1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خودروسازان فرانسوی را به بازار ایران راه ندهید

خودروسازان فرانسوی را به بازار ایران راه ندهید

7 دی 1392
  • 0

در ۲.۵ ساعت مناظره با موضوع خودروی ملی، میهمانان منتقد مسائل و مشکلات این صنعت را مطرح کرده و متولیان از اقدامات مثبت صورت گرفته و چالش‌های پیش‌روی تولید خودرو در ایران سخن گفتند. در این بین نظر مردم هم جالب توجه بود به طوری که 90 درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی خواستار قطع ارتباط ایران با خودروساز‌های فرانسوی هستند.

به نقل از فارس، برنامه مناظره امروز با موضوع خودرو ملی برگزار شد.

این برنامه با حضور داوود میرخانی رشتی مشاور دبیر انجمن خودروسازان، علی خاکساری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو اصلی کمیته اقتصاد راه در مجمع جهانی راه،‌ محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره و دبیر انجمن قطعه سازان ایران، حمیدرضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو و محمد حسن شجاعی فرد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و رئیس دانشکده مهندسی خودرو روی آنتن رفت.

در این برنامه سوال نظرسنجی به این شرح مطرح شد: به نظر شما خودروسازان کشور در همکاری‌های بین‌المللی پس از تحریم، کدام راه را انتخاب کنند؟ 1- تمدید همکاری با خودروسازان فرانسوی، 2- همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین‌المللی

تقوی نژاد: نیاز صنعت خودروی کشور به همکاری‌های خارجی به موازات تقویت تولید داخل

حمیدرضا تقوی‌نژاد معاون استراتژیک ایران خودرو در برنامه تلویزیونی مناظره که با موضوع چالش‌های پیش‌روی صنعت خودرو در حال انجام است اظهار داشت: فکر می‌کنم به صنعت خودرو باید با دید ملی نگاه کنیم و دید بنگاهی را کنار بگذاریم و جایگاه صنعت خودرو در جهان و ایران جایگاه مهمی بوده و اکنون نیز یک پنجم فروش صنعت کشور را بر عهده دارد.

وی به تعریف خودروی ملی پرداخت و عنوان کرد: خودرویی که اجازه تغییر مهندسی بر عهده شرکت ایرانی بوده و نیز اجازه صادرات آن در دست شرکت‌ داخلی باشد خودروی ملی نامیده می‌شود و هر گونه تصمیم‌گیری توسط شرکت ایرانی انجام شود.

وی ادامه داد: تیراژ و نیز تغییر محصول بعدی روی پلت‌فرم در صورتی که در اختیار شرکت‌های داخلی باشد به معنای برند ایرانی است اما زمانی که یک خودرو با شرکت خارجی تولید شود همه مباحث تیراژ، صادرات، تغییر در خودرو باید تحت نظر آن شرکت انجام شود و برای شرکت‌های داخلی امکانپذیر نیست.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه، در دهه 70 صنایع کلیدی از سوی سیاست‌گذاران تعیین شد اظهار داشت: صنعت سیمان، حمل و نقل، آلومینیوم، نفت و گاز، پتروشیمی و صنعت خودرو از جمله این صنایع بود که بر اساس اهداف بالادستی و سند چشم‌انداز توسعه اهدافی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای ادامه کار دو راه نیاز است تصریح کرد: صنایع خودروسازی چین و کره نیز همین راه را رفته و باید به گونه‌ای عمل کنیم که توأم با شرکت‌های خارجی همکاری کرده و به موازات آن توان طراحی ایجاد خودرو را داشته باشیم.

به گفته معاون استراتژیک ایران خودرو در صورتی که این گونه موضوعات به صورت قوی با هم پیش بروند می‌توان نسبت به اهداف امیدوار بود اما در صورتی که ضعف در آنها ایجاد شود به هدف نخواهیم رسید در حالی که هر دو سیاست در دهه‌های گذشته وجود داشته اما شاید قدرت لازم برای هماهنگ پیش بردن این دو موضوع وجود نداشته و گاهی یکی از ضعیف و قوی شده است.

خاکساری: مردم از خودرو‌های تولید داخل راضی نیستند

علی خاکساری رفسنجانی در برنامه مناظره امروز با اشاره به شرایط فعلی صنعت خودروسازی اظهار داشت: آیا خودروی ملی صرفاً یک شعار بود و وسیله‌ای برای تأمین منابع شخصی برخی افراد و یا صرفاً یک اشتباه بود و اینکه چه مسیری را طی کرد.

وی افزود: واژه ملی یا اسلامی مقدس است و هرکجا نمی‌توان از آن استفاده کرد؛ در صنعت اتومبیل‌سازی باید به طور واقع‌گرایانه به یکسری مسائل بپردازیم تا بتوانیم عملکرد گذشته و مسیر آینده را مشخص کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حوزه خودروی ملی هیچگاه مشتری از تولید داخلی راضی نیست و اگر مدیران خودروساز راضی هستند دلیل راضی بودن مشتریان و مردم نیست و حتی مردم اصلاً خودروی ملی نمی‌خواهند.

رفسنجانی تصریح کرد: در استفاده از واژه خودروی ملی مشکلاتی هم به وجود آمده که هر روز تعریف عوض می‌شود در گذشته یک تعریف بود و امروز تعریف دیگری ارائه می‌شود؛ آیا با کمی تغییر یک مدل خودرو می‌توان گفت که خودروی ملی تولید شده است؟

وی تصریح کرد: علاوه بر این مسائل مشکلات زیست محیطی و اقتصادی متعددی در این زمینه به وجود آمده است.

شجاعی‌فرد: ایران باید به دنبال مهندسی خودرو باشد/ خودمان باید دست به کار شویم

محمدحسن شجاعی‌فرد در برنامه مناظره گفت: وقتی ما صحبت از خودروی ملی می‌کنیم خودرویی به عنوان سمند به ذهن می‌رسد که این خودرو نیز ایرانی نیست به طوری که زمانی از خودروی ملی صحبت می‌کنیم یعنی مالکیت این خودرو باید ملی باشد.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو ادامه داد: وقتی که مورد تحریم قرار گرفتیم بهترین کار همین بود که به خودمان بازگردیم و ببینیم در کجای صنعت خودروسازی جهان قرار داریم.

وی ادامه داد: در سال 1988 پژو 405 دیگر تولید نشد اما از سال 1993 این خودرو در ایران تولید می‌شود به طوری که هنوز پژو 206 به عنوان یکی از بهترین خودروهای کشور معرفی می‌شود در حالی که این خودرو نیز دیگر در فرانسه تولید نمی‌شود.

شجاعی‌فرد با اشاره به اینکه خودروسازان ما محصولی را تولید می‌کنند که کهنه و بدون ایمنی است تصریح کرد: شما ببینید سال گذشته نزدیک به 30 هزار کشته دادیم که چه مقدار از این حوادث را خودروهای ناایمن مسببش بوده‌اند.

وی با اشاره به تمام خیانتی که خودروسازی فرانسه و رنو به ایران داشت گفت: به نظر می‌رسد ما باید خودمان دست به کار شویم و به سراغ طراحی و مهندسی خودرو برویم اما متأسفانه شنیده می‌شود هم اکنون خودروسازان ما به سمت کشور چین حرکت کرده‌اند.

وی گفت: چین ابتدا تنها قطعه‌سازی را دنبال کرد و پس از آن به سراغ تولید خودرو رفت به طوری که هم اکنون به مهندسی خودرو روی آورده است.

شجاعی‌فرد تصریح کرد: پیشنهاد من هم این است که اجازه بدهیم در این چند سال نیز مانند گذشته خودروسازان داخلی فعالیت کنند و پس از آن به دنبال مهندسی خودرو برویم که این کار نیز نباید با عجله صورت بگیرد.

وی گفت: تولید در هیچ جای دنیا ارزشی ندارد و آنچه که مورد پسند قرار می‌گیرد مهندسی خودرو است که این مهم نیز در کوتاه مدت صورت نخواهد گرفت.

میرخانی رشتی: قرارداد با پژو را من بستم/ در ایجاد شبکه قطعه سازی ناتوانیم

داود میرخانی رشتی مدیرعامل اسبق ایران خودرو در برنامه تلویزیونی مناظره با اشاره به اینکه باید روی تعریف و استفاده از ماهیت ملی و اسلامی بودن خودرو دقت کرد، اظهار داشت: ملی بودن حالت سیاسی و ناسیونالیستی به ما می‌دهد که البته این طور نیست و من فکر می‌کنم در حال حاضر سؤال پیامک برنامه غلط است و انتخاب در این مواقع نیاز به فن اقتصاد دارد و باید طرفین قرارداد یکدیگر را بپذیرند.

وی تأکید کرد: در سال 68 قرارداد با پژو فرانسه را من بستم و در آن موقع ماشین به‌روز اروپا بود و یک سال بود که در اروپا عرضه شد.

مدیرعامل اسبق ایران خودرو با تأکید براینکه پژو به ما خیانت نکرد، گفت: ما نتوانستیم حق و حقوق خود را بگیریم و این ضعف و ناتوانی از ما بود.

به گفته میرخانی رشتی این مباحث علمی نیست و باید مطابق با توانمندی‌های صنعت خودرو صحبت کنیم و قبل از اینکه شبکه قطعه‌سازی توانمندی داشته باشیم به تولید پرداختیم و این زمینه‌سازی لازم را نداشتیم و به همین دلیل نتوانستیم از شرکت‌های خارجی امتیاز بگیریم.

مدیرعامل اسبق ایران خودرو افزود: آقای شجاعی‌فر در همان سال‌ها گفتند که ایران خودرو خیانت کرده و قرارداد ترکمنچای بسته است و لفظ خودروی ملی را برای اولین‌بار در مورد پیکان به کار بردند و با کارشکنی‌هایی که انجام شد نتوانستیم خودروها را از گمرک ترخیص کنیم و مجبور شدیم با تولید 2 میلیون پیکان با سوخت بالا آلایندگی را 40 برابر افزایش دهیم که این موضوع به دلیل چنین برخوردهایی بود.

نجفی منش: خودروی ملی نداریم

محمدرضا نجفی‌منش در ادامه دو سال اخیر اظهار داشت: در این مدت قیمت همه کالاها افزایش یافته و نباید تنها خودرو را در نظر بگیریم.

وی افزود: همانطور که قیمت آب، برق و سایر کالاها 3 تا 4 برابر افزایش یافته هزینه تولید خودرو افزایش یافته است؛ بنابراین ما محصولات را گران نکردیم بلکه هزینه تولید آن افزایش یافته است.

عضو انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: 40 درصد از قیمت خودرو به هیچ وجه به خود خودروها مربوط نمی‌شود بلکه 20 درصد مربوط به هزینه‌های مالی است که برای ایران خودرو 5 میلیون تومان و برای سایپا 3.6 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

وی افزود: هزینه‌های جنبی مانند بیمه و مالیات بر ارزش افزوده در مجموع 40 درصد قیمت خودرو را تشکیل می‌دهند با این حساب تنها 60 درصد از قیمت خودرو مربوط به شرکت‌های خودروساز است.

نجفی منش با اشاره به برخی انتقادات و صحبت‌ها در خصوص ورود پژو فرانسه به ایران گفت: این شرکت هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است اما به یکباره در مجلس از وزیر در این باره سؤال می‌شود.

وی در خصوص خودروی ملی گفت: ما از طراحی خودروی داخلی حمایت می‌کنیم که می‌توان برای اجرای آن از نیروی عظیم فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها استفاده کرده به شرط آنکه تولید خودروی داخلی را محکوم نکنیم.

عضو انجمن قطعه‌سازان افزود: ما تولید خودروی داخلی نداریم بلکه طراحی‌هایی در شرکت سایپا و ایران خودرو توسط مدیران این شرکت‌ها انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه هیچ گونه استراتژی برای صنعت کشور نیست، گفت: این عدم استراتژی هم در صنعت و هم در بخش خودروسازی کشور وجود ندارد و کشور چین برای تبدیل شدن به اولین تولیدکننده خودرو در جهان یک برنامه‌ریزی بلندمدت را ترسیم کرده است.

خاکساری: در تولید خودرو به مباحث اقتصادی توجه نکردیم/ شجاعی‌فرد: مباحث اقتصادی در 5 مرحله تولید خودرو وجود دارد

علی خاکساری در ادامه برنامه مناظره گفت: باید بگویم کسانی که به دنبال حذف خودروی ملی هستند در گذشته صحبت از ایجاد خودروی ملی می‌کردند اما اکنون معلوم نیست چرا این صحبت را مطرح می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شاید منافع شخصی‌شان موجب شده است که این سؤال را مطرح کنند.

در ادامه صحبت‌های خاکساری، میرخانی گفت: من از آقای خاکساری می‌پرسم منافع شخصی یعنی چه؟ اگر منافع شخصی‌ است بفرمایید کدام شخص؟

وی ادامه داد: این گونه که فرد بیاید و کلی‌گویی کند درست نیست و اگر قرار باشد آقای خاکساری به همین منوال صحبت کند من جلسه را ترک می‌کنم.

خاکساری در پاسخ به میرخانی گفت: سؤال من این است آقای میرخانی شما چرا از صحبت‌های من ترسیدید که گفتند منافع شخصی.

وی ادامه داد: بنابراین باید این موارد را در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: من منکر مهندسی نیستم و نمی‌گویم مهندسی مهم نیست اما آنچه که از مهندسی در خودرو مهمتر است بحث اقتصاد است. امروز تولید به گونه‌ای شده که اصلاً در آن اقتصاد دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که در مدت 20 سال از صنعت خودروسازی ایران می‌گذرد تنها بحث مهندسی بود مثلاً ما آمدیم یک لیوان را طراحی کردیم اما نگفتیم که چه کسی آماده است این لیوان را خریداری کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در صنعت خودرو نیز همین گونه است اکنون یک خودرویی به قیمت 40 میلیون تومان داریم اما نمی‌پرسیم آیا کسی حاضر است این خودرو را خریداری کند؟

وی ادامه داد: نرخ دلار بالا رفت که موجب شد قیمت خودرو در ایران نیز افزایش پیدا کند اما سؤال اصلی این است آیا درآمد کارگر و یا مهندسی که این خودرو را تولید می‌کند نیز به همان نسبت افزایش پیدا کرد؟

خاکساری با اشاره به اینکه شورای رقابت به تمام جوانب افزایش قیمت خودرو پرداخت اما این موضوع را اصلاً رعایت نکرد گفت: پس از افزایش چند برابری نرخ خودرو که از نرخ دلار نشأت گرفته شد اما هم اکنون شاهد هستیم که درآمد مهندسین ثابت مانده و بدون تغییر است.

در ادامه این قسمت از برنامه مناظره شجاعی‌فرد یکی دیگر از اساتید صنعت خودروسازی گفت: من به آقای میرخانی باید بگویم اگر می‌گویند تنها من مسبب تغییر پلت‌فرم و یا تولید خودروی ملی هستم عرض می‌کنم که ما تیمی بودیم که دولت این تیم را تعیین کرده بود.

وی ادامه داد: در آن زمان که خودروی پیکان تولید می‌شد قرار بر این بود که با مهندسی معکوس اجزای این خودرو را شناسایی کرده تا بتوانیم یک خودروی ملی با پلت‌فرم داخلی تولید کنیم.

وی ادامه داد: خودروی فولکس واگن که زمانی در آلمان تولید می‌شد هم اکنون برزیل توانسته است این خودرو را با توانایی خودش به روز کرده و هم اکنون نیز این خودرو تولید می‌شود.

وی با اشاره به خودروی ال 90 گفت: اگر اکنون دو خودروساز بزرگ ایران این محصول را به صورت مشترک تولید می‌کنند اما جالب است بدانید که هند خودروی ال 90 را وارد کرد و با تغییر در پلت‌فرم آن توانست خودروی جدیدی را روانه بازار کند.

شجاعی‌فرد با اشاره به اینکه بحث اقتصاد نیز در صنعت خودروسازی دیده شده است گفت: مهندسی در خودرو 5 مرحله دارد که در تمام این مراحل اقتصاد آمیخته است اما ما تنها قصد داریم بگوییم فقط در پروداکشن بحث اقتصاد وجود دارد که این گونه نیست.

وی ادامه داد: ما باید نگاه خود را تغییر داده و به جای بحث‌های فردی بتوانیم شرایط بازار را نیز ارزیابی کنیم.

نجفی‌منش: اوباما با دستور ویژه ما را تحت فشار گذاشته است/خاکساری: یک رنو و پژو در آمریکا وجود ندارد

محمدرضا نجفی‌منش در ادامه مناظره تلویزیونی صنعت خودرو با اشاره به بحث رنو فرانسه اظهار داشت: آن چیزی که مطرح شد و شرکت رنو در ایران آمد دولت و مجلس تمام قد معتقد بودند که این موضوع نباید بشود و منتظر بودند در صورت انجام این کار با آن برخورد کنند و بعد از آن مدیرعامل پارس خودرو برکنار شد.

وی تأکید کرد: در برنامه دیگری با حضور برخی نمایندگان مجلس تشریح کردیم چالش‌های صنعت خودرو را و برای رسیدن به دانش روز نیاز به همکاری با شرکت‌های خارجی داریم. اعتقاد داریم برای انتقال تکنولوژی و استفاده از تجربیات و دانش به‌روز آنها باید همکاری مشترک وجود داشته باشد و فرقی نمی‌کند پژو فرانسه باشد یا شرکـ‌ت‌های دیگر و باید منافع ما در نظر گرفته شود.

وی افزود: پژو که به خاطر تحریم‌ها رفت و رنو نیز با وجود مشکلات و تحریم تا جایی توانست همراهی کند و این نکته را باید توجه داشت که صنعت خودروسازی ما مورد تهاجم آمریکایی‌ها بوده و با تحریم روبه‌رو شده است.

نجفی‌منش عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا فرمان مخصوصی دارد که در این راستا صنعت خودروسازی ما را تحت فشار گذاشته و با مشکل روبه‌رو هستیم. و همچنین شرکت‌های خارجی نیز که با ما همکاری داشتند تحت این فشار هستند و در کنار آن مشاهده می‌شود رسانه ملی از کیفیت پایین و بی‌خود صنعت خودروسازی داخل صحبت می‌کند.

خاکساری نیز افزود:‌ یک رنو و پژو در آمریکا وجود ندارد و بعد مدعی تولید این خودروها در کشور خودمان هستیم. ال‌90 به ساندویچ ماشین‌ها معروف است و اکنون ای‌تو با 9 هزار یورو به فروش می‌رسد در حالی که تویوتای کرولا در خارج 8 هزار دلار است و این دو خودرو قابل قیاس نیستند.

همچنین شجاعی‌فر ادامه داد:‌ خودروهایی که الان در ایران تولید می‌شود اطلاعات فنی آنها به مهندسان داخل داده نمی‌شود و سؤال ما این است که چرا این موضوع انجام نمی‌شود الان باید برنامه‌ریزی کنیم که چه اهدافی در نظر گرفته شود که در سند 1404 این موضوع در صنعت خودرو دور از ذهن ترسیم شده است.

خاکساری ادامه داد: به این خاطر است که اطلاعات را از همین افراد می‌گیرند و در کمیسیون‌های مجلس خودروسازان هستند که می‌گویند چه قیمتی ماشین فروخته می‌شود و در چه سطحی هستیم اما باید از افراد متخصص دیگر نیز استفاده شود و بحث دیگر این است که از اول تاکنون مجلس از خودروسازان حمایت کردند و دلیل آن نیز اشتغال یک میلیون نفری است در حالی که شیشه‌پاکن‌ ماشین‌ها در سر چهارراه و تعویض‌روغنی‌ها را نیز جزو مشاغل آن توصیف کردند.

خاکساری در ادامه گفت:‌ باید از متخصصان استفاده شود که قرارداد نداشته و یا به قطع‌سازان وابسته نباشند که قطعه چینی را به ایران آورده و در پاکت می‌گذارند.

همچنین شجاعی افزود: دو خودروساز الان به دنبال خودروسازان چینی می‌روند در حالی که بسیاری از مردم می‌گویند چگونه است که ما می‌توانیم موشک، ماهواره، انرژی اتمی با آن سطح از تکنولوژی داشته باشیم اما خودروسازی درستی نداریم و دلیل آن این است که آنها صاحب ندارد اما خودروسازی صاحب دارد و دولت‌ها به خودروسازی به عنوان گاو شیرده نگاه می‌کنند که به موقع آن بتوانند از سود آن استفاده کنند که این بزرگترین صدمه است.

مردم: خودروسازان فرانسوی را به بازار ایران راه ندهید

در برنامه مناظره امروز نظر سنجی از بینندگان انجام شد.

در این برنامه سوال نظرسنجی به این شرح مطرح شده است: به نظر شما خودروسازان کشور در همکاری‌های بین‌المللی پس از تحریم، کدام راه را انتخاب کنند؟ 1- تمدید همکاری با خودروسازان فرانسوی، 2- همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین‌المللی

بر این اساس، 90 درصد ( بیش از 170 هزار نفر) شرکت کنندگان در این نظر سنجی خواستار قطع همکاری ایران با خودروسازان فرانسوی هستند.

میرخانی: نتوانستیم دانش فنی تولید خودروسازی بومی کنیم/ خاکساری: دانش را بومی نکردید چون مدیریت نداشتید

در ادامه مناظره امروز داود میرخانی رشتی در واکنش به صحبت‌های یکی از مهمانان برنامه اظهارداشت: موشک و انرژی هسته‌ای را نمی‌توان با کالاهای مصرفی مثل ماشین مقایسه کرد.

وی افزود: در ساخت ماشین باید فنداسیون یک صنعت در ابتدا ارزیابی شود که در بخش خودروسازی این فنداسیون قطعه‌سازی است؛ در واقع صنعت قطعه‌سازی متناسب با خودروسازی رشد نکرده است.

میرخانی رشتی تصریح کرد: در کشورهای تولیدکننده خودرو معمولاً قطعه‌سازی‌های بسیار بزرگ و مجهز به دانش فنی وجود دارد که شرکت‌ خودروسازی مشخصات فنی خودروی مورد نظر را به آنها ارائه داده و قطعه‌سازان متناسب با این درخواست‌ها قطعات خودروی جدید را طراحی می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی مشکلات متعددی دارد گفت: در چند سال گذشته هیچ گاه به صنعت قطعه‌سازی توجه مناسبی نشده که البته یکی از مجموعه‌هایی که به این صنعت به درستی توجه نکرد ما خودروسازان بودیم.

مشاور دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: فضای مناسبی برای ایجاد مجموعه‌های بزرگ قطعه‌سازی ایجاد نشد که یکی از علت‌های اصلی آن قوانین و مقرراتی است که مانع از ایجاد مجموعه‌های بزرگ تولیدی و قطعه‌سازی می‌شود؛ به همین دلیل در خصوص کیفیت قیمت تمام شده نمی‌توان کاری انجام داد.

وی با اشاره به صحبت خاکساری مبنی بر اینکه ماشین داخلی سوار نمی‌شود گفت: چرا کیفیت خودروی داخلی پایین و قیمت آن بالاست دلیل اینکه تولید در ایران گران است.

خاکساری در واکنش به صحبت‌های میرخانی گفت: چرا مردم باید تاوان تولید گران را بدهند شما همه مشکلات را متوجه بخش‌های مختلف می‌کنید برای اینکه خود را توجیه کنید.

میرخانی پاسخ داد: اگر 4 نهاده برای تولید شیر به ایران وارد نشود قطعاً قیمت آن چند برابر افزایش خواهد یافت در ضمن ما در ایران 28 درصد سود بانکی می‌دهیم اما شرکت تویوتا 2 درصد سود می‌پردازد.

خاکساری گفت: شما ماشین خود را نقد می‌فروشید اما آنها قسطی به مشتری کالا می‌دهند.

میرخانی رشتی ادامه داد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید 30 درصد منابع به دست آمده به صنعت پرداخت شود که این کار صورت نگرفت و به واسطه آن قیمت فولاد و آلومینیوم سه برابر شد؛ قطعاً این افزایش قیمت منجر به افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود.

وی افزود: آقای پژویان رئیس شورای رقابت بر قیمت فولاد خودرو نظارت نکردند زیرا قیمت آن در بورس تعیین می‌شود اما برای خودرو قیمت‌گذاری شد.

مشاور دبیر انجمن خودروسازان ضمن اشاره به تفاوت نرخ‌های سود تسهیلات در ایران و صنایع اروپایی گفت: یکی از علت‌هایی که نتوانستیم دانش فنی به دست آوریم این بود که پول مناسبی در اختیار شرکت‌های خودروسازی نبود.

خاکساری در واکنش به این صحبت گفت: دانش فنی را بومی نکردید چون مدیر نبودید و تنها به فکر منافع خودتان بودید.

تقوی نژاد: 20 سال در صنعت خودرو قصور کردیم/ خاکساری: استعفا یک اصل است

تقوی‌نژاد در ادامه برنامه مناظره گفت: من برای اساتید دانشگاه احترام قائلم و باید بگویم که دانشجویان ما دارند این برنامه مناظره را می‌بینند و یاد می‌گیرند.

خاکساری ادامه داد: من از 4 سال و نیم به این برنام دعوت شدم و باید بتوانم صحبت‌هایم را مطرح کنم.

میرخانی رشتی گفت: دوستان شما غلط کردند که شما را به این برنامه دعوت کردند.

تقوی‌نژاد ادامه داد: من پس از دیدن صحبت‌های شما به این جمع‌بندی رسیدم که پژو و رنو خیانت کردند و از طرفی نیز سمند هم خودروی ملی نبود به طوری که این محصول را که ایمنی ندارد ما در بازارهای داخلی عرضه می‌کنیم و حتی به دنبال صادرات آن هم هستیم من باید بگویم آقای شجاعی‌فرد 25 مهندس را تحویل ما دادند و این خروجی صنعت خودروی ما است.

تقوی‌نژاد ادامه داد: ما مرکز تحقیقات راه انداختیم که بیاییم کار را یاد بگیریم اما آنچه را که هم اکنون ملاحظه می‌کنید محصول خروجی شما اساتید محترم است.

وی با اشاره به اینکه، شرکت هندی که خودروی ال 90 را می‌آید و تغییر پلت‌فرم می‌دهد تنها با خرید لیسانس این خودرو صورت می‌گیرد گفت: اما ما در ایران چه کردیم.

شجاعی‌فرد با اشاره به صحبت‌های تقوی‌نژاد گفت: شما چرا این کار را نکردید.

خاکساری نیز ادامه داد: در واقع شما نخواستید این هزینه را بکنید و پلت‌فرم ال 90 را خریداری کنید.

خاکساری گفت: وقتی شما 200 میلیون تومان می‌دهید و برای پژو 206 صندوق می‌گذارید و به عنوان اس‌دی عرضه بازار می‌کنید آیا نمی‌توانستید این هزینه را پرداخت کنید تا پلت‌فرم ال 90 را خریداری کنید.

تقوی‌نژاد در پاسخ به این افراد گفت: آمارهایی که شما می‌دهید تماماً غلط است.

خاکساری گفت: اگر من دروغ می‌گویم شما راستش را بگویید.

تقوی‌نژاد ادامه داد: اطلاعات شما درست نیست همین سمندی را که شما اعلام می‌کنید صادر نمی‌شود لازم است بدانید 200 هزار دستگاه از این خودرو صادر شد و حتی کشور روسیه نیز سفارش خرید 10 هزار دستگاه سمند را به ما داده است.

خاکساری ادامه داد: شما که می‌گویید سمند را صادر کردید بفرمایید به چه قیمتی این کار صورت گرفته است.

تقوی‌نژاد در پاسخ به خاکساری گفت: شما مخالف صادرات هستید؟

تقو‌ی‌نژاد ادامه داد: ما باید طرحی نو در اندازیم و آسیب‌شناسی کنیم اگر کشور کره پس از 20 سال توانسته است روی پای خودش بایستد به این دلیل بود که در این مدت نگذاشت حتی یک خودروی خارجی وارد شود و توانست پس از 20 سال خودروی ساخت داخلش را با یک کیفیت بسیار عالی به خارج صادر کند.

خاکساری گفت: شما چرا این کار را نکردید مگر 20 سال از صنعت خودروسازی ما نگذشته است.

تقوی‌نژاد گفت: ما قبول داریم قصور کردیم اما باید این کار را نیز از هم اکنون شروع کنیم.

خاکساری گفت: یک اصلی وجود دارد به نام اصل استعفا و می‌توان این کار را انجام داد.

تقوی‌نژاد ادامه داد: شما به عنوان یک استاد دانشگاه بیایید و یک گوشه‌ای از ایران خودرو را بر عهده بگیرید و بعد بیایید این صحبت را مطرح کنید، شما که بیرون گود نشستید نمی‌دانید در داخل چه می‌گذرد.

شجاعی‌فرد در واکنش به صحبت‌های تقوی‌نژاد و خاکساری گفت: شما که کلمه خائن را به کار می‌برید لازم است بگوییم که شرکت‌های پژو قبل از تحریم ایران را ترک کردند.

تقوی نژاد گفت: خیر، این زمان تحریم بود.

خاکساری ادامه داد: آقای میرخانی رشتی که صحبت از آمار بالای تصادفات می‌کنند باید بدانند که مشکل اصلی خودروهای ما نداشتن ایمنی کافی است.

میرخانی رشتی در پاسخ به خاکساری گفت: 8 هزار کشته از آمارهای اعلام شده موتورسوارها هستند و ربطی به خودرو ندارد.

خاکساری در پاسخ به میرخانی گفت: این هم شما مقصرید زیرا قیمت خودرو بالاست و موتورسوارها نمی‌توانند ماشین بخرند.

شجاعی‌فرد در این بین گفت: فارغ‌التحصیلان ما توانسته‌اند در بازار وارد کار بشوند و اینکه نتوانستند برای صنعت خودروسازی مفید باشند مقصر ما نیستیم اگر 200 فارغ‌التحصیل دیگر هم به صنعت خودروسازی عرضه کنیم باز به همین منوال است.

شجاعی‌فرد گفت: آقای میرخانی اجازه ندهید من آمار سمند را رو کنم.

میرخانی گفت: چیزی نمی‌دانید اگر می‌دانید رو کنیم.

شجاعی‌فرد گفت: سمند در دو شهر انگلیس و آلمان با دو دست چرخش طراحی شد و بعد به شما رسید.

میرخانی ادامه داد: ما از آنها مشاوره گرفتیم.

شجاعی‌فرد گفت: گرفتن مشاوره از شرکت‌های مطرح خودروساز به منزله ساخت خودرو در داخل نیست.

در این بین نجفی‌منش در پاسخ به شجاعی‌فرد گفت: آقای شجاعی‌فرد اشتباه می‌کنید من خودم فنر خودروی سمند را طراحی کردم.

شجاعی‌فرد گفت: آیا تمام خودروی سمند فنر است؟

نجفی‌منش ادامه داد: اکنون که نرخ ارز بالا رفته است و دو سال هم از گران شدن خودرو می‌گذرد تنها با برداشتن چند گام دیگر در خصوص نرخ سود بانکی می‌توانیم مانند دنیا عمل کنیم و تعرفه واردات را برداریم آنگاه مشکلات ما کمتر خواهد شد.

نجفی‌منش: قانون کسب و کار اجرا شود با همه خودروسازان جهان رقابت می کنیم

محمدرضا نجفی‌منش در ادامه برنامه مناظره تلویزیونی با اشاره به اینکه قانون بهبود فضای کسب و کار با توجه به اینکه تصویب شده اما اجرا نمی‌شود، گفت: در صورتی که اجرایی شود، حاضر هستیم با تمام دنیا رقابت کنیم.

در ادامه شجاعی‌فرد افزود: اکنون که 38 درصد در بازار سود داشتید کاری نکردید و الان که معتقد به ضرر هستید دیگر کاری نمی‌توانید از پیش ببرید.

نجفی‌منش تاکید کرد: سال 87 برنامه صنعت خودرو در افق 1404 نوشته شد، اما برنامه اجرایی آن تدوین نشد درحالی که چین 3 سال برنامه نوشت و آن را عملیاتی کرد و همکاری با شرکت‌های خودروسازی خارجی را ادامه داد و پس از آن به دنبال طراحی داخلی خودرو بود، در صورتی که همه اراده کنند این کار شدنی است.

در ادامه تقوی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اکنون به عنوان خودروساز ملی تلقی می شویم یا خیر و اینکه گفته می‌شود بخشی از خودرو را تولید می‌کنیم، تصریح کرد: اینطور نیست که نیاز به تولید 5 میلیون خودرو باشد تا به سمت طراحی برویم، الان طراحی خودرو در شرکت ایران خودرو همین یک سایت بیرون از شهر تهران نیست و صحبت از هزار قطعه‌ساز، 2 هزار نمایندگی خدمات پس از فروش و دیگر مسائل است و خودروسازی از زنجیره تامین تا خدمات پس از فروش تلقی می‌شود که در دو دهه گذشته ایجاد شده و پس از جنگ مونتاژکاری پیکان را شروع کردیم و دانش قطعه آن بدست آمد و در سال‌های اخیر روی بدنه و طراحی پلت‌فرم و بخش‌های دیگر ایجاد شده و گام آخر نیز همین طراحی پلت‌فرم است تا خودروساز شویم که در حال حاضر حلقه آخر باقی مانده است.

وی در پاسخ به سؤال پیامک برنامه، گفت: باید با همه شرکت‌ها مذاکره کنیم و ممکن است فرانسوی و یا غیر فرانسوی باشد اما شرکت پژو دو سال پس از تحریم نیز با ما همکاری داشت.

میرخانی: اشتغال مستقیم و غیر مستقم 840 هزار نفر در صنعت خودرو/ خاکساری: آمار اشتغال در خودرو عوام فریبی است

در ادامه برنامه مناظره امروز مجری برنامه از میهمانان سؤالات مخاطبان را پرسید.

اولین سؤال از تقوی‌نژاد بود در خصوص صحبت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه تولید خودروی ملی عوام فریبی است، که وی گفت: فکر می‌کنم آقای نعمت‌زاده که پیشکسوت حوزه صنعت هستند بهتر بتوانند راجع‌به آن اظهار نظر کنند.

وی افزود: اما اگر با این فرض که تولید خودروی ملی به آن معناست که حتی یک پیچ آن هم در داخل تولید شود صحبت آقای نعمت‌زاده درست است.

تقوی‌نژاد افزود: اولین خودروی ملی که ساخته شد بسیاری از نمایندگان از آن به عنوان یک حرکت بزرگ یاد کردند ولی هم‌اکنون به راحتی نسبت به آن بی‌انصافی می‌شود.

مجری برنامه این سؤال را از خاکساری پرسید که در صورت اجرای صحبت‌های شما بخشی زیادی از نیروی کار که در صنعت خودروسازی فعالیت دارند بیکار خواهند شد، اظهار داشت: قطعاً اشتغال یک مسئله مهم است اما باید در این زمینه به آمارها دقت کرد.

وی ادامه داد: عدد و ارقامی که پیرامون میزان اشتغال صنعت خودروسازی مطرح می‌شود عوام‌فریبی است.

خاکساری افزود: صنعت خودروسازی امروزه در جهان یک صنعت سرمایه‌بر است و به همین دلیل نیروی کاری زیادی در این حوزه مشغول کار نیست؛ به ازای هر یک میلیون خودرو 50 تا 60 هزار نفر در صنعت خودروسازی مشغول به کار می‌شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر در سال یک میلیون و 500 هزار خودرو تولید شود میزان شاغلین این صنعت باید 80 هزار نفر باشد و اگر این میزان شاغل نیست کار حتماً ایراد دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: قطعاً فردی که در خودروسازی فعالیت می‌کند راضی نیست که به واسطه محصول تولید شده از آن کارخانه افرادی کشته شوند و اگر میزان افراد شاغل در تولید اتوبوس را برآورد کنیم قطعاً از کشته‌شدگان ناشی از تصادفات اتوبوس‌رانی کمتر است.

وی تأکید کرد: این افراد باید به سراغ مشاغلی بروند که موجب مرگ و میر مردم نشوند.

داود میرخانی رشتی در واکنش به سخنان خاکساری گفت: در ایران خودرو 54 هزار نفر، سایپا 48 هزار نفر، بخش خصوصی 20 هزار نفر در قطعه‌سازی 265 هزار نفر و به اضافه بقیه مشاغل در مجموع 385 هزار نفر از این طریق مشغول به کار هستند؛ در بخش تولید مواد اولیه و واسط برای تولید خودرو 380 هزار نفر، خدمات مرتبط با تولید 56 هزار نفر، لجستیک 23 هزار نفر مشغول به کار هستند که مجموعاً 840 هزار نفر در این حوزه شاغل هستند.

وی افزود: بنابراین صحبت‌های آقای خاکساری مثل حرف‌های گذشته‌شان براساس آمار و اطلاعات غلط است.

خاکساری پاسخ داد:‌ بهتر است که آمار کسانی که زخمی‌ها و کشته‌های تصادفات جاده‌ای را جمع‌آوری می‌کنند و همچنین کسانی که کشته‌شدگان را در غسالخانه‌ها می‌شویند را به آمار شاغلان این صنعت اضافه کنیم.

این صحبت با واکنش شدید میرخانی روبه‌رو شد و گفت: نباید در این مقوله سم‌پاشی کنیم زیرا براساس آمار پلیس 8 هزار نفر موتورسوار و 8 هزار نفر هم به دلیل نصب نکردن کمربند ایمنی در جاده‌ها کشته می‌شوند و همه آن مربوط به خودرو نیست.

در ادامه برنامه حیدری از شجاعی‌فرد این سؤال مخاطب را پرسید مبنی براینکه چرا تاکنون از دانشکده شما افرادی برای تولید خودرو و صنایع خودروسازی تربیت نشده‌اند که وی گفت: در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که تاکنون ما 300 فارغ‌التحصیل به صنایع خودروسازی تحویل داده‌ایم ولی مهم این است که از آنها به خوبی استفاده شود و در واقع کار به آنها محول شود.

وی تصریح کرد: اگر از آنها نخواهند کاری انجامد دهند دانش فنی ایجاد نشده و تنها ممکن است چراغ جلو و عقب ماشین‌ها مقداری تغییر کند.

شجاعی فرد گفت: این مسئله به دلیل سیاست‌های غلط عدم فضای رقابتی در صنعت خودروسازی است و در واقع دانش فنی برای تولید خودرو ایجاد نمی‌شود.

تقوی‌نژاد در پاسخ به فارس: به دنبال کاهش قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل هستیم

میرخانی رشتی در ادامه مناظره در پاسخ به این سؤال گفت: تا وقتی که صنعت خودروی ما دولتی است به هیچ جایی نخواهیم رسید.

وی افزود: متأسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که حتی تغییر مدیریت خودروسازی داخلی با اعمال نظر رئیس جمهور صورت می‌گرفت از این روز قاطعانه می‌گویم که صنعت خودروی ما سیاسی است.

در ادامه نجفی‌منش یکی دیگر از مدعوین این برنامه در پاسخ به سؤال دیگری گفت: عمده قطعه‌سازان ما به دنبال بستن قراردادهای تأمین دانش فنی هستند به طوری که 28 قرارداد تأمین لیسانس با شرکت‌های معتبر خارجی بسته‌ایم تا بتوانیم قطعات مورد نیاز را تولید کنیم.

وی افزود: اگر ما قطعه‌ای را تولید کنیم و بگوییم ایرانی است با مشکل فروش مواجه‌ایم اما همین که نام یک شرکت خارجی پشت این قطعه می‌آید به راحتی در بازار به فروش می‌رود.

در ادامه میرخانی رشتی در پاسخ به سؤال دیگر از حضار با اشاره به سیاست‌گذاری‌های غلط گفت:‌ ما از سال 82 به دنبال تولید خودرو با استانداردهای یورو 2 بودیم به طوری که هم‌اکنون نیز موفق شدیم این خودروها را تولید کنیم که پس از پیمایش 60 تا 70 کیلومتر آلایندگی کمتری را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه هم‌اکنون پتروشیمی‌های ما بنزین تولید می‌کنند و آن را با بنزین سوپر وارداتی ترکیب کرده و عرضه می‌کنند که این عامل موجب آلودگی هوا شده است. بنابراین خودروهای ما هیچ مشکلی ندارند.

خاکساری درپاسخ به سؤال دیگری از حضار با اشاره به اینکه هیچ تعریف مشخصی از خودروی ملی نیست و من نیز وظیفه ندارم که این تعریف را ارائه کنیم، گفت: به نظر می‌رسد اساس تشکیل خودروی ملی از تفکر هیتلر به وجود آمد. به طوری که هیتلر اعلام کرد ما یک خودروی مردمی می‌خواهیم به همین دلیل شرکت فولکس واگن تشکیل شد.

وی افزود: اما ایران از خودروی ملی تنها یک کله اسب را دارد که به عنوان برند معروف شده و از خودروی ملی چیز دیگری نداریم.

خبرنگار فارس در برنامه مناظره از تقوی‌نژاد پرسید که آیا زمانی می‌رسد خودروی ملی در داخل تولید شود و ایرانیان بتوانند با قیمتی مناسبتر از این خودرو استفاده کنند که تقوی‌نژاد پاسخ داد قطعاً ما نیز به دنبال این هستیم که یک خودروی ملی با کیفیت روز جهانی را تولید کنیم.

وی گفت: هم‌اکنون دهک های 4 تا 7 از خودروی داخلی استفاده می‌کنند و با افزایش نرخ ارز این دهک ها نیز نتوانسته‌اند خودروی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

تقوی‌نژاد گفت: اگر قیمت تمام شده کاهش یابد به طور قطع فروش خودرو نیز مناسب‌تر و راحت‌تر خواهد شد که هدف ما نیز کاهش قیمت تمام شده خودروی داخلی است.

وی در ادامه تصریح کرد: 7 یا 8 سال است که قصد داریم سهام ایران خودرو را به بانک پارسیان بفروشیم تا بتوانیم نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کنیم. بنابراین دولت باید به شرکت‌های خودروساز کمک کند تا بتواند نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کنند تا با مشکلات کمبود تولید روبه‌رو نشویم تا بتوانیم تولید خود را ادامه دهیم.

شجاعی فرد: پول ندهند از پلتفرم خبری نیست/طراحی سمند 500 میلیارد هزینه داشت

در ادامه برنامه مناظره تلویزیونی تقوی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس هیئت مدیره ایران خودرو را سهامداران انتخاب می‌کنند یا دولت، اظهار داشت: براساس قانون تجارت سهامداران انتخاب می‌کنند اما در حال حاضر این موضوع از سوی دولت تعیین می‌شود.

همچنین خاکساری در پاسخ به این سؤال بینندگان که چرا محصول ایرانی را تحقیر می‌کنید، گفت: خیر. محصول ایرانی را تحقیر نمی‌کنم اما خودروی ایرانی را تحقیر می‌کنم زیرا از کیفیت لازم برخوردار نبوده، جان ایرانی‌ها را می‌گیرد و دشمن محیط زیست است. کیفیت پایینی نیز دارد و ایرانی باید از بهترین‌ها استفاده کند که این خودرو در شأن ایرانی‌ها نیست.

شجاعی‌فرد هم در خصوص اینکه چه زمانی پلت‌فرم ایرانی در دانشکده مهندسی خودرو نهایی می‌شود، تصریح کرد: از سوی وزارت علوم به دانشکده علم و صنعت برنامه 4 ساله ارائه شده اما نیاز به اعتبار دارد و 100 میلیارد اعتبار در نظر گرفته شد که 3 میلیارد آن به سه دانشگاه اختصاص یافت اما برای خودروی سمند 500 میلیارد تومان هزینه شد تا طراحی شود.

وی ادامه داد: در بحث همکاری‌ها ایران خودرو دیزل مشکلی داشت که به دانشکده مراجعه کردند و این موضوع تا حدودی به نتیجه رسید. اگر پول ندهند نمی‌توان پلت‌فرم را تا سه سال آینده طراحی کرد و خودروسازان این اعتبار را در اختیار دانشکده قرار دهند.

میرخانی نیز در خصوص استخدام کارکنان ایران خودرو گفت: آقای نجم‌الدین گفته بود 7 هزار نیرو به من تحمیل شده است.

شجاعی‌فرد در واکنش گفت: خودروسازان افرادی را معرفی کردند تا دانشکده مهندسی خودرو به آنها فوق لیسانس بدهد که البته از 30 نفر 27 نفر با فوق‌دیپلم و معدل 12.2 مدرک گرفتند.

نجفی‌منش نیز خاطرنشان کرد: ‌اکنون مشکل قطعه‌سازی نقل و انتقال پول به خارج است و بیش از 80 درصد قطعات در داخل تولید می‌شود در حالی که چین سالی 172 میلیارد دلار قطعه صادر می‌کند و 176 میلیارد دلار واردات دارد مشکل ما تحریم‌های داخلی و بین‌المللی است و اکنون برای گشایش اعتبار ال‌سی 10 درصد 120 درصد ضمانت می‌خواهند.

همچنین در بخش دیگری از مناظره افراد حاضر خواسته‌های خود از وزیر صنعت را بازگو کردند که در این باره تقوی نژاد گفت: از وزیر صنعت تشکر می‌کنم که دو هفته یکبار ستاد سیاست‌گذاری خودرو را برپا می‌کند و به اظهارات گوش می‌دهد.

خاکساری نیز گفت:‌از وزیر خواستاریم که تولید و واردات خودرو از انحصار خارج شود و رقابت همه جانبه باشد زیرا ایرانی استحقاق بهتر از اینها را دارد.

شجاعی‌فرد گفت: خودروسازان با دانشگاه آشتی کنند و رابطه داشته باشند و در قراردادهایی که نوشته شود طرف خارجی درکشور سرمایه‌گذاری کنند.

میرخانی نیز گفت: خودروسازی از دولتی بودن خارج شود بخش خصوصی واگذار شود.

نجفی‌منش گفت: توصیه‌ای ندارم و وزیر تمام تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهم فقط خواستار کمک بانک‌ها برای دریافت تسهیلات هستیم.

منبع فارس


نظرات