1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. راه‌اندازی خط مونتاژ خودروهای آمریکایی در ایران

راه‌اندازی خط مونتاژ خودروهای آمریکایی در ایران

30 آذر 1392
  • 0

خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل از استقبال فروشندگان خودرو در ایران از خودروهای آمریکایی خبر داد.

رویترز این گونه آغاز کرده است که "برف سنگینی روی خیابان شلوغ ریخته است. خط ماشین جدیدی هنوز روی خیابان باقی مانده که مربوط به یک دوج چلنجر، یکی از نمادهای خودروهای آمریکایی است. اینجا نیویورک، مونترئال یا توکیو نیست. اینجا تبریز، شهری در شمال غربی ایران است که به نمایشگاه آخرین خودروهای آمریکایی تبدیل شده است."

به نوشته رویترز تا قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 ایران یکی از بازارهای بزرگ خودروها و کامیون‌های ساخت آمریکا محسوب می‌شد. اما بعد از انقلاب به دلیل قطع روابط سیاسی و تحریم‌های اقتصادی عملا خودروهای آمریکایی دیگر سهمی در بازار ایران ندارند.

با این وجود تقریبا از سال گذشته صدها مدل خودروی آمریکایی و اروپایی در تبریز نمایان شده‌اند. شهری که فاصله چندانی از منطقه آزاد تجاری نزدیک به ارمنستان و آذربایجان ندارد.

تاکنون تعداد زیادی تصاویر و ویدئو از خودروهای آمریکایی به عنوان مثال از خودروی چلنجر پوشیده از برف در فضای مجازی توسط فروشندگان، خودروبازان و مالکان این خودروها در ایران منتشر شده است.

ایران چندی پیش با کشورهای 1+5 درباره برنامه هسته‌ایش در ژنو به توافق رسید و به این ترتیب قرار شد به تدریج برخی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران لغو شوند. اتقافی که باعث شد برخی نسبت به ورود مجدد خودروهای آمریکایی به بازار ایران امیدوار شوند.

مدیر فروش یکی از 20 واردکننده خودروهای آمریکایی به ایران می‌گوید: ما اینجا خودروهای شگفت انگیزی را می‌بینیم. اینجا علاقه زیادی به این خودروها وجود دارد چرا که تاکنون طی سال‌های گذشته تقریبا هیچ خودروی آمریکایی در ایران نبوده است. این اتفاق خوبی برای کسب و کار ما است.

منطقه آزاد تجاری ارس 8 سال پیش به ثبت رسید و در شمال غربی ایران واقع است و از سال گذشته واردات خودرو به این منطقه آغاز شد. در شرایطی که واردات خودرو به ایران با محدودیت‌های زیادی مواجه است اما خودروها می‌توانند با پرداخت کمترین تعرفه و عوارض وارد منطقه آزاد تجاری ارس شوند.

فعالان اقتصادی که با رویترز تماس گرفته‌اند می‌گویند که بیش از 1500 دستگاه خودرو از نیمه نخست سال 2012 تاکنون در منطقه ارس فروخته شده است. بیش از نیمی از این خودروها نیز برندهای آمریکایی شامل شورولت، جی‌ام‌سی، کادیلاک، فورد و دوج بوده‌اند.

ویدئوها و تصاویر متعددی نیز روی فضای مجازی گذاشته شده که درباره قیمت خودروهای آمریکایی در منطقه ارس در آنها و ویژگی‌ها و چگونگی خرید آنها توضیح داده شده است.

طبق قوانین مناطق آزاد تجاری فقط افراد وابسته به ساکنان یا فعالان اقتصادی به ثبت رسیده در منطقه می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند. مالکان این خودروها نیز می‌توانند در داخل منطقه خودشان و حتی تبریز اقدام به رانندگی با این خودروها کنند.

مالکان این خودروها همچنین مجوز موقتی را تحت عنوان پلاک موقت یا گذر موقت دریافت می‌کنند تا بتوانند در سایر نقاط ایران نیز با این خودروها تردد کنند. اعتبار این مجوز حدود دو ماه است.

در ژوئن سال جاری میلادی یک شرکت ثبت شده در ارس تبلیغاتی را در رسانه‌های ایران شروع کرد که در آن از آغاز فروش خودروهای آمریکایی در ایران بدون هیچ‌گونه محدودیتی خبر داده شده بود. براساس آنچه ایسنا منتشر کرده در یکی از این تبلیغات تصویری از خودروی شورولت نشان داده شده که کنار آن نوشته شده است: بازگشت یک افسانه پس از 34 سال.

صاحبان این شرکت مدعی هستند که کارشان قانونی بوده و دارای مشتریان بالقوه‌ای نیز هستند.

شش ماه پیش هیچ نشانه‌ای از باز شدن بازار ایران دیده نمی‌شد اما منابع آگاه اعلام می‌کنند که دولت ایران در حال تشویق شرکت‌های این کشور برای پیدا کردن راه‌هایی برای ورود خودرو و کامیون‌های آمریکایی به این کشور هستند.

یک فعال اقتصادی ایران در حوزه خودرو می‌گوید: دولت نه فقط به دنبال واردات خودرو از آمریکا است بلکه حتی روزی می‌رسد که خط مونتاژ خودروهای آمریکایی نیز راه‌اندازی می‌شود. صحبت کردن در این باره هنوز خیلی زود است اما این اتفاق خواهد افتاد.

سال‌ها پیش جنرال موتورز، بزرگترین خودروساز آمریکا شریک یکی از خودروسازان ایران بود. همچنین با وجود برگزاری کنفرانس اخیر بین‌المللی خودرو اما هیچ‌یک از نمایندگان شرکت‌های خودروسازی آمریکایی در این کنفرانس حضور نداشتند.




نظرات