1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

5 مهر 1395
  • 0

هیوندای آزرا، سدانی میان سایز از کره جنوبی با پیشینه‌ای نسبتاً قوی است که این روزها در میان محصولات برند هیوندای، به عنوان یک پرچم‌دار محسوب می‌شود. زیرا برند جنسیس و محصولات لوکس آن تقریباً مستقل شده‌اند و دیگر نام هیوندای به آن‌ها اطلاق نخواهد شد. بنابراین در غیاب مدل ایکاس از امسال، نقش آزرا در هیوندای پررنگتر به نظر خواهد رسید.

در واقع آزرا پلی بین سوناتای خانوادگی و جنسیس لوکس محسوب می‌گردد. آزرا که در کره به نام گرنجور شناخته می‌شود، از سال 1986 معرفی شده و نسل‌های جدید آن همچنان تولید می‌شود.

پیش از المپیک 1988 سئول، بازار خودروهای لوکس در کره جنوبی توسط دوو موتورز و خودروهای سری رویال آن تسخیر شده بود. در سال 1978، هیوندای با تولید فورد گرانادا، رقابت با دوو رویال را آغاز کرد. اما این تلاش موفقیت آمیز نبود.

نسل اول آزرا در اصل یک میتسوبیشی Debonair بود که نشان هیوندای بر پیشانی آن چسبانده شده بود. استفاده از فناوری‌ها، پلتفرم، موتور و تنظیمات میتسوبیشی به هیوندای برای شروع کار آزرا یک تصمیم حساب شده بود زیرا میتسوبیشی در کره به علت کیفیت بالا بسیار محبوب بود.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

این خودرو با یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر مشترک با سوناتا ارائه می‌شد. یک سال بعد یعنی سال 1987، موتور 2.4 لیتری نیز بدان اختصاص یافت و در سال 1991 نیز موتور 3.0 لیتری شش سیلندر برای رقابت با دوو امپریال به موتورهای قابل انتخاب آن افزوده شد.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

در ابتدا این مدل‌ها با گیربکس دستی عرضه می‌شدند اما با ورود مدل‌های شش سیلندر، گیربکس اتوماتیک نیز به این خانواده پیوست. این مدل توانست به پرفروش‌ترین خودروی بزرگ کره‌ای تبدیل شده و سلطنت دوو رویال را واژگون نماید. در سال 1989 طرحی چراغ‌های به هم پیوسته عقب تغییر نمودند. طرحی که تا زمان حاضر نیز در مدل‌های جدید آزرا دیده می‌شود. همچنین برای اولین بار در سال 1991 از ترمزهای ABS در این مدل استفاده شد. نسل اول با طراحی جعبه‌ای شکل خود در سال 1992 به تاریخ پیوست در حالی که بیش از 122 هزار دستگاه از آن تولید شده بود.

در سال 1992، نسل جدید آزرا بر اساس نسل سوم میتسوبیشی دبونایر و به صورت مشترک با این شرکت متولد شد.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

هیوندای مسئول طراحی بدنه و میتسوبیشی مسئول انتقال نیرو بود. گرنجور جدید نیز از پیشرانه‌های متنوعی از 2.0 لیتری، 2.5 لیتری، 3.0 و 3.5 لیتری سود می‌برد که همگی آن‌ها شش سیلندر V شکل بودند. این موتورها برای هیوندای که تا آن زمان توانایی تولید موتور در این ابعاد را نداشت، میراثی بزرگ بر جای نهادند. هیوندای گرنجور نسل دوم در کره جنوبی از استقبال خوبی برخوردار بود اما همزاد میتسوبیشی آن در ژاپن تقریباً شکست خورد و زودتر از موعود تولید آن قطع شد.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

در این زمان هیوندای خود را به عنوان خودروسازی قابل اعتنا جا انداخته بود و مدیران و ثروتمندان نیز به خوبی از گرنجور استقبال می‌کردند. با این حال هیوندای در فاصله‌ای کوتاه یعنی سال 1998 و تنها 6 سال پس از نسل دوم، به نسل بعدی این خودرو کوچ کرد.

از سال 1998، آزرا تغییر کلاس داد و از یک خودروی فول سایز به یک خودروی میان سایز با استانداردهای جدید تبدیل شد. گرنجور با تجربه هیوندای در دو نسل قبلی، توسعه یافته بود و این بار بدون حضور میتسوبیشی و به طور کامل توسط هیوندای تکامل یافته بود. این خودرو این بار پلتفرم و موتور خود را با کیا اپیروس به اشتراک گذاشته بود.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

در این زمان هیوندای با توجه به موفقیت‌های نسل‌های قبل گرنجور، ین خودرو را با فناوری‌های جدید و طراحی نوین وارد بازارهای جهانی ازجمله آمریکای شمالی نمود. در ابتدا و سال 1999، مدل GX250 با موتور 2.5 لیتری شش سیلندر روانه بازار شد. این مدل 165 اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به سرعت 204 کیلومتر بر ساعت دست یابد. مدل 3.0 لیتری V6 نیز برای اروپا و آسیا در سال 2001 معرفی شد. این خودرو، رقبای لوکس معروفی نظیر مرسدس کلاس E و بام و سری 5 و آئودی A6 را هدف قرار داده بود. تجهیزات ویژه این مدل نظیر صندلی‌های جلوی گرم شونده، لامپ نقشه‌خوانی صندلی‌های عقب، حافظه برای صندلی راننده، سقف بازشونده، سیستم صوتی استریو با 6 بلندگو و خشاب تعویض CD برای 8 دیسک، تریم با تزئینات چوب و آینه الکتروکرومیک ضد نوربالا، باز کننده درب پارکینگ از راه دور و سیستم تهویه خودکار باعث جذابیت بیشتران به عنوان خودرویی کامل می‌شدند. موتور این نسخه 181 اسبی بوده و شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه‌ای و بیشینه سرعت 214 کیلومتر بر ساعتی را برایان به ارمغان می‌آورد.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

در سال 2002، مدل GX350 با موتور بزرگ‌تر 3.5 لیتری از سری سیگما با قدرت 194 اسب بخار و گشتاور 293 نیوتن متر و با چرخ‌های 16 اینچی 10 پره جدید و به‌روزرسانی نشانگرهای داشبورد و کنسول معرفی شد. این تنها نسلی از آزرا بود که فاقد چراغ‌های به هم پیوسته در عقب بود. با این حال طراحی این نسل، ویژگی‌های ممتازی داشت و نشان از دقت و توجه بیشتر هیوندای به مقوله مد روز و طراحی محصولات بود.

نسل چهارم هیوندای آزرا که خودروی آشنایی برای ما ایرانیان است و به وفور نیز وارد کشور ما شده، در سال 2005 معرفی شد. طراحی این نسل کاملاً دگرگون شده بود و چراغ‌های کشیده و سبک بدنه منحنی و تنومند آن با سقفی گنبدی شکل و پوزه کشیده، کاملاً جلب توجه می‌کرد. آزرای نسل چهارم در پلتفرم با سوناتای کوچک‌تر از خود شریک بود. این خودرو در اروپا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن با نام گرنجور فروخته می‌شد و در سایر بازارها نیز با همان نام آزرا شناخته می‌شد. تا پیش از سال 2008، این خودرو گران قیمت‌ترین محصول خودرویی کره بود که به خارج از این کشور صادر می‌شد.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

این نسل با تعلیق مستقل چرخ‌ها و تعلیق ملتی لینک در عقب و با موتور 3.8 لیتری جدید از سری لامبدا با قدرت 265 اسب بخار به صورت دیفرانسیل جلو و گیربکس پنج یا شش سرعته خودکار می‌توانست در شش ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسیده و نهایتاً به سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست یابد. در حالی که مصرف سوختان در شهر 12.4 و در بزرگراه 8.4 لیتر بود.

رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی، صندلی‌های گرم‌کن دار، سیستم صوتی پیشرفته با 10 بلندگو، سانروف برقی، روکش چرمی و آلکانترا و تجهیزات متنوع دیگر برای این خودرو درنظر گرفته شده بودند. در سال 2008 نیز سیستم ناوبری برای آن ارائه شد. در سال بعد یک فیس لیفت شامل جلوپنجره جدید و تغییرات تریم و تجهیزات هم‌زمان با فیس لیفت هیوندای سوناتا ارائه گردید. در سال بعد فروش آزرا در آمریکای شمالی رو به کاهش نهاد و بنابراین در سال 2011، فیس لیفت جدیدی از آن با چراغ‌ها و جلوپنجره و چرخ‌های جدید معرفی شد. موتور آن نیز مجهز به تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها شده و قدرتان به 283 اسب بخار افزایش یافت در حالی که انتخاب یک مدل 260 اسبی 3.3 لیتری ارزان‌تر نیز میسر بود.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

این مدل همچنین با استفاده از ویژگی‌های ایمنی پیشرفته نظیر کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای، امتیازات قابل قبول و خوب را در تست تصادف خودروها توسط IIHS کسب نمود. هرچند رتبه آن در حفاظت از لگن و پای راننده ضعیف ارزیابی شده بود. این خودرو همچنین جوایزی چون خودروی سال کانادا به عنوان بهترین سدان خانوادگی را به دست آورد.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

نسل پنجم گرنجور یا آزرا از سال 2011 تاکنون روی خط تولید رفته است. زبان طراحی مجسمه سیال در این نسخه باعث چهره‌ای اسپرتی و جوان‌پسند تر در عین حفظ ابعاد تنومند و قلدر آن شده است. این مدل نیز با کیا کادنزا در بسیاری از اجزای فنی مشترک است. موتورهای نسل جدید از 2.4 لیتری چهار سیلندر 178 اسبی به عنوان یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه تا 3.3 لیتری 293 اسبی را شامل می‌شوند.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

هیوندای همچنین سیستم‌های ایمنی نسل جدید نظیر کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور، پیشگیری از برخورد از جلو و هشدار خروج از لاین جاده و پارک خودرو به صورت نیمه خودکار را در این سری عرضه نمود.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

رقبای آزرا اکنون شامل طیف گسترده‌ای از خودروهای روز دنیا می‌شوند و حفظ این خودرو در این کلاس برای هیوندای کار دشوار اما با اهمیتی است. فروش آزرا نسبت به سالهای گذشته با افت همراه بوده و احتمالاً نسل جدید آن از زبان طراحی جدیدی سود خواهد برد. با قیمت پایه 31 هزار دلاری، تویوتا آوالون، بیوک لاکراس، شورولت ایمپالا، فورد تورِس، نیسان ماکسیما، کرایسلر 300، دوج چارجر و حتی لکسس ES350 به عنوان مهم‌ترین رقبای آزرا محسوب می‌شوند.

 نگاهی عمیق‌تر به هیوندای آزرا

منابع: wikipedia-caranddriver



نظرات