1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. شرکت چینی چری و نتیجه شراکت با رژیم صهیونیستی

شرکت چینی چری و نتیجه شراکت با رژیم صهیونیستی

7 آذر 1395
  • 0

به احتمال زیاد برند چری را می‌شناسید، چری همان شریک تجاری مدیران خودرو در ایران است که محصولات چینی خود را با لوگو چری یا MVM به بازار ایران عرضه می کند و از سال 1381 وارد صنعت خودرو ایران شده است. چری چند وقت پیش با همکاری مدیران خودرو توانست بیش از ۲۰۰ هزار خانواده ایرانی را با محصولات خود آشنا کند و تا به امروز توانسته نظر مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند.

 شرکت چری و نتیجه شراکت با رژیم صهیونیستی

حال این شریک چینی مدیران خودرو، از سال ۲۰۰۷ شراکت خود را با اسرائیل آغاز کرده است و تا به امروز سه سبک خودرو را تحت عنوان برند Qoros به بازار معرفی کرده است. Qoros برند مشترک چری و طرف اسرائیلی محسوب می شود که برپایه تولید خودروهای جدید بنا شده است. این برند توانست در اولین گام خود با معرفی Qoros3 به عنوان یک سدان و هاچبک پنج ستاره ایمنی Euro Ncap را دریافت کند و طبق پارامترهای ایمنی و کیفی، قابلیت عرضه در بازار اروپا را داشت. ولی کمپانی Qoros تصمیم گرفت که این خودرو را به بازار اروپا عرضه نکند و فعلا محصولات خود را با بازار چین ارزیابی کند. این روزها شاهد آن هستیم که به صورت نسبی محبوبیت این برند و محصولاتش در جایگاه خوبی قرار گرفته و در برخی استان های چین فروش قابل قبولی را دارد. ولی باید دقت کرد که به خاطر قیمت تمام شده این خودروها استقبال آن چنان بالایی را محصولات Qoros شاهد نیستیم و هنوز نتوانسته سهم فروش بالا را از آن خود کند.

 شرکت چری و نتیجه شراکت با رژیم صهیونیستی

نکته قابل تامل اینجاست که مدیران خودرو از سال ۱۳۸۱ با چری چین وارد همکاری شده از اواخر سال ۸۳ اولین محصول را به بازار ایران عرضه کرده است. به عبارتی ۱۴ سال همکاری و ۱۲ سال تجربه در تولید خودرو. از طرفی سرمایه گذاری و شراکت چری با هلدینگ کِنون اسرائیل (یکی از هلدینگ های معتبر اسرائیلی که با سرمایه گذاری دولتی اداره می شود و در بورس های معتبر حضور دارد) طی ۹ سال باعث شده تا امروز Qoros سه مدل خودرو روی خط تولید داشته باشد و چند خودرو مفهومی در نمایشگاه ها معرفی کند. این در حالی است که سهام Qoros به صورت پنجاه پنجاه بین شریک چینی و اسرائیلی تقسیم شده است و سطح همکاری و نوع قرارداد آن ها به صورتی رقم خورده که امروز این برند چینی- اسرائیلی سه سال تجربه تولید انبوه را در کنار نام خود یدک می کشد. حال در نظر بگیرید که مدیران خودرو با ۱۴ سال شراکت و داشتن بخش عمده سهام شرکت، هنوز دستاوردی را برای کشور به همراه نداشته که صنعت خودرو ایران برندی معتبر از خود به جای بگذارد و طی این چند سال تنها خودروهایی از این برند چری را مونتاژ کرده و پیشرفت علمی را برای صنعت خودرو ایران نداشته است. حتی با توجه به آمار تولید مدیران خودرو ظرفیت های این شرکت، هنوز چری چین برنامه صادرات را از ایران به کشورهای منطقه اعلام نکرده است.

 شرکت چری و نتیجه شراکت با رژیم صهیونیستی

اگر بخواهیم نتیجه گیری کوتاهی داشته باشیم، چری در مشارکت با کِنون اسرائیل به یک برند معتبر در جهان رسید و از طرفی اسرائیل هم نام و نشانی در صنعت خودرو جهان پیدا کرد. ولی مدیران خودرو در مشارکت خود با چری بعد از چند سال هنوز یک مونتاژکار ساده است و پیشرفتی را برای کشور در بحث فناوری و اعتبار فنی ایجاد نکرده است.

منبع:اسب بخار



نظرات