1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رنو نیسان میخواهد یکی از۳خودرو ساز برتر جهان شود

رنو نیسان میخواهد یکی از۳خودرو ساز برتر جهان شود

23 مهر 1395
  • 0

«کارلوس گون» مدیر اجرایی گروه خودروسازی رنو – نیسان وعده داده است که این خودروساز فرانسوی – ژاپنی تا سال 2018 میلادی با پشت سر گذاشتن شرکت های تویوتا، فولکس واگن و جنرال موتورز به یکی از سه خودروساز برتر جهان بدل خواهد شد. آقای گون اتحاد شرکت های رنو و نیسان را گام مهمی در جهت نیل به این هدف عنوان کرد.

با این حال و از زمانی که مدیر اجرایی رنو در سال 2014 میلادی درباره اهداف خود صحبت کرد تغییرات بسیار زیادی در صنعت خودروسازی جهان اتفاق افتاده است. بریتانیا که مرکز فعالیت های نیسان در اروپا بوده و یکی از بازارهای اصلی این خودروساز ژاپنی محسوب می شود براساس رأی مردم خود به زودی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. میزان فروش رنو در چین که اخیرا به عنوان یکی از پایگاه های مستحکم رنو تبدیل شده بود در حال کاهش است و برنامه های توسعه و گسترش حضور در بازارهای برزیل و روسیه به دلیل وجود رکود عمیق اقتصادی در این کشورها آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده و موجب کاهش شدید تقاضا برای خودروهای جدید شده است.

 رنو نیسان میخواهد یکی از۳خودرو ساز برتر جهان شود

به رغم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و کاهش فروش رنو در چین، برزیل و روسیه، فرصت های جدیدی برای این خودروساز فرانسوی وجود دارد. معرفی و عرضه خودروهایی نظیر نسخه SUV رنو کوئید سبب شده است رنو به پرفروش ترین برند اروپایی در بازار بزرگ خودروی هند بدل شود، آن هم در شرایطی که تعداد قابل توجهی از شرکت های خودروسازی معتبر جهان برای کنترل یک سوم از بازاری که دو سوم آن در اختیار شرکت های «هیوندای» و «ماروتی – سوزوکی» است مشغول رقابت هستند. همچنین براساس اخبار موجود رنو قصد دارد با امضای قرارداد سرمایه گذاری مشترک حضور خود را در بازار ایران گسترش دهد و این کشور را به مرکز تولید محصولات خود در خاورمیانه تبدیل کند. براساس تخمین های صورت گرفته ایران به عنوان بزرگ ترین بازار خودروی خاورمیانه رشدی معادل سالانه 10درصد را تجربه خواهد کرد که این موضوع می تواند تا سال 2020 میلادی ظرفیت تولید خودرو در این کشور را به 2 میلیون دستگاه در سال افزایش دهد.

شایان ذکر است که «کارلوس گون» نخستین مدیر در صنعت خودروسازی محسوب می شود که پیش بینی درستی از آینده صنعت خودروسازی و فروش خودروهایی با میزان آلایندگی صفر داشته است. خودروی «نیسان لیف» در حال حاضر پرفروش ترین خودروی برقی جهان محسوب می شود، این در حالی است که «رنو زوئی» در حال حاضر پرطرفدارترین خودروی برقی در بازار اروپا محسوب شده و رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. گفتنی است اتحاد رنو و نیسان منجر به افزایش تولید و فروش خودروهای برقی این دو خودروساز در سراسر جهان شده است.

عرضه و معرفی شش مدل از خودروهای برقی به بازار سبب شده است تا گروه خودروسازی «رنو – نیسان» 350 هزار دستگاه از این خودروها را به فروش برساند. توانایی «رنو – نیسان» در تولید و عرضه خودروهای برقی آن هم در زمانی که هیچ یک از رقبای این خودروساز فرانسوی – ژاپنی حتی یک مدل برقی نیز برای عرضه به بازارهای جهانی نداشتند، «رنو – نیسان» را در موقعیت مناسبی نسبت به رقبای خود قرار داده است. با وجود گسترش فعالیت های رنو در بازارهای مختلف جهان، به نظر می رسد تنها چیزی که این خودروساز فرانسوی می تواند به آن امید داشته باشد خرید 34درصد از سهام شرکت میتسوبیشی ژاپن است.

این خودروساز ژاپنی که در سال جاری به تقلب و استفاده از معیارهای نامناسب برای آزمایش میزان مصرف خودروهای اقتصادی خود اعتراف کرده بود، در شرایط دشواری قرار داشته و قصد دارد با واگذاری بخشی از سهام خود به «رنو – سیتروئن» از این بحران به سلامت عبور کند.

واگذاری 34 درصد از سهام میتسوبیشی به گروه خودروسازی

«رنو – نیسان» سبب می شود تا مدیران این خودروساز فرانسوی – ژاپنی به صورت غیررسمی کنترل یکی از رقبای خود در بازار را برعهده گرفته و با شکل دادن یک اتحاد خودرویی سه جانبه و با در نظر گرفتن میزان تولید میتسوبیشی، به جمع سه خودروساز برتر جهان وارد شوند، چرا که مجموع تولید رنو – نیسان و میتسوبیشی با تولید خودروسازانی نظیر تویوتا و فولکس واگن برابری خواهد کرد.

در همین ارتباط «کارلوس گون» مدیر اجرایی رنو – نیسان در جریان کنفرانس مطبوعاتی که به منظور اعلام خبر خرید 34 درصد از سهام میتسوبیشی به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون دلار برگزار شده بود اعلام کرد که شرکت متبوعش از ظرفیت های لازم جهت ورود به جمع سه خودروساز برتر جهان برخوردار است.

تلاش های گروه خودروسازی «رنو – نیسان» برای ورود به جمع سه خودروساز برتر دنیا در شرایطی صورت می پذیرد که این شرکت به اضافه تمامی زیرمجموعه های آن شامل «داتسون، داچیا، لادا و سامسونگ موتور» در سال گذشته میلادی مجموعا 8 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید کرده اند و در صورتی که مدیران رنو قصد داشته باشند تولید خود را به سالانه 10 میلیون دستگاه برسانند، خرید سهام میتسوبیشی یا شراکت با یک خودروساز دیگر می تواند گزینه های اصلی«رنو – نیسان» باشد.

در رابطه با برنامه های بلند پروازانه گروه خودروسازی «رنو – نیسان»، این شرکت در پاسخ به پرسش رسانه ها درباره دوران بعد از خروج «کارلوس گون» اظهار داشت که برنامه های فعلی رنو که بارها توسط مدیران این شرکت فرانسوی مورد بازبینی قرار گرفته است، ادامه خواهد یافت.

در همین چارچوب یکی از کارشناسان حوزه صنعت خودرو اظهار داشت: «می توان گفت کارلوس گون مدت زیادی مدیریت اجرایی رنو را برعهده داشته و حضور وی در این شرکت ضروری به نظر می رسد، اما اقدامی برای ایجاد یک ساختار صحیح به منظور ادامه روند فعلی صورت نداده است.»

منبع:ایران جیب



نظرات