1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. وقتی چری از مرسدس بنز به جرم کپی کاری شکایت میکند

وقتی چری از مرسدس بنز به جرم کپی کاری شکایت میکند

7 فروردین 1396
  • 0

در یک اقدام دوگانه و عجیب شرکت چینی چری که خود مانند دیگر همطونانش به کپی کاری از محصولات سایر خودروسازها شهرت دارد از شرکت مرسدس بنز به خاطر نقض حقوق مالکیت معنوی به یک دادگاه محلی شکایت کرده است.

خودروسازهای چینی در سایه حمایت های همه جانبه دولتی بارها و بارها اقدام به کپی کردن طرح های سایر شرکت ها کرده اند اما اینبار ماجرا برعکس شده است.

وقتی چری از مرسدس بنز به جرم کپی کاری شکایت میکند

از زمانی که جاگوار لندروور علیه خودروسازی جیانگ لینگ به دلیل کپی رنج روور اووک تحت نام لند وایند X7 به دادگاه های چین شکایت کرده مدت زیادی نمی‌گذرد. البته انگلیسی ها به دلیل همان حمایت های دولتی از صنایع خودروسازی بازنده این دعوی شدند اما این بار چری به همان دلیل شانس زیادی برای برنده شدن دارد.

وقتی چری از مرسدس بنز به جرم کپی کاری شکایت میکند

ماجرا از این قرار است که چری دو سال پیش مدل برقی اتومبیل شهری خود یعنی QQ (در ایران با نام MVM 110S عرضه می‌شود) را با نام eQو فقط مختص بازار داخلی چین عرضه کرد. از قضا مرسدس همین نام را به عنوان زیرمجموعه اتومبیل های الکتریکی خود برگزیده است.

در این زمینه باید به دو نکته توجه کرد. اول اینکه دولت چین تسهیلات فوق العاده ای برای اتومبیل های برقی در این کشور در نظر گرفته که می‌تواند چین را تبدیل به بهشت خودروهای الکتریکی نماید و قطعا مرسدس نیز بدش نمی‌آید از این بازار بهره‌ای ببرد. اما از طرف دیگر عرضه محصولات بنز با برند EQ قطعا به بازار چری eQ ضربه خواهد زد و این شرکت چینی را از سود سرشاری محروم خواهد نمود.

البته مرسدس نام EQ به معنی هوش الکتریکی را از عبارت IQ اقتباس نموده و هیچ شباهتی نیز بین اس یو وی کانسپت پیشرفته بنز با اتومبیل ۵۷ اسب بخاری چری که فقط ۱۲۰ مایل برد الکتریکی داشته و ۹۶۰۰ دلار قیمت دارد وجود ندارد. اگر چری در این جدال حقوقی پیروز شود مرسدس بنز به احتمال زیاد باید نام دیگری برای زیرمجموعه الکتریکی خود انتخاب نموده و یا از بازار مستعد چین چشم پوشی کند.

منبع:دنیای خودرو



نظرات