1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. یکصد سال رقابت....

یکصد سال رقابت....

2 تیر 1395
  • 1

ب‌ام‌و، صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد، سابقه‌ای احساس‌برانگیز که بی‌شک هر خودروسازی خواهان آن است و باید به آن افتخار کند؛ اما تنها گذشت یک‌صد سال از عمر این کمپانی احساس‌برانگیز نیست بلکه مهم این است که در این یک قرن چه بر ب‌ام‌و گذشته و چه تاریخ پرفرازونشیبی داشته است. این کمپانی فروتنانه کار خود را آغاز کرده و سریعاً پس از جنگ جهانی دوم در مضیقه گرفتار شده است و اما حالا… این کمپانی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های پیشروی تاریخ است. هرچند، رقیب اصلی ب‌ام‌و یعنی مرسدس بنز می‌تواند بیش از این‌ها هم ادعا داشته باشد.

رقابت بنز و ب ام و

درحالی‌که ب‌ام‌و صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، رقبایی چون پورشه و مرسدس بنز ژست‌های خوبی را با تبلیغات خود می‌گیرند و عموماً می‌گویند: “این یک رقابت خوب در یک‌صد سال گذشته بوده است، برای بیش از این هم امیدواریم.” این یک نشانه‌ی بزرگ از احترام و مردانگی است که در میان برندهای آلمانی دیده می‌شود؛ اما مرسدس بنز تصمیم گرفته تا کمی رقابت ایجاد کند، اما دوستانه! مرسدس در تبلیغات خود گفته:

برای یک‌صد سال رقابت ممنونیم. 30 سال قبل از آن کمی کلافه کننده بود.

از زمان آغاز کار ب‌ام‌و، این دو برند بزرگ آلمانی رقابتی را برای تعیین بهترین‌ها شروع کرده‌اند و به خاطر همین رقابت‌ها ما برخی از زیباترین و تکنولوژیک ترین خودروها را دیده‌ایم.

رقابت جدی این دو برند در دهه‌ی 50 میلادی شروع شد، زمانی که مرسدس بنز مدل 300SL گالوینگ خود را توسعه داد، اولین خودروی تولیدی که از سیستم تزریق سوخت بهره می‌برد. ب‌ام‌و نیز 507 رودستر را ساخت، یکی از زیباترین خودروهایی که تا کنون ساخته شده اما کمپانی را تا مرز فنا پیش برد.

اما ب‌ام‌و بعداً و در دهه‌ی 60، سدان کوچک و اسپورت 2002 را ساخت که بعدها بذر اولین خودروی تولیدی مجهز به توربو یعنی 2002 توربو را پاشید.

در سال 1972، ب‌ام‌و با 1602e جهان را شوکه کرد. 1602e یکی از اولین خودروهای الکتریکی بود که در المپیک مونیخ بکار گرفته شد. این مورد نشان داد که ب‌ام‌و بیش از کمپانی‌های دیگر در بازی خودروهای الکتریکی حضور دارد.

در ادامه‌ی 1602e، دو کمپانی به مدت چهار دهه رقابتی شانه‌به‌شانه داشته‌اند. مرسدس بنز ترمزهای ضد قفل را اختراع کرد. خودروهایی همچون E30 BMW M3 و مرسدس بنز 190e در پیست شاخ‌به‌شاخ شدند تا برتری خود را به حریف دیکته کنند و این دو کمپانی سیستم‌های چهارچرخ محرک را برای سدان های اسپورت خود توسعه دادند. مرسدس بنز اولین شاسی‌بلند لوکس را به بازار فرستاد، بازاری که ب‌ام‌و چند سال بعد وارد آن شد؛ اما از طرف دیگر ب‌ام‌و اولین سیستم اطلاعات سرگرمی را اختراع کرد که iDrive نام گرفت و هرچند در ابتدا کمی شک و تردید درباره‌ی آن وجود داشت اما بعدها به عنوان استانداردی طلایی در سیستم‌های اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شد.

حالا هر دو کمپانی در زمینه خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران رو در روی هم قرار گرفته‌اند. رقابت این دو خودروساز باعث حرکت روبه‌جلوی هر دو و همچنین صنعت خودرو شده و به خلق نوآوری‌ها، تکنولوژی‌ها و مفهوم‌های جدید کمک کرده است. بنابراین قهرمان واقعی در این صدسال، تنها کارهای انجام شده توسط ب‌ام‌و نیست بلکه نوع رقابت نیز مطرح است.

رقابت بنز و ب ام و

رقابت بنز و ب ام و

رقابت بنز و ب ام و

رقابت بنز و ب ام و

رقابت بنز و ب ام و

منبع: پدال



نظرات

  • mj.king mj.king (3 تیر 1395 ساعت 02:10)

    ایرن خودرو و سایپا هم 51 سال شراکت!(در .......)