1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. زامبی های صنعت خودرو

زامبی های صنعت خودرو

8 دی 1392
  • 1

به نقل از فورچون، خیلی از خودروسازان جهانی اکنون زامبی دارند. میتسوبیشی ژاپن، ولووی سوئد، لانسیای ایتالیا در شرف پیوستن به میباخ، هامر و پاکارد هستند.

در این میان استثنائی هم وجود دارند، زامبی ای که ممکن است حیات دوباره پیدا کند: لندروور چند وقتی بود که در مسیر انقراض قرار گرفته بود. در دهه 90 و 2000 لندروور با همان خط تولید و مهندسی عتیقه برای 4 محصول 4 پلتفرم داشت که بسیار مضحک و ناکارامد جلوه می کرد. کیفیت خودروهای این برند دستمایه جوک و ریشخند شده بود. برخی از خودروسازان دنیا مثل ب ام و و فورد خیلی تلاش کردند جلوی مرگ این برند را بگیرند و آن را احیا کنند اما چون از پس کار برنیامدند آن را به ابلهان دیگری واگذار کردند.

زامبی های صنعت خودرو

زمانی که فورد برند 65 ساله ی بریتانیایی سازنده خودروهای کوه و دشت و دمن را همراه برند جگوار در سال 2008 به تاتاموتورز هندوستان واگذار کرد همه منتظر مشاهده پایان آن بودند. محصولات موجود این دو برند از مد افتاده بود و مثل لوله ی آفتابه بنزین مصرف می کرد و به نظر می رسید که این برندها هیچ جایگاهی در جهان امروزی با استانداردهای سخت گیرانه ی مصرف سوخت و آلایندگی پیدا نکنند. رقبای جدیدی از کمپانی هایی مثل مرسدس بنز، لکسوس و حتی پورشه یکی بعد از دیگری از راه رسیدند.

از سال 2007 تا 2009 فروش این خودروساز از 49 هزار و 550 دستگاه به 26 هزار 306 دستگاه سقوط کرد. این خودروساز بدون تخطی از مأموریت اولیه خود یعنی ساخت خودروهای 6 رقمی مخصوص دشت و دمن برای زنده ماندن دست به یک مهندسی دوباره زد.

افزایش 15 درصدی فروش این برند در آمریکا در سال 2013 و افزایش 8 درصدی در کل جهان امید را در صاحبان این برند دوباره زنده کرد. با این حال این خودروساز در بهترین ماه خود یعنی ماه نوامبر تنها به اندازه دو روز خودروی سری اف شرکت فورد خودرو فروخت و به رقم 4601 دستگاه رسید.

از ماه ژانویه که لندروور با طراحی جدید به بازار آمد قیمت آن از 93 هزار 451 دلار به 101 هزار دلار بالا کشید و دیگر هم پایین نیامد.

احیا نام لندروور از سال 2011 با عرضه ی خودروی Evoque آغاز شد که اولین خودرو با مدیریت جدید تاتاموتورز هندوستان بود. در همان سال اول در سراسر جهان از این خودرو 80 هزار دستگاه به فروش رسید. بعد نوبت به خودروی اصلی لندروور یعنی رنج روور رسید که از سال 2002 به بعد هیچ تغییری نکرده بود. این خودرو از سال 1970 به بازار آمد و از آن به بعد 4 بار طراحی مجدد شد و در این فرایند و با استفاده از آلومینیم 900 پوند (نزدیک به نیم تن) وزن کم کرد. برخی از نوآوری های Evoque را هم در رنج روور به کار گرفتند.

اما برای آن که مشتری 100 هزار دلار بپردازد باید چیزی گیرش بیاید، حداقل باید این خودرو متمایز باشد؛ باید در بین سایر خودروها به چشم بیاید. وقتی افراد مشهوری مثل کریستین اگریلا، جسیکا سیمپسن و لوداکریس این خودرو را خریدار کردند معلوم شد که جاذبه لازم را پیدا کرده است.

سومین گام لندروور برای بازگشت به دنیای زندگان عرضه رنج روور اسپورت بود. این خودرو کوچکتر و سبکتر از مدل های قبلی اما با عملکرد بالاتر بود و به همین دلیل به پرفروش ترین برند این خودروساز تبدیل شد. این خودرو با وجود آن که 1800 پوند (900 کیلوگرم) بیشتر از فورد موستانگ GT وزن داشت در تست جاده و مشخصاتی مثل درگ بهتر عمل کرد.

با این که در چند سال اخیر لندروور در قعر جدول قابلیت اعتماد در جداول کیفی مؤسسه جی دی پاور بود اما نتایج یک یا دو سال آخر با بهبود چشمگیری مواجه شده است.




نظرات

  • مهدی جعفری مهدی جعفری (29 شهریور 1393 ساعت 19:28)

    مطالب جالبی بود ممنون