1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کراس‌اووری برای تمام فصول سال ، جیپ کامپس

کراس‌اووری برای تمام فصول سال ، جیپ کامپس

2 خرداد 1396
  • 0

از لحاظ ابعادی کامپس را باید بین جمع‌وجور رنه‌گید و کامپکت چروکی دانست، که در کابین آن نیز شاهد تحولات خوبی هستیم. کامپس در حقیقت محصولی از کمپانی جیپ است که هدف آن بازارهای جهانی بوده و بر همین اساس، طراحی و سایز دستخوش تغییرات بسیاری شده است، اما در این میان منتقدان نقدهایی نیز به این خودرو وارد کرده‌اند که از جمله این نقدها می‌توان به عدم محصولی که صددرصد جیپ باشد اشاره کرد. از نقد منتقدان سخت‌گیر که بگذریم، باید به طراحی این خودرو اشاره کنیم که همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، در نسخه جدید تحول اساسی در آن ایجاد شده است. ظاهر جدید کامپس زیباتر از پیش شده است و می‌توان لبخندی که در جلوپنجره آن نقش بسته را عاملی برای جذابیت بیشتر ظاهر این محصول دانست. از سوی دیگر مهندسان جیپ با خدمت گرفتن تکنولوژی و آپشن‌های به‌روز سعی کرده‌اند محصولی را روانه بازار کنند که مشتری پیش از آنکه بخواهد به قیمت آن فکر کند، به این بیندیشد که چه امکاناتی را در ازای پرداخت پول دریافت خواهد کرد. پس می‌توان گفت که در اینباره، شاهد کم‌وکاستی نخواهیم بود و هر آنچه که یک خودرو باید داشته باشد را کامپس داراست.

 کراس‌اووری برای تمام فصول سال ، جیپ کامپس

نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت، قابلیت آفرود این خودرو است که برای داشتن بهترین و کامل‌ترین پکیج آفرودی باید نزدیک به ۱۰ هزار دلار هزینه کنید که یکی از نقطه‌ضعف‌های این محصول به‌شمار می‌آید. نسخه پایه این خودرو چهار چرخ محرک بوده که مشتری می‌تواند به دلخواه، سیستم انتقال قدرت را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کند. در بین گیربکس‌های ارائه شده، جیپ یک مدل با گیربکس شش سرعته دستی و یک مدل نیز با گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته است که این نسخه نیز مشمول صرف هزینه بیشتر و در نهایت قیمت این خودروی ۲۰ هزار دلاری را به نزدیک ۲۶ هزار دلار می‌رساند. در زیر کاپوت کامپس نیز یک موتور چهار سیلندر ۲٫۴ لیتری وظیفه تولید قدرت را بر عهده دارد که در نهایت توان خروجی آن ۱۸۰ اسب‌بخار خواهد بود که منتقدان خودرویی این موتور را نقطع ضعفی برای جیپ می‌دانند. کافیست برای مقایسه به این اشاره کنیم که کیا سول با موتور ۱٫۶ لیتری توربو توانی برابر با ۲۰۱ اسب‌بخار و کیا اسپرتیج با موتور دو لیتری توربو، توانی برابر با ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که نشان می‌دهد جیپ صرفا به فکر طراحی زیبا و آپشنال کردن محصول خود بوده و به مشخصات فنی آن به قدر کافی اهمیت نداده است.

 کراس‌اووری برای تمام فصول سال ، جیپ کامپس

برای ایمنی این خودرو نیز آپشن‌های مختلفی در نظر گرفته شده، اما از آن‌جایی که هنوز کامپس در هیچ موسسه‌ای تست نشده است، نمی‌توان به صراحت گفت که ایمنی آن چگونه خواهد بود. در نسخه آفرودی یا تریل‌هاوک این خودرو به‌شکل استاندارد ایربگ‌های راننده، کمک راننده و جانبی برای سرنشینان جلو و عقب در نظر گرفته شده است و در نسخه پایه نیز علاوه بر ایربگ‌های بیان شده، شاهد ایربگ کودک نیز هستیم. از ویژگی‌های دیگر این خودرو می‌توان به آپشن‌هایی مانند کروز کنترل، نمایشگر نقطه کور، تنظیم نور خودکار، ترمز عقب اضطراری، سیستم راندن بین خطوط و در نهایت دوربین دنده عقب اشاره کرد. اما جالب است بدانید گزینه‌هایی مانند سنسور پارک هوشمند یا ترمز اضطراری جلو برای این خودرو در نظر نگرفته و از نقطه‌ضعف‌های آپشنی این خودرو محسوب می‌شود.

 کراس‌اووری برای تمام فصول سال ، جیپ کامپس

از نظر سواری، یکی دیگر از نقدهای وارد شده به این خودرو، زمان رانندگی با نسخه ۹ سرعته اتوماتیک است که معکوس‌ها با تاخیر انجام شده و در شرایط خاص، سواری این خودرو را نسبت به هم‌کلاسان خود که سرعت بیشتری در تعویض دنده از خود نشان می‌دهند، پایین‌تر می‌آورد. در نهایت اگر بخواهیم اشاره‌ای به شتاب این خودرو داشته باشیم می‌توانیم با مقایسه با محصولات هم‌کلاس به این نتیجه برسیم که نسبت به کیا سول و کیا اسپرتیچ صفر تا ۱۰۰ را با حدود چهار ثانیه زمان بیشتر و نسبت به خودروهایی مانند مینی کوپر یا هوندا اچ‌آر- وی شتاب بهتری دارد. در نهایت در تست‌های صورت گرفته صفر تا ۱۰۰ این خودرو میانگین زمانی ۸٫۹ ثانیه را نشان می‌دهد.

 کراس‌اووری برای تمام فصول سال ، جیپ کامپس

در پایان کامپس از لحاظ پایداری و هندلینگ نمره قابل قبولی می‌گیرد اما در تست‌هایی که روی این خودرو صورت گرفته، در برخی مسیرهای ناهموار و خاص، سواری این خودرو دچار لغزش شده و شرایط سختی را پیش آورده است.



نظرات