1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تویوتا صاحب 95 درصد بازار خودروی افغانستان

تویوتا صاحب 95 درصد بازار خودروی افغانستان

15 آبان 1396
  • 4

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم توجه به بازار افغانستان به عنوان بازاری ماندگار اظهار کرد: در حال حاضر سهم ایران از بازار خودروی این کشور صفر است، چرا که صادرات خودروی ایران استراتژی مناسبی برای ورود به کشورهای همسایه ندارد. محمد مهدی جوانمرد قصاب به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت صادرات و واردات افغانستان پرداخت و گفت: بازار افغانستان برای ایران بازاری ماندگار است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

 تویوتا صاحب 95 درصد بازار خودروی افغانستان

وی با بیان اینکه حدود ۱.۵ تا سه میلیون افغانی در ایران سکونت دارند، توضیح داد: این افراد درآمد خود را برای خانواده‌شان در افغانستان می‌فرستند یا جنس‌های ایرانی را برای خانواده خود خریداری می‌کنند. از سوی دیگر در شرایطی مانند تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال مالی، این کشور انتخاب مناسبی برای انجام صادرات محسوب می‌شود.

ایران از افغانستان چه می‌خرد؟

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در افغانستان تولید چندانی برای صادر کردن به ایران وجود ندارد، افزود: بر همین اساس صادرات این کشور به ایران در اغلب موارد به محصولات حوزه کشاورزی و گاه سنگ‌های کار نشده و مرمر و تراورتن محدود می‌شود که رقم آن در قیاس با صادرات ایران به افغانستان بسیار پایین محسوب می‌شود.

جوانمرد قصاب با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از صادرات افغانستان به ایران به محصولاتی مانند کنجد مربوط می‌شود، ادامه داد: همچنین در موارد متعدد شاهد صادرات میوه‌های افغانستان به ایران هستیم و انار، سیب‌، انگور یا چلغوز از این کشور وارد ایران شود که این محصولات در بسیاری موارد ارگانیک بوده و کیفیتی مناسب دارند.

بازار افغانستان درحال آب رفتن

رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان همچنین عنوان کرد: در سال جاری ما به اهداف تعیین شده‌ در حوزه صادرات رسیده و شاید پنج تا شش درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشتیم اما باید توجه داشت که در این سال‌ها به دلیل کاهش کمک کشورهای مختلف، بازار کوچک شده و حفظ سهم قبلی در این بازار کاری دشوار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود صادرات به افغانستان در نهایت پنج درصد نسبت به سال گذشته تغییر داشته باشد، افزود: با توجه به نزدیکی فرهنگی دو کشور نوع مصرف افغان‌ها با کشور ما سازگارتر بوده و علاوه بر آن با توجه به هزینه‌های حمل و نقل کمتری که برای ایران و پاکستان وجود دارد، رقابت در این بازار برای کشورهایی مانند چین سخت‌تر می‌شود بر همین اساس اکنون در حوزه‌هایی مانند مواد غذایی، لوازم برقی یا شوینده ما جزو صادرکننده‌های اصلی این کشور به شمار می‌رویم؛ هر چند که در حوزه پوشاک بازار این کشور دست چین است.

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت همچنین عنوان کرد: اکنون بازارهای متعددی برای صادرکنندگان ایجاده شده و با توجه به اینکه افغانستان شرایط ویژه‌ای داشته و ممکن است در آن قیمت کالای صادراتی نسبت به سایر کشورها، کمتر باشد برخی صادرکنندگان اقبال کمتری نسبت به این کشور نشان می‌دهند اما به هر حال باید توجه داشت که بازار افغانستان بازاری ماندگار محسوب شده و سالیانی دور در ارتباط با ایران بوده است.

95 درصد بازار خودروی افغانستان در دست تویوتا

جوانمرد قصاب در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صادرات خودرو به افغانستان گفت: اکنون بازار خودروی ایران استراتژی مدونی برای ورود به کشورهای همسایه ندارد و با توجه به اینکه قیمت‌های ما در این حوزه منطقی نیست سختی های متعددی در این راه ایجاد می‌شود. اکنون واردات خودروی افغانستان از ایران صفر است و پیشنهاد ما آن است که برای ورود به این حوزه بر صادرات قطعات تمرکز شود، چراکه بیش از ۹۵ در صد بازار خودروی افغانستان در دست تویوتا قر ار دارد و در چنین شرایطی تولیدکنندگان خودروی ما امکانی برای رقابت نخواهند داشت. البته باید توجه داشت که از خودروهای تویوتا نیز حدود ۸۰ درصد آنها جزو خودروهای فرسوده این شرکت محسوب می‌شوند.

رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: لازم است ما در حوزه محصولات پتروشیمی نیز جایگاه ویژه‌ای در این کشور داشته و تغییر نگرش دهیم، چرا که باید محصولات صادراتی ما از سمت مواد اولیه به محصولات دارای ارزش افزوده تغییر کند بر همین اساس در اردیبهشت ماه سال جاری اولین نمایشگاه افغان پلاست را در این کشور برگزار کردیم که با توجه به استقبال خوب صورت گرفته قرار بر آن است که دومین نمایشگاه نیز بهمن ماه سال جاری در حوزه پتروشیمی، مواد پلاستیکی و صنایع مربوطه برگزار شود.



نظرات

  • داوود رحمانی داوود رحمانی (26 مرداد 1399 ساعت 12:41)

    دلم از دنیا سرده میخوام ب وطن برگردم

  • حسن حسن (16 آبان 1396 ساعت 15:10)

    امان از انحصار و انحصار و انحصار ،
    رانت های خوب و آقازادگان
    آخرش یه روز پناهنده افغانستان خواهم شد

  • ناشناس ناشناس (16 آبان 1396 ساعت 09:42)

    مردم افغانستان چون خودرو ساز بی کیفیت داخلی مثل ما ندارن میتونن خودروهای روز دنیا رو با قیمت واقعی سوار بشن ما هم اگه این دو خودرو ساز داخلی رو نداشتیم الان بهترین خودروها رو با قیمت واقعی داشتیم ولی حیف!

  • مهدی مهدی (15 آبان 1396 ساعت 19:54)

    این امریکای جگر خوار هر جهنم دره ای رفت اباد شد اونجا.ای کاش یه سر به ما هم بزند.به کره شمالی خوش اومدید.