1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تولید نخستین خودروی الکتریکی با چاپ 3 بعدی + تصاویر

تولید نخستین خودروی الکتریکی با چاپ 3 بعدی + تصاویر

11 فروردین 1397
  • 0

شرکت پولی‌میکر چین در همکاری با خودروساز ایتالیایی XEV، محصول الکتریکی جدیدی معرفی کرده است که با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شود.

درحالی‌که حداقل یک شرکت و آن هم با تیراژ نسبتا کمی خودروی چاپ سه‌بعدی تولید می‌کند، خودروی LSEV به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی چاپ سه‌بعدی تولیدی در جهان معرفی شده است. این خودرو که طبق برآوردهای اولیه طی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ وارد چرخه تولید خواهد شد، اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی در موزه فرهنگی چاپ سه‌بعدی شانگهای رونمایی شد. خودروی الکتریکی LSEV نتیجه مشارکت بین شرکت چاپ سه‌بعدی چینی پولی‌میکر (Polymaker) و تولیدکننده خودروهای الکتریکی ایتالیایی XEV است.

 تولید نخستین خودروی الکتریکی با چاپ 3 بعدی

طبق گفته پولی‌میکر، تمام قسمت‌های قابل مشاهده خودرو به‌جز شاسی، صندلی‌ها و شیشه با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند. طبق گزارش‌های منتشرشده، با استفاده از این روش در ساخت خودرو، تعداد کل قطعات جداگانه از ۲۰۰۰ قطعه متداول به تنها ۵۷ عدد کاهش می‌یابد؛ البته احتمالا این ارقام شامل قطعاتی مانند سیستم محرکه الکتریکی خودرو نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم چاپ سه‌بعدی این است که باعث می‌شود وزن خودروی الکتریکی LSEV حداکثر به ۴۵۰ کیلوگرم برسد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از چاپ سه‌بعدی در تولید خودروی الکتریکی این است که سرعت تحقیق و توسعه را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد و XEV را قادر می‌سازد تا طرح‌های جدید خود را فقط بین سه تا ۱۲ ماه تکمیل کند. پولی‌میکر توضیح می‌دهد که فرایند تحقیق و توسعه برای خودروهای معمولی مشابه مدل تولیدشده، بین سه تا پنج سال طول می‌کشد.

 تولید نخستین خودروی الکتریکی با چاپ 3 بعدی

هنوز تولید خودروی الکتریکی چاپ سه‌بعدی LSEV آغاز نشده؛ اما گفته می‌شود XEV قبلا ۷۰۰۰ سفارش اروپایی برای این خودرو دریافت کرده است. از این میان ۵۰۰۰ دستگاه را شرکت خدمات پست ایتالیا (Poste Italiane) و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر توسط شرکت لیزینگ خودروی آروال (ARVAL)‌ سفارش داده است.

دکتر لوئو زیائوفان، مدیرعامل شرکت پولی‌میکر چین، می‌گوید:

خودروساز XEV، اولین مجری پروژه تولید انبوه واقعی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی است. با گفتن کلمه «واقعی»، منظورم این است که شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از چاپ سه‌بعدی خودرو تولید می‌کنند؛ اما هیچ چیز واقعا نمی‌تواند با XEV در اندازه، مقیاس و تعداد مقایسه شود.

 تولید نخستین خودروی الکتریکی با چاپ 3 بعدی

هنوز پولی‌میکر جزئیات بیش‌تری در مورد خودروی الکتریکی LSEV منتشر نکرده است و باید تا نزدیک زمان‌ تولید انبوه آن منتظر ماند. با این حال اخیرا CNBC اعلام کرده است که این خودرو حدود ۷۵۰۰ دلار آمریکا قیمت خواهد داشت و با بیشینه سرعت در حدود ۶۹ کیلومتر بر ساعت عرضه می‌شود؛ طبق این گزارش، باتری‌های خودروی الکتریکی LSEV می‌توانند با یک‌ بار شارژ تا شعاع حرکتی ۱۵۰ کیلومتر را پوشش دهند.

پیش از این استارتاپ هکراد نیز با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، برای تولید خودرو تلاش کرده است. اگرچه طرح‌های این شرکت در مرحله تأمین مالی قرار دارند؛ اما پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده شاهد نمونه‌های تولیدی خودروهای چاپ سه‌بعدی باشیم. ابداع روش چاپ سه‌بعدی طی سال‌های اخیر، نقطه عطفی در صنعت است که شاید بتوان بیش‌ترین کاربرد آن را در بخش ساختمان و خودرو پیدا کرد.

 تولید نخستین خودروی الکتریکی با چاپ 3 بعدی

منبع زومیت


نظرات