشده که Q8 با این قوای محرکه می‌تواند تا 50 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی بپیماید.

ویژگی‌های تکنولوژیک

Q8 از بسیاری از ویژگی‌ها و تکنولوژی‌هایی که برای نسل چهارم مدل A8 طراحی‌شده استفاده خواهد کرد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان یک سیستم الکتریکی 48 ولت، صفحه‌نمایش دیجیتال OLED با کیفیت بالا و آخرین ورژن سیستم‌های رانندگی خودکار را نام برد. طبق اعلام مقامات آئودی ابعاد Q8 با 5.05 متر طول و 1.97 متر عرض بسیار نزدیک به Q7 خواهد بود. بااین‌حال به دلیل فرم اسپرت، با ارتفاعی برابر با 1.69 متر، حدود 2 سانتیمتر کوتاه‌تر از Q7 خواهد بود. برای مقایسه باید گفت طول، عرض و ارتفاع مرسدس بنز GLE و به ترتیب 4.9، 2 و 1.7 متر است درحالی‌که این اعداد در رنجروور اسپرت برابر با 4.85، 1.98 و 1.78 متر است. Q8 ازلحاظ عملکرد و فناوری هم‌تراز با سدان پرچم‌دار A8 خواهد بود البته با ارتفاع بیشتر و برخورداری از توانایی‌های آفرود.

پلت فرم سبک‌وزن و موتورهای جدید

Q8 نیز مانند Q7 بر روی آخرین نسخه از پلت فرم MLB آئودی ساخته‌شده و فاصلهٔ محوری آن 2.99 متر خواهد بود؛ و بازهم مانند Q7 در ساخت Q8 استفادهٔ گسترده‌ای از آلومینیوم خواهد شد که وزن آن را به زیر 2 تن کاهش می‌دهد. برای قوای محرکهٔ آن نیز طیف جدیدی از موتورهای بنزینی و دیزل V6 و V8 برنامه‌ریزی‌شده است. این موتورها که با نام KoVoMo شناخته می‌شوند در حال حاضر با سرمایه‌گذاری مشترک آئودی و پورشه در مراحل نهایی توسعه قرار دارند. از این موتورها در محصولات فولکس‌واگن و بنتلی هم استفاده خواهد شد و با توجه به ویژگی حجمی آن‌ها که در آن هر سیلندر 500 سی‌سی حجم دارد می‌توان پیش‌بینی کرد که حجم موتورهای V6 و V8 جدید 3 و 4 لیتر باشد. موتورهای سری KoVoMo با به‌کارگیری در آئودی Q8 و نسل سوم پورشه کاین معرفی خواهند شد.

قوای محرکهٔ هیبریدی

برای Q8 دو نمونهٔ هیبریدی پیش‌بینی‌شده است و این احتمال وجود دارد که یکی از این دو نسخه به موتور درون‌سوز دیزلی تجهیز شود. همچنین ساخت نسخهٔ اسپرت SQ8 نیز برنامه‌ریزی‌شده است که مجهز به موتور 4 لیتری دیزل با سه توربوشارژر خواهد بود؛ یعنی همان پیشرانه‌ای که به‌تازگی در مدل SQ7 بکار رفته است. Q8 برخلاف Q7 که دارای سه ردیف صندلی است و ظرفیت حمل 7 نفر دارد، تنها با دو ردیف صندلی و ظرفیت حمل 5 نفر عرضه خواهد شد. آئودی در حال کار بر روی به‌روزرسانی سیستم چندرسانه‌ای MMI خود است و از آن در Q8 استفاده خواهد کرد. Q8 قرار است در کنار Q7 فعلی و نسل جدید پورشه کاین و فولکس‌واگن توراِگ در کارخانهٔ «Bratislava» که در اسلواکی قرار دارد تولید شود.

مدل تمام برقی Q6

Q6 یک کراس اوور کوپهٔ تمام برقی خواهد بود که بر اساس کانسپت E-Tron که در نمایشگاه فرانکفورت سال گذشته بنمایش درآمد ساخته خواهد شد. این خودرو برای رقابت مستقیم با تسلا مدل X به بازار می‌آید درحالی‌که می‌تواند برای ب ام و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه هم دردسر ایجاد کند. البته Q6 یک ریسک بالا برای آئودی بشمار می‌رود اما اگر موفق شود درزمینهٔ عرضهٔ SUVهای تمام برقیِ آلمانی پیشگام شده و آئودی را جلوتر از مرسدس بنز و ب ام و قرار خواهد داد. Q6 هم مانند Q8 در سال 2018 به بازار آمده و حدود 60 هزار پوند قیمت خواهد داشت.

سه موتور الکتریکی و 500 اسب بخار قدرت

طبق اعلام آئودی، این خودرو به سه موتور الکتریکی و باطری‌های با شارژ سریع و ظرفیت بالا مجهز خواهد بود که حداکثر پویایی، عملکرد اسپرت و بهره‌وری را برای آن به ارمغان می‌آورد. یکی از این موتورها در محور جلو نصب‌شده که چرخ‌های جلو را به حرت درمی‌آورد درحالی‌که دو موتور دیگر در محور عقب نصب‌شده‌اند و نیروی خود را به دوچرخ عقبی منتقل می‌کنند. مجموع قدرت این سه موتور 430 اسب بخار است اما در حالت رانندگی اسپرت به‌طور موقت حداکثر قدرت آن‌ها تا 496 اسب بخار افزایش پیدا می‌کند. مجموع گشتاور این سه موتور نیز 800 نیوتن متر است که عددی فوق‌العاده به‌حساب می‌آید. قدرت این موتورها توسط یک سیستم مرکزی به هر چهارچرخ منتقل می‌گردند. باطری‌ها هم در زیر صندلی‌ها نصب‌شده‌اند و نسبت وزن جلو و عقب آن 48:52 است. به ادعای آئودی، Q6 می‌تواند با یک‌بار شارژ بیش از 500 کیلومتر را طی کند. یک سیستم شارژ سریع نیز برای آن طراحی‌شده است که ظرف 30 دقیقه ظرفیت باطری‌ها را به میزانی می‌رساند که برای پیمودن 400 کیلومتر کافی خواهد بود.

شارژ بی‌سیم

روش دیگر شارژ این کراس اوور برقی، شارژ القایی با استفاده از آخرین تکنولوژی شارژ بی‌سیم آئودی خواهد بود. این سیستم در کف پارکینگ تعبیه‌شده و وقتی خودرو در پارکینگ پارک شود به‌طور خودکار روند شارژ شدن آن آغاز می‌شود و وقتی باطری‌ها پُر گردند بازهم به‌طور خودکار روند شارژ متوقف می‌شود. کل فرایند را نیز می‌توان از طریق یک اپلیکیشن نصب‌شده بر روی تلفن همراه هوشمند کنترل کرد. یک پنل وسیع از سلول‌های خورشیدی نیز بر روی سقف نصب‌شده است که به شارژ شدن باطری‌ها کمک می‌کند.

پلت فرم و تعلیق

Q6 بر روی نسخهٔ اصلاح‌شده از پلت فرم MLB آئودی ساخته خواهد شد که در نسل آیندهٔ Q5 هم بکار خواهد رفت. مجموعهٔ تعلیق نیز به‌صورت هوشمند طراحی‌شده و به‌طور خودکار در سرعت‌های بالا در دو مرحله ارتفاع خودرو را تا 3 سانتیمتر برای بهبود آئرودینامیک کاهش می‌دهد. در این خودرو از سیستم چرخش هر چهارچرخ استفاده خواهد شد که به‌منظور کاهش دایرهٔ چرخش خودرو و کمک به افزایش قدرت مانور و افزایش چابکی خودرو در سرعت‌های پایین و محیط‌های شهری چرخ‌های عقب را تا پنج درجه خواهد می‌چرخاند. رینگ‌ها نیز 22 اینچی بوده و طراحی آئرودینامیکی خواهند دشت و با لاستیک‌هایی با اصطکاک پایین پوشیده می‌شوند که به‌وضوح توانایی حرکت بیشتری بر روی جاده‌های آسفالت خواهند داشت تا در مسیرهای آفرود.

ابعاد و فضای داخلی

آئودی Q6 طول 4.88 متر، 1.93 متر عرض و 1.54 متر ارتفاع دارد که 25 سانتیمتر کشیده‌تر، 3 سانتیمتر عریض‌تر و 11.5 سانتیمتر کوتاه‌تر از مدل فعلی Q5 است. کابین Q6 به‌شدت مشابه کابین کانسپت E-Tron خواهد بود و دارای چهار صندلی است. فضای صندوق بار آن نیز 615 لیتر خواهد بود که با خواباندن صندلی‌های عقب به 1725 لیتر افزایش پیدا می‌کند. نبود سیستم اگزوز موجب شده تا فضای صندوق بار Q6 بیشتر از کراس اوورهای هم‌کلاس خود باشد. Q6 در کارخانهٔ بروکسل بلژیک آئودی تولیدشده و باطری‌های آن‌هم در همین مکان ساخته خواهد شد و برای ایجاد فضا جهت تولید این کراس اوور، خط تولید مدل A1 به کارخانهٔ اسپانیای آئودی منتقل خواهد شد.

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

 آئودی با دو عضو جدیدQ6  و Q8

منبع پدال


نظرات