1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

20 دی 1396
  • 1

تویوتا سال‌هاست به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان، نامی شناخته شده است و بیش از هر چیز به دلیل تولید خودروهای باکیفیت و بادوام شناخته می‌شود.

در بین صدها مدل محصولی که در این سال‌ها با نام تویوتا به بازار جهانی عرضه شده، کرولا را می‌توان موفق‌ترین خودروی این برند دانست که عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان را از آن خود کرده است. کرولا هرچند در انواع اتاق‌های مختلف تولید شده، اما بیش از هر چیز در مدل‌های سدان شناخته شده است و در آسیا و آمریکا خودروی بسیار محبوبی است.

 ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

اروپایی‌ها اما معمولا علاقه‌ای به خرید خودروهای سدان ندارند و خرید خودروهای هاچ‌بک را ترجیح می‌دهند و به همین دلیل فروش خودروهای سدان کرولا در اروپا دشوار است. تویوتا از حدود یک دهه پیش راه‌حلی برای این مشکل یافت و آن عرضه خودرویی بر اساس پلت‌فرم کرولا، با ظاهری جوان‌پسند‌تر و در کلاس هاچ‌بک است و به این ترتیب آئوریس به ‌محصولات تویوتا راه پیدا کرد. ایرتویا به‌عنوان نماینده تویوتا در ایران در نمایشگاه خودرو تهران آئوریس را رونمایی کرد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته عرضه این خودرو در نمونه‌های هایبریدی و بنزینی به‌زودی آغاز می‌شود. در اینجا نگاهی به این هاچ‌بک محبوب خواهیم داشت؛ خودرویی که می‌توان آن را کرولایی برای جوان‌ترها دانست.

آئوریس‌شناسی

 ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

تویوتا تا حدود یک دهه پیش به دلیل علاقه اروپایی‌ها به خودروهای هاچ‌بک و البته به دلیل محبوبیت نام کرولا، نمونه‌های هاچ‌بک این خودرو را برای این قاره تولید می‌کرد اما به‌مرور مدیران این شرکت تصمیم گرفتند نمونه‌های هاچ‌بک کرولا را با نامی جداگانه و روند طراحی مستقل از کرولا عرضه کنند و این تولد آئوریس بود. ازنظر کلاس‌بندی و ابعاد، آئوریس یک هاچ‌بک کامپکت با طول کمتر از 4.3متر است که در سال 2006 با یک نام مجزا، جایگزین کرولا هاچ‌بک نسل نهم شد و هرچند که باوجود ابعاد کوچک‌ترش نسبت به کرولا، یک خودروی شهری ایده‌آل به نظر می‌رسد اما به لطف بهره‌گیری از پلت‌فرم کرولا، خودروی تنگ و کم‌جایی نیست. نخستین نسل از این محصول همان‌طور که گفته شد در سال 2006 بر پایه کرولا نسل دهم (E140) شکل گرفت و در نمایشگاه خودروی پاریس همان سال رونمایی شد.

آئوریس نسل اول تا سال 2012‌ روی خط تولید قرار داشت و بلافاصله پس از آن، نسل دوم این خودرو بر پایه کرولا نسل یازدهم جایگزین مدل‌های قبلی شد که از طراحی به‌روزتر و خطوط نرم‌تری نسبت به گذشته بهره می‌برد. درواقع هرچند که چهره کرولا نیز در ظاهر این خودرو مستتر است و از پلت‌فرم MC مشترک با برادر سدانش بهره می‌برد، اما این هاچ‌بک که مهم‌ترین بازار هدفش اروپاست، کاراکتری مختص به خود را دارد و به‌طورکلی لوکس‌تر و شکیل‌تر از نسل پیشینش ساخته شده ‌ و البته جوان‌پسند‌تر است.

آئوریس در ظاهر

 ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

تویوتا در طی یک دهه اخیر سعی بر این داشته که اندکی از طراحی‌های محافظه‌کارانه گذشته که نمونه‌های بارز آن را می‌توان در کرولا نسل نهم و بسیاری از دیگر محصولات آن دورانش دید فاصله بگیرد و به همین خاطر این هاچ‌بک ازنظر ظاهر جذابیت بصری خوبی دارد. درواقع این کرولای هاچ‌بک که برای قرارگیری در کلاس مدنظرش، فاصله بین دومحوری 10 سانتی‌متر کوتاه‌تر نسبت به نمونه سدانش دارد، یک خودروی جمع‌وجور اما ایده‌آل برای استفاده‌های روزمره یک خانواده کم‌جمعیت است که به لطف بهره‌گیری از جزئیات ظاهری اسپرت، این محصول را به یک گزینه جذاب برای قشر جوان نیز مبدل خواهد ساخت. آئوریس در سال 2016 میلادی دستخوش یک فیس‌لیفت سبک شد که درنتیجه ظاهر این هاچ‌بک ژاپنی-اروپایی را با محصولات جدیدتر تویوتا همگام ساخت. درواقع آئوریسی که قرار است به‌زودی وارد بازار کشورمان شود نیز از نوع فیس‌لیفت است که از امکانات ظاهری مثل چراغ‌های روشنایی در روز (DRL)، آیینه‌های جانبی همرنگ با بدنه به همراه چراغ راهنما، سقف پانوراما (در نسخه فول آپشن)، رینگ‌های 16 یا 17 اینچی بسته به تیپ خودرو و... بهره می‌برد.

آئوریس در بخش ایمنی

 ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

کرولا به دلیل عرضه در بازارهای جهانی خودرویی با ایمنی بالاست اما قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا در زمینه ایمنی خودروهای عرضه‌شده در این کشور، تویوتا را بر آن داشته که برای هرچه ایمن‌تر ساختن این کرولای هاچ‌بک، سنگ تمام بگذارد. بدین ترتیب آئوریس در هر دو نسل خود که در سال‌های 2006 و 2013 میلادی توسط موسسه Euro Ncap آزمایش و بررسی شده، توانسته 5 ستاره ایمنی را از آن خود کند و تمام تجهیزات خودرو تست شده در اروپا ‌روی نسخه فول آپشن آئوریسی که قرار است توسط ایرتویا به بازار ایران عرضه شود نیز نصب خواهد شد. اما اگر خواسته باشیم به دیگر امکانات ایمنی این خودرو اشاره کنیم، باید مواردی مثل سیستم پیشگیری از تصادف به همراه رادار موج کوتاه (PCS)، سیستم تشخیص و هشدار تابلوهای راهنمایی و رانندگی به کمک دوربین (RSA)، سیستم هشدار خروج از خطوط به همراه کمک به هدایت خودرو بین خطوط (LDA) و... را مدنظر قرار دهیم که در نمونه‌های فول آپشن ایران نیز نصب خواهند شد.

همچنین در بخش سیستم‌های پایداری و دستیار راننده برای حفظ ایمنی خودرو، مواردی مثل ترمزهای دیسکی عقب و جلو (دیسک‌های خنک‌شونده اکسل جلو در مدل بنزینی و چهارچرخ در مدل هایبرید)، سیستم ترمز ضد‌قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم افزاینده قدرت در ترمزگیری BAS، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل اتوماتیک در سربالایی HAC و درنهایت سیستم کنترل لغزش خودرو ‌روی سطوح ناپایدار TRC در نظر گرفته شده تا راننده با کمترین چالش، خودرو را هدایت کند.

در داخل کابین

 ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

آئوریس در داخل کابین هم شمایلی شبیه به تویوتا کرولا دارد. داشبورد ساده اما شکیل این خودرو با یک مانیتور در وسط کنسول، نخستین چیزی است که به چشم می‌خورد. همچنین نحوه اتصال کنسول بین دو صندلی به داشبورد با یک سطح شیبدار که دسته دنده کوچک خودرو را ‌روی خود جای داده، همان سبکی است که از یک خودروی کوچک اقتصادی با مدیریت فضای داخلی خوب انتظار داریم و البته روندی متفاوت از طراحی کرولا دارد و جوان‌پسند‌تر است. مانیتور قرار گرفته در کنسول میانی این خودرو به‌صورت استاندارد از نوع TFT و با اندازه قطری 4.2 اینچ است که البته در نمونه فول‌آپشن به 7 اینچ ارتقا پیدا می‌کند. همچنین یک سیستم صوتی با قابلیت پخش از روی AUX ،‌USB ،‌CD و رادیو AM/FM به همراه 6 بلندگو و امکان اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث برای تمامی نسخه‌های آئوریس در نظر گرفته شده که البته در نمونه فول آپشن سیستم صوتی و تصویری مجزا به سرنشینان عقب ارائه می‌شود. روکش صندلی‌ها و غربیلک فرمان در نسخه فول آپشن از نوع چرمی با دوخت دو رنگ است و همچنین تنظیم برقی صندلی‌ راننده (به همراه گودی کمر) نیز برای این نسخه در نظر گرفته شده است. کمک فرمان از نوع برقی (EPS) بوده و قابلیت تنظیم تلسکوپی به همراه دکمه‌های کنترل سیستم صوتی دارد.

آیینه‌های جانبی از نوع برقی گرمکن‌دار با تاشوی اتوماتیک، آیینه میانی الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دوگانه برای سرنشینان جلو، سنسور باران، سقف پانوراما، گرمکن شیشه عقب، برف‌پاک‌کن تایمردار، چراغ‌شوی جلو، سیستم بدرقه چراغ تا درب منزل، تنظیم اتوماتیک زاویه نور چراغ‌های جلو، اتولایت، دوربین دنده‌عقب، سنسور پارک عقب و جلو، سیستم کمک پارک هوشمند، ایموبلایزر، هشداردهنده فشار باد تایرها، قابلیت انتخاب حالت رانندگی به‌صورت Normal و Sport، سوئیچ هوشمند (ورود و استارت بدون نیاز به سوئیچ)، پدال تعویض دنده از پشت فرمان و... ازجمله دیگر امکانات این هاچ‌بک هستند که گستره بسیار خوبی برای یک خودروی اقتصادی به نظر می‌رسد.

یک بنزینی، یک هایبرید!

 ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید

ایرتویا برای اینکه بتواند نیاز مشتریان ایرانی را برطرف کند، این هاچ‌بک را در دو نسخه بنزینی و هایبرید به بازار عرضه خواهد کرد که گزینه‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو تقریبا شبیه به چیزی است که در C-HR می‌بینیم‌‌. گزینه نخست، پیشرانه 1.2لیتری توربوشارژ با 116 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن‌متر گشتاور است که مصرف سوخت بسیار بهینه‌ای دارد و برای افرادی که نگران پیچیدگی فنی خودروهای هایبرید هستند، مورد خوبی به شمار می‌رود. اما گزینه بعدی، نمونه 1.8 لیتری هایبرید با سیستم محرکه کاملا مشابه با C-HR هایبرید و تویوتا پریوس است که با توجه به مشابهت قیمت آئوریس هایبرید و پریوس در بازار جهانی، هرچند که هنوز اطلاعی از نحوه قیمت‌گذاری این خودرو وجود ندارد اما احتمالا این هاچ‌بک نیز در بازه قیمتی برادر بزرگ‌ترش قرار بگیرد. بدین ترتیب نمونه هایبرید نسخه هاچ‌بک کرولا، با بهره‌گیری از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ اتکینسون سایکل و اضافه‌شدن موتور 80 اسب بخاری برقی، بیشینه توانی معادل 136 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر را به شما ارائه خواهد کرد که البته هر دو نسخه با جعبه‌دنده‌های ضریب متغیر CVT (جعبه‌دنده e-CVT در نسخه هایبرید) به بازار عرضه خواهند شد.

 ورود هاچ‌بک اروپایی تویوتا به ایران؛ کرولا در لباس جدید



نظرات

  • رامین رامین (20 دی 1396 ساعت 12:54)

    اون اقایونی که میگن هیبرید به صرفه نیست و زیاد تاثیری در الودگی هوا نداره و میان طعرفه این خودروها را 1000 برابر میکنن لطفا بخونند
    بعد به فکر جیب خودشون باشند