1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آلمانی ها نگران فروش اوپل به پژو

آلمانی ها نگران فروش اوپل به پژو

29 بهمن 1395
  • 0

خودروسازی اوپل یک شرکت باسابقه آلمانی است که حالا پژو برای خرید آن خیز برداشته است. آلمان نگران قدرت‌یافتن رقیب فرانسوی خود و از دست‌رفتن فرصت‌های شغلی در اوپل است. بریگیت تسوپریز، وزیر اقتصاد آلمان ضمن انتقاد از شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز و ساپ پژو گفت، این قابل قبول نیست که این دو شرکت پیش از مذاکره برای یک معامله بزرگ، با شوراهای کارکنان اوپل، اتحادیه صنایع فلزی آلمان و همچنین دولت آلمان را مطلع نکرده‌اند. در حال حاضر حدود 38 هزار نفر در خطوط تولید اوپل سراسر اروپا مشغول به کار هستند. بیش از نیمی از آنان آلمانی‌اند، بنابراین برای آلمان فروش اوپل آن هم به رقیبش پژو فقط جنبه اقتصادی ندارد، بلکه یک موضوع سیاسی است.

 نگرانی آلمان از فروش احتمالی خودروسازی اوپل به پژو

اوپل چه سرنوشتی خواهد داشت، هنوز معلوم نیست. اما یک چیز مشخص است و آن اینکه این شرکت خودروسازی فراز و فرودهای فراوانی را پشت سرگذاشته و مارک شناخته شده‌ای دارد.

فولکر باوفیر، نخست وزیر ایالت هسن آلمان هنوز امیدوار است که اوپل جایگاه خود را در بازار اروپا حفظ کند. او می‌گوید کارخانجات اوپل نباید تعطیل و کارکنان آن نباید بی‌کار شوند.

 نگرانی آلمان از فروش احتمالی خودروسازی اوپل به پژو

فراز و فرود اوپل

کارخانه اوپل که توسط آدام اوپل آلمانی پایه‌گذاری شده بود فعالیت خود را ابتدا با ساخت چرخ خیاطی و دوچرخه در سال 1863 آغاز کرده بود. اوپل از سال 1929 در مالکیت شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز قرار گرفت و به عنوان زیرمجموعه این شرکت فعالیت می‌کند. بعد از جنگ جهانی دوم که کارخانه‌های اوپل ویران شده بود، موفق شد دوباره تولیدات خود را از سر بگیرد و پلکان ترقی را پشت سرهم طی کند طوری که در سال 1972 بزرگترین تولید کننده خودرو در آلمان شد. اما بحران مالی جهانی در سال 2009 به سراغ جنرال موتورزهم آمد و این کمپانی را در معرض ورشکستگی قرار داد. جنرال موتورز تلاش کرد اوپل را در آن زمان بفروشد اما دوباره تصمیم گرفت این شرکت را نوسازی کند.

خطر بیکاری 18 هزار آلمانی

اکنون دوباره با طرح احتمال فروش اوپل به فرانسوی‌ها بزرگترین دغدغه وزیر اقتصاد آلمان، شوراهای کارکنان اوپل و اتحادیه صنایع فلزی آلمان اخراج کارمندان و همکاران این شرکت شده است.

بی‌کاری بویژه کارگران کارخانجات اوپل در آیزناخ و کایزرزلاوترین را بیشتر تهدید می‌کند. تعداد قابل توجهی از کارکنان آن در روسلزهایم نیز مشغول به کار هستند. بی‌توجهی مدیران آمریکائی جنرال موتورز به خواست‌های کارکنان اوپل، پیش از این هم اعتراض‌های شدیدی را برانگیخته بود. این بار هم با فروش احتمالی اوپل به پژو انتظار می‌رود شورای کارکنان اوپل و اتحادیه صنایع فلزی اعضا و کارگران اوپل را روانه خیابان کنند.

منبع:ایران جیب



نظرات