1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بعد از یک دهه کمپانی مرسدس‌بنز از تویوتا سبقت گرفت

بعد از یک دهه کمپانی مرسدس‌بنز از تویوتا سبقت گرفت

21 اسفند 1396
  • 0

سرانجام مرسدس بنز پس از قریب یک دهه تلاش و کوشش توانست سازنده مشهور ژاپنی را از اریکه حکمرانی بر فهرست باارزش‌ترین برندهای خودرویی جهان به زیر کشیده و خود را به عنوان مالک باارزش‌ترین برند صنعت خودروی جهان معرفی کند. این دومین شکست تویوتا از سال ۲۰۱۰ در عرصه جهانی است که بموجب تزلزل در جایگاه برجسته این برند در جهان شده است. فولکس‌واگن از سه سال قبل با افزایش شدید تیراژ تولید و خرید برندهای بزرگ تواسنته بر صدر جایگاه بزرگترین خودروساز جهان که پیشتر متعلق به برند تویوتا بود تکیه دهد.

 بعد از یک دهه کمپانی مرسدس‌بنز از تویوتا سبقت گرفت

حالا نیز مرسدس بنز توانسته عنوان باارزش‌ترین برند جهان را از این شرکت پیشرو ژاپنی بگیرد. در چندین سال گذشته، تویوتا به خاطر تیراژ بالای خودروهایی که در جهان تولید و عرضه می‌کرد و همچنین محبوبیتی که در بازار خودروهای دست دوم داشت، همیشه به عنوان باارزش‌ترین برند خودرویی در جهان معرفی می‌شد اما امسال مرسدس‌بنز توانسته است که جای تویوتا را بگیرد و دلیل اصلی آن هم توسعه و عرضه هدفمند محصولات مختلف و متنوع بوده است.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، در گزارش برند فاینانس ۲۰۱۸ آمده است که ارزش کلی برند مرسدس‌بنز اکنون ۹/۴۳ میلیارد دلار است که افزایش ۲۴ درصدی را نسبت به سال پیش نشان می‌دهد. در این گزارش آمده که علاوه بر فاکتورها و عوامل معمول در تخمین ارزش برند‌ها، افزایش قابل‌توجه فروش سالانه مرسدس‌بنز در سال گذشته نیز تاثیر زیادی بر افزایش ارزش این برند داشته است.

تویوتا که نسبت به سال پیش ۶ درصد کاهش ارزش برند داشته است، اکنون ۷/۴۳ میلیارد دلار تلقی می‌شود و رتبه سوم نیز به ب.‌ام.‌و رسیده است که ارزش آن ۸/۴۱ میلیارد دلار اعلام شده است. فولکس‌واگن نیز که در حال احیا پس از دیزل‌گیت است، با ارزش ۱۴/۲۵ میلیارد دلار در رتبه چهارم ایستاده و در مجموع ۲۸امین برند برتر در تمام اقتصاد جهان است.

اگرچه مرسدس‌بنز باارزش‌ترین برند خودرویی محسوب می‌شود، اما بیشترین رشد ارزش برندهای این صنعت متعلق به آستون‌مارتین است که با رشد ۲۶۸ درصدی، اکنون ۶/۳ میلیارد دلار ارزش دارد و از لحاظ رتبه‌بندی کلی، بیست و چهارمین برند باارزش خودرویی جهان محسوب می‌شود.

نیسان ژاپن، تسلای آمریکا، پورشه آلمان، فراری ایتالیا، آئودی آلمان و هوندای ژاپن از جمله دیگر برندهای هستند که در فهرست ده برند برتر صنعت خودرو جهان جایگاه بالایی دارند ضمن اینکه فاصله بسیاری با ده برند دوم جدول دارند. ضمنا برندهای چینی نیز با سرعت زیادی در حال رشد هستند و رتبه‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند.

جالب است که برای اولین بار در رتبه‌بندی باارزش‌ترین برندهای خودرویی، شش گروه چینی در ۵۰ رتبه اول قرار دارند که این می‌تواند به مثابه یک زنگ خطر جدی برای خودروسازان قدیمی جهان از جمله برندهای اروپایی باشد. بر این مبنا در فهرست سال ۲۰۱۸ می‌توان نام برندهای چینی و گمنامی نظیر هاوال، جیلی، بی‌وای‌دی، بائوجون، فوتون و جک موتورز را در بین باارزش‌ترین برندهای صنعت خودرو جهان دید.



نظرات