1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

7 اردیبهشت 1396
  • 0

لوتوس اخیراً‌ از آخرین ساخته سبک‌وزن خود رونمایی کرده است: اگزیج کاپ 380؛ یک ابزار ویژه پیست مسابقه‌ که می‌تواند در خیابان‌های شهری نیز تردد کند. اگزیج کاپ 380 که مانند هر «لوتوس» دیگری، قرار نیست که به تولید انبوه برسد، بیش از هر چیز، نشان‌دهنده وفاداری لوتوس به میراث موتور اسپورت است و در عین حال، سطحی از راحتی را برای مسافران در جاده‌های خارج از شهر حفظ می‌کند.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

اگزیج کاپ 380 که بر اساس مدل برجسته اگزیج اسپورت 380 ساخته شده، به صورت یک خودروی خشن‌تر و با تمرکز بیشتر طراحی شده است. همان‌طور که از لوتوس انتظار می‌رود، وزن این نسخه از اگزیج به میزان قابل‌توجهی پایین و برابر ۱۰۵۷ کیلوگرم است؛ یعنی تنها حدود ۱۱۳ کیلوگرم بیشتر از آخرین نسل لوتوس الیزه و نزدیک به یک تُن کمتر از یک داج چلنجر هل‌کت.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

بخش زیادی از این کاهش وزن به یک رژیم قابل‌توجه و افزودن مجموعه‌ای از قطعات فیبرکربنی برمی‌گردد؛ از جمله اسپلیتر جلو، پنل دسترسی جلو، بارج‌بوردها، سقف، قاب دیفیوزر، درب‌عقب یک‌تکه، بال عقب، صندلی‌های مسابقه‌ای، پنل درها، کنترل‌های سیستم HVAC و هواکش‌ها.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

هیچ‌ اثری از کف‌پوش در کابین دیده نمی‌شود و لوتوس حتی میله‌های کمکی برای نگهداشتن هاچ عقب را حذف کرده است. ضمن اینکه یک آپشن اگزوز تیتانیومی می‌تواند به اندازه ۱۰ کیلوگرم دیگر از وزن خودرو کم کند. تقریباً هر اقدامی که در کاهش وزن مؤثر بوده، انجام شده است. در واقع، اگر لوتوس می‌توانست یک رژیم لاغری برای راننده تجویز کند، حتماً این کار را انجام می‌داد.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

در زمینه پرفورمنس، اگزیج کاپ 380 می‌تواند سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت را تنها در 3.4 ثانیه کامل کند و به حداکثر سرعت ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت برسد. این عملکرد از پیشرانه 3.5 لیتری سوپرشارژر V-6 نشأت می‌گیرد که از اگزیج رِیس 380 گرفته شده و برای خروجی ۳۷۵ اسب‌بخار و ۴۰۹ نیوتن‌متر تنظیم شده است.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته دستی با فواصل کوتاه در نسبت دنده همراه شده و در حال حاضر، از طراحی گیربکس دستی «اوپن-گیت» لوتوس برخوردار شده است. امّا باید توجه داشت که «سرعت» بزرگترین نقطه قوّت این خودرو نیست، بلکه «هندلینگ» آن است. اگزیج کاپ 380 با داشتن تایرهای اسپورت میشلن پایلوت اسپورت کاپ 2، کاملاً به سطح جاده می‌چسبد و آن را ول نمی‌کند. به علاوه، اگزیج کاپ 380 با دامپرهای «نیترون» تنظیم‌شونده در دو جهت، سری محورهای ضدّ لغزش «ایباخ» در جلو و عقب و چرخ‌های فوق‌سبک همراه است.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

«کاستن هر چه بیشتر از وزن» باعث شده که این خودرو بتواند با سرعت بیشتری در پیچ‌ها حرکت کند و شتاب بیشتری داشته باشد. همچنین اگزیج کاپ 380 یک پکیج آئرودینامیک جدید دریافت کرده که میزان داون‌فورس را به اندازه ۴۳ درصد افزایش می‌دهد و در مجموع، در حالت حداکثر، به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رساند.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

درون کابین اگزیج کاپ 380، صندلی‌های مسابقه‌ای دارای پوششی از آلکانترا هستند که در آنها بدون پرداخت هزینه، می‌توان از الگوهایی از چرم یا تارتان استفاده کرد. همچنین پنل ابزارها با گرافیک‌های جدیدی که خواندن اطلاعات را در هنگام مسابقه، آسان‌تر می‌کند، بهینه‌سازی شده است.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

تنها ۶۰ دستگاه از اگزیج کاپ 380 ساخته خواهد شد؛ خودروهایی که دارای صلاحیت قانونی حضور در خیابان‌های ایالات متحده نیستند. آنهایی که توانایی خرید اگزیج کاپ 380 را دارند، اگرچه آپشن‌های محدودی در اختیار دارند، امّا انتخاب‌های آنها شبیه هیچ‌کدام از خودروهای جدید موجود در بازار نیست؛ از جمله یک فریم محافظ سرنشین مطابق با معیارهای FIA، مهاربندی کامل مسابقه‌ای، سیستم قطع جریان برق، غربیلک فرمان مسابقه‌ای و کنترل‌های آتش‌خاموش‌کن، و همین‌طور، حذف ایربگ‌ها.

 معرفی سوپر اسپرت لوتوس اگزیج کاپ 380

قیمت‌گذاری این مدل از ۱۰۶ هزار و ۳۹۹ دلار در بریتانیا آغاز می‌شود و این در حالی است که در آلمان، اگزیج کاپ 380 بر اساس نرخ کنونی برابری ارزها، دارای شروع قیمتی معادل ‍‍۱۱۷۹۹۰ دلار است.

منبع : پدال



نظرات