1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جنرال موتورز کی به ایران می آید؟

جنرال موتورز کی به ایران می آید؟

27 آذر 1392
  • 3

مجید جاودانی عضو هیات مدیره ائل خودرو در یادداشتی در تجارت فردا درباره حضور جنرال موتورز در ایران می نویسد:

چندی پیش یک‌سری آگهی‌ در نشریات معتبر اقتصادی به چاپ رساندیم و اطلاع‌رسانی کردیم که قرار است نمایندگی جنرال موتورز آمریکا پس از 35 سال در ایران بازگشایی شود. حتی یک نمونه خودرو کامارو ساخت این شرکت را مستقیماً از میامی آمریکا به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی وارد کردیم تا به عنوان حرکتی سمبلیک پس از این همه سال در ذهن مردم ایران جای بگیرد. این خودرو هم‌اکنون پلاک منطقه آزاد ارس را دارد و در آنجا تردد می‌کند. متأسفانه پس از انجام این کار حساسیت‌های زیادی به‌وجود آمد و از نهادهای مختلف سروصدایی در رابطه با فعالیت‌های شرکت ائل خودرو که نمایندگی رسمی جنرال موتورز در ایران است، به راه انداختند و گفتند هرگز جنرال موتورز قصد ورود به ایران را ندارد و تأسیس نمایندگی با توجه به شرایط تحریم بسیار بعید و حتی محال است. برخی گفتند چنین فعالیتی اساساً در ایران غیر‌قانونی است و حتی پا را فراتر گذاشتند و اتهام کلاهبرداری را به شرکت ائل خودرو که اکنون رسماً به عنوان حامی تیم‌های ملی فوتبال ایران معرفی شده است، زدند. این در حالی بود که ما کار خود را با طرف آمریکایی انجام می‌دادیم و به دنبال کسب مجوز‌های مربوطه بودیم تا آنچه را که وعده دادیم به انجام برسانیم.

با توجه به فضا‌سازی‌هایی که صورت گرفت نهاد‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به این موضوع حساس شدند و تحقیقات خود را از شرکت ائل خودرو آغاز و جلساتی را با مدیران شرکت برگزار کردند. نتجه اینکه آنان نیز متوجه فضا‌سازی‌ها شدند و حقیقت فعالیت‌های ائل خودرو به عنوان نمایندگی رسمی جنرال موتورز براشان محرز شد. در همین اوضاع و احوال بود که شبکه خبری فرانس 24 به عنوان شبکه رسمی خبری دولت فرانسه متوجه فعالیت‌های جنرال موتورز شد و در بخشی از خبر‌های خود گزارشی در این رابطه پخش کرد. فرانس 24 می‌خواست با پخش این گزارش به دولتمردان و خودرو‌سازان فرانسوی هشدار دهد حال که آنها بازار ایران را رها کرده‌اند، آمریکایی‌ها برای فتح این بازار خیز برداشته‌اند. در این گزارش حتی به این نکته اشاره شد که آمریکایی‌ها یک دستگاه کامارو را به صورت نمادین به ایران وارد کرده و تبلیغات خود را شروع کرده‌اند.

جنرال موتورز؛ زمستان در ایران خوشبختانه این فعالیت‌ها با توافقنامه ژنو همراه شد و کار‌ها خود به خود سرعت بالایی به خود گرفت. بد نیست به اطلاع خوانندگان مجله که مصاحبه اینجانب را چندی پیش درباره تأسیس نمایندگی جنرال موتورز در ایران خوانده بودند، برسانم بحث نمایندگی این شرکت خودرو‌ساز آمریکایی در ایران از لحاظ حقوقی تمام شده و به قطعیت رسیده است. ما منتظر چراغ سبز سیاسی بودیم که خوشبختانه با توافقنامه ژنو چنین اتفاقی افتاد و حضور جنرال موتورز در ایران هموارتر شد.

البته این را باید توضیح دهم که هر نوع تعامل تجاری همچنان از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی ایالات متحده با طرف ایرانی در هر حوزه‌ای در تحریم است. اما توافق بین‌المللی که صورت گرفته و چشم‌اندازی که به‌وجود آمده به این معنی است که دو کشور به سمت عادی‌سازی روابط خواهند رفت که این موضوع برای فعالان اقتصادی دو کشور پیام مهمی دارد و آنها را امیدوار کرده تا برای بهبود روابط اقتصادی دو کشور تلاش مضاعف داشته باشند. شواهد حاکی از آن است که عادی‌سازی روابط ایران و ایالات متحده به تدریج اتفاق خواهد افتاد. قطعاً با عادی شدن رابطه این دو کشور، مسائل اقتصادی است که مسیر را هموار خواهد کرد. خط حمله این حرکت تأسیس نمایندگی جنرال موتور در ایران است چون ما برای قطعی کردن نمایندگی این شرکت با توجه به مسائل حقوقی که طی کرده‌ایم، مشکلی نداریم.

سطح همکاری با جنرال موتورز

در فاز اول همکاری با بزرگ‌ترین شرکت خودرو‌ساز آمریکا قصد داریم فقط در سطح واردات خودرو و خدمات پس از فروش به فعالیت بپردازیم و برنامه‌‌ای برای تولید مشترک نداریم. البته ممکن است با بالا رفتن سطح همکاری‌مان به مرحله تولید مشترک هم برسیم اما هنوز قصد داریم فروش خودرو‌های آمریکایی را در ایران جا بیندازیم و سهمی از بازار را بگیریم. حال ممکن است این پرسش به‌وجود بیاید که قرار است چه مدل‌هایی از جنرال موتور و به چه تعداد وارد کشور شود که در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت درست است که ما نماینده برند جی‌ام در ایران هستیم اما این به آن معنا نیست که هر مدلی را که این خودرو‌ساز به تولید می‌رساند، بتوانیم وارد کشور کنیم چون به هر حال سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نیز در ایران باید نظ مساعدشان را اعلام کرده و مجوز‌های لازم را صادر کنند. از سویی دیگر محصولاتی که وارد می‌شود نباید مشکل شماره‌گذاری داشته باشند و وزارت صنعت ممنوعیتی برای ورود این محصول به کشور نداشته باشد.

جنرال موتورز حامی تیم‌ملی؟

همانطور که اشاره کردم ائل خودرو قراردادی با فدراسیون فوتبال به امضا رساند و به عنوان حامی تیم‌های ملی فوتبال ایران شناخته شد. این قرارداد 15 میلیارد تومان ارزش دارد که نسبت به قرارداد مشابه قبلی دو برابر شده است. می‌توانم بگویم این مبلغ توسط جنرال موتورز تأمین شده و اگر مدعی شوم این شرکت بزرگ آمریکایی حامی تیم‌ملی فوتبال ایران در برزیل شده است، سخنی دور از واقعیت نگفته‌ام. قصد داریم با همکاری جنرال موتورز برای اردیبهشت‌ماه سال آینده تورنمنتی چهار‌جانبه در آمریکا برگزار کنیم که تیم‌های ایران و آمریکا دو تیمی هستند که حضورشان در این تورنمنت قطعی شده و با مشخص شدن قرعه ایران در جام جهانی دو تیم دیگر هم انتخاب خواهند شد.





نظرات

  • آفرین آفرین (13 بهمن 1393 ساعت 08:40)

    از این دست صحبتها زیاد زده میشود تا عمل چه شود

  • محمدماجد محمدماجد (4 بهمن 1393 ساعت 22:42)

    ای کاش

  • رضا بابایی رضا بابایی (29 آذر 1392 ساعت 14:32)

    کار بسیار خوبی است ولی بهتر است ماشین به صورت اماده وارد نشود و جنرال موتور با همکاری یکی از خودرو سازهای ایرانی شروع به قطعه سازی و مونتاژ کنند تا ضمن ایجاد اشتغال کارکنان بومی نیز با دانش روز خودرئسازی اشنا شوند.